موج جدید بازگشت آوارگان سوری به خانه های خود در ادلب همزمان با شیوع ویروس کرونا آغاز شده است.

هزاران آواره سوری به دلیل شیوع ویروس کرونا در حال بازگشت به خانه‌های ویران خود در مناطق جنگ‌زده استان ادلب هستند.

ترس از خطر ویروس مرگبار کرونا در اردوگاه‌های شلوغ در نزدیکی مرز ترکیه باعث شده تا آنها نگرانی از درگیری‌های جنگی در خانه‌های ویران خود را به جان بخرند.

یکی از آوارگان سوری که به ادلب بازگشته می گوید حتی اگر بمبارانی باشد ما از آن نمی‌ترسیم. نشستن در شهر و خانه خودمان بهتر از آوارگی و زندگی در اردوگاه‌ است.

محمد حلاج حمد حلاج مدیر تیم هماهنگ‌کننده امور غیرنظامیان در شمال سوریه و مسئول جمع‌آوری اطلاعات درباره آوارگان گفت که از زمان اجرای توافق روسیه و ترکیه بر سر آتش بس در شمال سوریه، حدود 110 هزار نفر از آوارگان سوری به مناطق خود در استان ادلب بازگشته‌اند.

وی افزود: 109 هزار و 714 نفر از یک میلیون سوری که از اکتبر سال 2019 در پی تشدید درگیری‌ها (بین ارتش سوریه و ترکیه) مجبور به ترک منازل خود شده بودند، به ادلب بازگشته‌اند.

سران روسیه و ترکیه پس از سه ساعت مذاکرات درباره تنش‌های بوجود آمده در ادلب استانی در شمال سوریه و در همسایگی ترکیه به توافق رسیدند.

اسفند ماه گذشته پس از کشته شدن 33 نظامی ارتش ترکیه در تحولات ادلب، تنش‌هایی میان روسیه و ترکیه بوجود آمد که این تنش‌ها با میانجی‌گری روسیه و حصول توافق آتش بس در شمال سوریه بین اردوغان و پوتین خاتمه پیدا کرد.

  • نویسنده :
  • منبع : فرارو