19 دی: معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان گفت: بیش از دو هزار پرونده محکومان افغانستانی در کمیته انتقال محکومان وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران بررسی شده و آماده تحویل به مقامات این کشور است.

به گزارش وزارت دادگستری، محمود عباسی با اشاره به رویکرد انسان دوستانه و حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران به موضوع انتقال محکومان در شرایط حساس پاندمی کرونا و اعلام آمادگی برای تحویل یکجانبه این محکومان به کشور متبوعشان افزود: متاسفانه دولت افغانستان از تحویل زندانیان آن کشور خودداری می‌ورزد و این در حالی است که برخی از خانواده‌های زندانیان افغانستانی با تماس و مراجعه به سفارت و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و تماس و پیگیری مستمر دفتر همکاری‌های بین‌المللی و دفتر امور کنسولی وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری ایران، خواستار انتقال محکومان خود به کشور متبوعشان هستند.  

وی با اشاره به مذاکرات خود با وزیر دادگستری افغانستان در اجلاس وزرای دادگستری شانگهای اظهار داشت: ایران به تحویل یکجانبه محکومان واجد شرایط به دولت جمهوری اسلامی افغانستان تاکید کرده که تاکنون به جز شناسایی زندانیان محکوم اقدامی از سوی دولت آن کشور صورت نگرفته است.  

رئیس کمیته انتقال محکومان وزارت دادگستری ایران بر آمادگی جهت مبادله همه محکومان واجد شرایط بین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها تاکید و گفت: در شرایط کرونایی انتظار می‌رود که دیگر دولت‌ها نیز با تاسی از این اقدام انسان دوستانه و حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحویل زندانیان ایران اقدام کنند.

معاون وزیر دادگستری همچنین از انتقال یک محکوم ایرانی در روز جاری از تایلند به کشور خبر داد که در فرودگاه امام خمینی تحویل نمایندگان وزارت دادگستری و سازمان زندان‌ها شد.

  • نویسنده :
  • منبع :