19 دی: رییس تیم تهیه و تولید واکسن شورای دولتی چین گفت: در حال حاضر، پنج واکسن ویروس کرونا ساخت چین وارد مرحله آزمایش بالینی فاز سوم شده که از نظر تعداد در جایگاه اول جهان قرار می گیرد.

به گزارش شینهوا، «جن جون وی» امروز (پنجشنبه) در مصاحبه ای در پکن افزود: تحقیق و تولید واکسن کرونا به مرحله نهایی رسیده و ما در جایگاه اول جهان قرار می گیریم، اما عجله ای برای دستیابی به جایگاه اول نداریم.

و تصریح کرد: برای ارزیابی یک واکسن موثر به چند شاخص نیاز است که از میان آن، ایمنی، اثربخشی، دسترسی و مقرون به صرفه بودن مهم تر از هر چیز دیگری است.

این مقام چینی اظهار داشت که چین برای تولید گسترده واکسن کرونا آماده است.

در حال حاضر آمارها حاکی است کار گزینش حدود ۱۷۰ واکسن کرونا در سراسر دنیا آغاز شده است که از این میان ۴۲ واکسن وارد مرحله آزمایش های کلینیکی شده اند.

در مجموع ۱۳ واکسن کرونای ساخت چین در مراحل مختلف این آزمایش ها قرار دارند.

گزارش ها حاکی است مقامات چینی تابستان سال جاری میلادی واکسن کرونا توسعه یافته توسط سینوفارم را پیش از تایید نهایی، برای شماری از مردم شامل مقامات دولتی، دانش آموزان و کارکنان شاغل در کشورهای دیگر استفاده کرده اند.

با این وجود، شرکت داروسازی «سینوفارم» چین اعلام کرده که دو واکسن آزمایشی خود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا را تاکنون به طور «اضطراری» به حدود یک میلیون نفر تزریق کرده است.

به گفته مقام‌های چینی، واکسن های کرونا ساخت این کشور در مرحله آزمایشی بر روی بیش از ۶۰ هزار نفر آزمایش شده است و هیچ کدام از آن‌ها دچار اثرات جانبی نشده‌اند شهروندان چینی بین ۱۸ تا ۵۹ سال می‌توانستند برای دریافت این واکسن داوطلب شوند؛ این واکسن در دو نوبت ۱۴ تا ۲۸ روزه به آن‌ها تزریق شد.

مقامات چینی تاکنون جزییات قیمت گذاری برای واکسن های احتمالی کرونا را به طور دقیق منتشر نکرده اند؛ پیش از این شرکت سینوفارم (۱۰۰۰ یوان برابر با ۱۴۴ دلار برای دو بار تزریق) را تعیین کرده بود، اما بعدها مقامات چین اعلام کردند واکسن های کرونا بر اساس هزینه آنها قیمت گذاری می شوند که این قیمت پایین تر از آن چیزی است که داروسازی سینوفارم اعلام کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا