19 دی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختلاس‌ها مانع افزایش یارانه به مردم است،‌ گفت: پرداخت یارانه فعلی فسادآور و انحصاری است.

در مورد جزئیات قانون مصوبی که طبق آن به 60 میلیون ایرانی یارانه تعلق می‌گیرد با مهدی سعادتی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم؛ وی معتقد است این یک طرح مقطعی است و خبرهای خوبی درخصوص بازنگری و هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار مجلس است.

مشروح گفت‌وگوی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با خبرنگار 19 دی را در ادامه می‌خوانید:

• پرداخت مجدد یارانه را چطورارزیابی می‌کنید؟

در بودجه امسال، ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین اعتبار یارانه به 60 میلیون ایرانی پیش بینی شده و نسبت به سطح درآمد، افراد در سه ردیف ۵۰۰، ۳۰۰ و ۱۰۰ هزار تومان دسته بندی شدند، دولت هم اعلام کرد که منابع وجود دارد و مشکلی برای اجرای این طرح نیست و تا پایان سال به مردم تعلق می‌گیرد.

البته دولت هم در طرحی جداگانه یارانه ۱۰۰ هزار تومانی به هر نفر را در دستور کار دارد.

 

• به نظر شما ایران ۶۰ میلیون نیازمند یارانه دارد؟ این طرح‌ها که خزانه را خالی می‌کند و در برخی موارد به صندوق توسعه ملی روی آوردیم به ضرر کشور نیست؟

این یک طرح مقطعی برای کشور هست و واقعیت تلخ را باید باور کنیم که آمار افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی رو به رشد است و برخی بخصوص در مناطق محروم به این حداقل‌ها نیاز دارند.

خبر خوبی بدهم که مجلس یازدهم در حال بازنگری و هدفمند کردن یارانه است تا بتوان کشور را از این وضعیت نجات داد لذا بسته طرح جامع نجات اقتصادی را آماده کردیم که ابعاد وسیعی دارد و در حال بررسی ابعاد مختلف آن هستیم اما چون منابع آن نبود فعلاً مسکوت گذاشتیم.

به عنوان مثال در قضیه گندم ۶۰ هزار میلیارد تومان خسارت می‌دهیم که می‌توان این مبلغ را بین مردم تقسیم کرد یا در خصوص دارو یارانه داده می‌شود اما بخش زیادی از داروی ما از طریق قاچاق تأمین می‌شود.

لذا این روش یارانه که ما داریم اجرا می‌کنیم فسادآور و انحصاری است اما فعلاً وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به حدی بد است که طبقه متوسط هم به طبقه ضعیف نزدیک می‌شوند.

این فضای فعلی به نفع مردم و کشور نیست و ما با اصل این اقدام که کسانی به صورت انحصاری منابع بیت المال را دریافت می‌کنند و مردم از آن بهره‌مند نمی‌شوند باید مبارزه کرد.

اختلاس‌ها مانع افزایش یارانه به مردم است

• اگر چند کارخانه در هر شهر احداث و اشتغال ایجاد می‌شد خیلی اثربخش‌تر از یارانه ۴۵ هزار تومانی بود.

من شاید ۱۰ بار طرح هدفمندی یارانه‌ها را مطالعه کردم؛ قرار نبود با وجود این تورم، یارانه در سقف ۴۵ هزار تومان بماند.

آن یارانه خاصیت خود را از دست داد؛ ای کاش این منابع صرف تولید، صنعت و کارهای زیربنایی می‌شد اما به همان صنعت هم که قرار بود بودجه‌ای اختصاص پیدا کند محقق نشد برخی وزارتخانه‌ها همکاری نکردند و کار ابتری شد و باید یک بازنگری کلی به بحث یارانه شود.

اگر جلوی اختلاس‌ها و رانت خوارها گرفته شود، منابع کشور آنقدر زیاد است که به هر کس بیش از این تعلق می‌گیرد و می‌توان گام‌های اساسی‌تر و زیربنایی‌تری را برداشت.

  • نویسنده :
  • منبع :