19 دی: در یکصد و هفتادمین جلسه شورای اسلامی شهر قم روند زمانبدی ارائه لایحه بودجه شهرداری قم و هم‌چنین تصویب 2 فوریت بهره‌گیری از اوراق مشارکت 3 هزار میلیاردی مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار 19 دی، در یکصد و هفتادمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که امروز سه‌شنبه در سالن جلسات این شورا برگزار شد، درباره اقدامات هدفمند برای بررسی بودجه 1400 شهرداری قم بحث شد.

رئیس شورای اسلامی شهر شهر قم در این جلسه گفت: امیدواریم لایحه بودجه ۱۴۰۰ به‌موقع واصل شود تا در زمان‌بندی مشخص به تصویب برسد، یکی از اقداماتی که در سه‌ ماهه چهارم سال جاری باید به‌صورت جدی و هدفمند به آن رسیدگی شود، بحث تعیین تعرفه عوارض برای سال 1400 است.

حمایت از پروژه‌های نیمه تمام در مناطق کم برخوردار

عبدالله جلالی بیان کرد: بر اساس برنامه‌های زمان‌بدی شده باید اقدامات و تلاش‌هایی در نیمه نخست بهمن‌ماه امسال صورت گیرد، موضوع لایحه تعرفه عوارض به طور ویژه‌ای در دستور کار قرار می‌گیرد و باید اقدامات هدفمندی برای بررسی لایحه بودجه انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شهر قم افزود: آنچه مد نظر است تعادل بخشی و توزیع متوازن منابع و رسیدگی به مناطق کم برخوردار باید در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری قم لحاظ شود.

وی با اشاره به بودجه ابلاغی شهرداری‌های کشور در سال 1400 عنوان کرد: با توجه به ابلاغ بخش‌نامه تدوین بودجه سالیانه 1400 شهرداری‌ها باید فرآیندی پیموده و زمان مشخصی برای رسیدگی به بودجه تعیین شود و امیدواریم لایحه بودجه 1400 به‌موقع واصل شود تا در زمان‌بندی مشخص به تصویب برسد، در این راستا تعادل بخشی و توزیع متوازن منابع و رسیدگی به مناطق کم برخوردار در بودجه 1400 شهرداری قم لحاظ شود.

اولویت تکمیل پروژه‌های شهری نیمه تمام در مناطق کم برخوردار قم

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اولویت‌بندی در بودجه سال 1400 شهرداری قم بیان کرد: شهرداری اعلام کرده که تمامی این نکات در بودجه 1400 شهر قم مدنظر قرار گرفته است و با نگاه کارشناسی بودجه تدوین می‌شود؛ اولویت مهم در مدیریت شهری، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به‌ویژه در مناطق کم برخوردار، هم‌چنین با توجه به شرایط اقتصادی به بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: باید بتوانیم منابع محدود در شهر را مدیریت کنیم، در این ‌باره بر اساس تبصره 9 لایحه بودجه، گزارش دوره‌ای عملکرد و درآمد و هزینه به‌موقع باید ارسال شود؛ امسال شرایط اقتصادی و موقعیت منابع برای شهرداری به‌صورت ویژه است و باید در بحث عوارض، یکی از ظرفیت‌هایی که انتظار است در این شرایط اقتصادی در نظر بگیریم، تخفیف برای صدور پروانه ساختمانی است و فقط صرف پایان کار نباشد.

اخذ مجوز عرضه اوراق مشارکت 3 هزار میلیاردی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل استان قم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم هم در این جلسه از تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی قم خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت بودجه و منابع مالی 2 فوریت اخذ مجوز اوراق مشارکت ۳ هزار میلیارد ریالی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل این شهر صادر شده است.

عباس ذاکریان افزود: مجوز اوراق مشارکت 130 میلیارد تومانی به دلیل عدم همراهی بانک در سال گذشته عملیاتی نشد در سال 99 با پیگیری لازم مجوز را دریافت کردیم و امروز دو فوریت اخذ مجوز اوراق مشارکت 3 هزار میلیارد ریالی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل قم تصویب شد.

به گفته وی، دو اوراق در سال قبل مجوز گرفت که اوراق مشارکت قطار شهری با همراهی بانک انجام شد اما اوراق دوم به سرانجام نرسید و امسال یک هفته فرصت برای ارائه مدارک داده‌اند و باید مصوبه شورای شهر و نامه استاندار و طرح توجیهی را ارائه دهیم.

تردید در عملیاتی شدن تأمین 5 هزار اتوبوس در کشور توسط سوی دولت

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری قم عنوان کرد: در خصوص وعده دولت در تأمین 5 هزار اتوبوس در کشور بیان کرد: این وعده در مدت سه ماه تحقق پیدا نمی‌کند و عملیاتی نمی‌شود و امسال سخن از تهاتر نفت است که باید گفت در امکان تحقق این امر در شرایط فعلی نیز تردیدهایی وجود دارد.

وی اظهار داشت: گاهی اجرای پروژه‌های عمرانی در تقاطع‌ها بار ترافیک را به چهارراه و تقاطع دیگر منتقل می‌کند و نیاز به افزایش نیرو داریم همچنین در ارائه خدمات در حمل‌ونقل نیاز به تعداد بیشتری نیرو داریم اما به دلیل محدودیت، افراد خارج از شیفت به کار گرفته می‌شود و برای پرداخت هزینه نیاز به مجوز است که با آن می‌توان ظرفیت بیشتری از راهور داشته باشیم.

گفتنی است، استان قم با توجه به این که از مقاصد و شهرهای زیارتی و گردشگری کشور است در زمینه نوسازی تجهیزات و ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل محدودیت‌های منابع مالی و تحریم اقتصادی با مشکلاتی روبرو است هم‌چنین وجود مناطق کم برخوردار و حاشیه در قم هم چالش دیگری است که باید برای ارتقای آن در بودجه آینده شهرداری قم لحاظ شود.

  • نویسنده :
  • منبع :