19 دی: رئیس کمیته مشورتی دولت انگلیس (NERVTAG) در زمینه بیماری‌های تنفسی فاش کرد که ویروس کرونا اولین بار ۳۱ شهریور شناسایی شد. این در حالی است که مقامات لندن تا دو هفته پیش این خبر را کتمان کرده بودند.

به گزارش پنجشنبه شب، «پیتر هوربی» در نشستی که پروفسور نیل فرگوسن و وندی بارکلی سایر اعضای این کمیته  شرکت داشتند بیان کرد که تاکنون یک هزار و ۷۰۰ جهش ژنتیکی در ویروس کرونا دیده شده است.

وی با بیان اینکه در ۱۰ درصد از همه نمونه های مثبت کرونا در انگلیس، نقشه ژنتیکی ویروس خوانده می شود ادعا کرد که دلیل کشف گونه جدید کرونا در انگلیس این است که نزدیک به نیمی از موارد خواندن نقشه ژنتیکی ویروس در جهان در انگلیس انجام می شود.

بر اساس مطالب اظهار شده در این جلسه گونه جهش یافته کرونا از سپتامبر (شهریور) وجود داشته اما فقط در ۸ دسامبر (۱۸ آذر) دانشمندان متوجه خطرناک بودن آن شده و در ۱۱ دسامبر (۲۱ آذر) آن را اعلام کرده اند.

به گفته سخنرانان این نشست، گونه جدید تا ۷۰ درصد مسری تر بوده و بارِ (load) ویروسی افراد مبتلا به آن بالاتر است. این می تواند به دلیل توان بازتولید زیادتر این ویروس باشد.

احتمال مبتلا شدن افراد زیر ۱۵ سال در مقایسه با ویروس قدیمی بیشتر است. به گفته آنها این رفتار ویروس کرونا که کودکان را کمتر مبتلا می کرد یک رفتار استثنایی بود، چرا که بیماری های تنفسی ویروسی معمولاً کودکان را بیشتر مبتلا می کنند. اما اکنون به نظر می رسد ویروس جدید کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان مبتلا می کند.

در بخش دیگری از این گفتگو عنوان شد که در هفته های گذشته «گسترش انفجار گونه» این ویروس جدید در مدارس لندن و جنوب انگلیس مشاهده شده است. این موضوع اکنون موجب شکل گیری تردید هایی در خصوص بازگشایی مدارس پس از تعطیلات کریسمس شده است.

در پاسخ یکی از نمایندگان که آیا احتمال دارد ویروس جدید از کشورهای دیگر اروپایی به ویژه کشورهای شرقی وارد شده و محصول انگلیس نباشد، یکی از اعضای کمیته علمی گفت در حالی که این فرض محتمل است اما هنوز شواهدی برای آن وجود ندارد و به این ترتیب باید پذیرفت این ویروس در انگلیس جهش یافته است.

در پی ابزار نگرانی از اینکه آیا ویروس جدید نسبت به واکسن های موجود مقاوم خواهد بود یا نه، کارشناسان اظهار داشتند که هنوز شواهدی در دست نیست که نشان دهد واکسن موثر نخواهد بود. با این حال و با توجه به نوع جهش ویروس و افزایش میزان تکثیر آن به نظر می رسد نگرانی هایی از این بابت وجود دارد.

در ادامه توضیح یکی از اعضای کمیته علمی مبنی بر اینکه گاه روشهای درمانی می تواند موجب جهش یا درواقع گزینش فرگشتی جهش های مقاوم شود یکی از نمایندگان این سوال را مطرح کرد که آیا امکان دارد این جهش محصول مداخله های درمانی از طریق واکسن جدید باشد. در پاسخ گفته شد که برای این فرض شواهدی وجود ندارد، ضمن اینکه در ۲۱ سپتامبر که این ویروس برای اولین بار مشاهده شده، هنوز واکسن به طور عمومی مورد استفاده نبوده است. البته باید به خاطر داشت که آزمایش های انسانی در آن زمان در حال انجام بوده است.

از مطالب اظهار شده دیگر اینکه مطالعه روی این نوع جهش یافته در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر در جریان بوده و سرانجام در ماه دسامبر خطرات آن اعلام شده است. این دانشمندان اظهار داشتند که گرچه از وجود این ویروس خبر داشته اند اما مطمئن نبوده اند که مسری تر و عفونی تر از نمونه اصلی است. با این حال در اوایل دسامبر پس از حصول اطمینان بلافاصله آن را اعلام کرده اند.

این کارشناسان عنوان کردند که هنوز نمی توان با اطمینان گفت که تغییرات ژنتیکی در این ویروس منتهی به چه تغییری در رفتار آن خواهد شد. همچنین شواهدی در دست نیست که این ویروس بیماری متفاوت تری ایجاد کند یا به واکسن موجود مقاوم باشد.

روز گذشته وزیر بهداشت انگلیس با بیان اینکه ویروس جهش یافته دیگری در آفریقای جنوبی کشف شده تلاش کرد اخبار مرتبط با ویروس جهش یافته انگلیسی را کمرنگ جلوه دهد. این در حالی است که بیماری کووید۱۹ به طور کلی در قاره آفریقا حضور چندانی در مقایسه با سایر نقاط جهان ندارد. سوزان هاپکینز از مرکز بهداشت عمومی انگلیس گفت ویروس آفریقای جنوبی یک جهش کاملاً متفاوت بوده و ربطی به نوع انگلیسی ندارد.

سیاستمداران انگلیسی به خوبی می دانند که گونه جدید ممکن است نسبت به واکسن موجود مقاوم باشد.

مقامات انگلیس با وجود اطلاع از وجود ویروس جدید و امکان انتقال آن به کودکان و حتی مشاهده شیوع در برخی از مدارس جنوب انگلیس مدارس این کشور را از ماه سپتامبر بازگشایی کردند.

همچنین بوریس جانسون کمیته پارلمانی پیشگیری از بیماری های همه گیر موسوم به (THRCC) را شش ماه قبل از همه گیری کرونا منحل کرده بود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا