19 دی: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بررسی مجدد لوایح FATF گفت: همگان باید فارغ از هرگونه جوسازی و فضاسازی‌های مخرب و البته بی‌تاثیر بر اراده اعضای مجمع، اجازه دهند که مجمع در این زمینه بررسی‌های خود را انجام دهد و البته حتما از نظرات همه دلسوزان و کارشناسان متعهد استقبال خواهد شد.

به گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار جمعی از نمایندگان عضو فراکسیون «گام دوم» مجلس شورای اسلامی، درباره ضرورت تضمین اجرای سیاست‌های کلی نظام و آنچه در مجمع تشخیص بررسی،تصویب و ابلاغ می‌شود، اظهار کرد: اجرای سیاست‌های کلی نظام در برخی موارد مغفول مانده و همین غفلت‌ها موجب اختلال در روند امور و بروز مشکلات شده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اظهار نظر نمایندگان در خصوص طرح اصلاح قانون ریاست جمهوری در مقام عضویت در شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان به عنوان یک نهاد مهم نظام جمهوری اسلامی، گرچه همواره در خصوص اصلاح قانون انتخابات دغدغه داشته است ولکن طبق قانون اساسی قبل از مصوبه مجلس هیچ گونه اظهار نظری نخواهد داشت و تاکنون نیز اقدام پیشینی خارج از وظیفه قانونی خود در این زمینه انجام نداده است.

عضو شورای نگهبان افزود: اینجانب نیز به نوبه خود با عنوان عضوی از اعضای شورای نگهبان همواره تاکید کرده‌ام که وظیفه شورای نگهبان رسیدگی به انطباق مصوبات مجلس با موازین شرع و قانون اساسی است و این یعنی رسیدگی پسینی؛ این کار هم با شأن شورای نگهبان سازگارتر است و هم با شأن مجلس.

آیت الله لاریجانی یادآورشد: همه نهادهای نظام جمهوری اسلامی باید در چارچوب قانونی خود کار کنند و این به نفع همه است و غیر از این موجب بروز مشکلات جبران ناپذیر می‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ظرفیت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در همه ساحت‌ها، از حقوق شهروندان گرفته تا رعایت حال محرومان و ساختارهای قانونی بسیار فوق العاده است اما باید این ظرفیت‌ها به خوبی تبیین شده و مورد سنجش‌های دقیق قرار گیرد.

وی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص پس از ارجاع مقام معظم رهبری گفت: همانطور که در جلسه اخیر مجمع مطرح کردم، همگان باید فارغ از هرگونه جوسازی و فضاسازی‌های مخرب و البته بی‌تاثیر بر اراده اعضای مجمع، اجازه دهند که مجمع در این زمینه بررسی‌های خود را انجام دهد و البته در این راه حتما از نظرات و سخنان همه دلسوزان و کارشناسان متعهد استقبال خواهد شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع FATF را بسیار پیچیده دانست و افزود: متاسفانه عده‌ای با جوسازی در تلاشند توجه افکار عمومی را با موضوعاتی مانند تامین دارو و واکسن کرونا و امثال آن به سمت و سوی دیگری معطوف سازند.

آملی لاریجانی توجه به محرومان و قشرهای آسیب پذیر، التفات به مسائل و مشکلات فرهنگی، اعتنا به امور نظری مربوط به زیربناهای فکری و تحولی در حوزه حکمرانی بر اساس اندیشه‌های الهی و قرآنی، پرهیز از روزمرگی در امور جاری کشور و توجه دائمی به خودسازی و خودشناسی و تزکیه نفس را مورد تاکید قرار داد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان درباره لزوم توجه به مباحث نظری و تئوریک در گام دوم انقلاب گفت: متاسفانه در اثر روزمره شدن بسیاری از فعالیت‌های بخش‌ها و بسیاری از امور در سال‌های متمادی از بحث‌های مبنایی و زیربنایی غلفت کرده‌ایم و این موضوع باید از سوی همه ارکان نظام و افراد در مسند امور، مورد توجه قرار گیرد تا در گام دوم انقلاب شناخت بهتر و بیشتری نسبت به زیربناهای فکری و نظری نظام جمهوری اسلامی ایران و تفاوت‌های ماهوی آن با نگاه غربی به انسان، حکومت و مسائلی از این دست انجام شود و این امور به خوبی با همکاری نظریه پردازان و اندیشمندان دلسوز و متعهد تبیین و تدوین شود.

وی افزود: در نظام اسلامی و با گذشت سال‌ها از استقرار این نظام بی بدیل و بنای جدیدی که در دنیا پی ریزی کرده‌ایم، باید به هر میزان که بتوانیم در ماهیت و چیستی حکومت و نظام اسلامی و تقابل‌های فکری و نظری دیدگاه اسلامی و غربی کار علمی کنیم و پژوهش‌های بنیادی انجام دهیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرهیز دادن افراد و گروه‌های مختلف نسبت به "شعار گرایی" و اکتفا به "اصطلاح سازی صرف " در مباحث اندیشه‌ای و نظری در مقابل اندیشه‌ها و دیدگاه‌های غربی گفت: در کنار تمام امور روزمره و البته لازم و ضروری کشور، باید نیم‌نگاهی جدی هم به مباحث نظری داشته باشیم و بدانیم که دنیای غرب تنها محدود به سیاستمداران غربی و ترامپ و ماکرون و امثال آنها نیست، بلکه باید مبانی فکری آنها را نیز به خوبی شناخت و بررسی کرد که تقابل دیدگاهی آنها با نگاه اسلامی و دینی چیست.

آملی لاریجانی تصریح کرد: بخش نظری مدل حکمرانی اسلامی و دینی در کنار بخش اجرایی آن بسیار مهم است. البته این بحث‌ها شاید در حوصله جامعه و مردم نباشد اما منافاتی ندارد با اینکه نمایندگان مجلس و دیگرانی که مسئولیتی در نظام اسلامی دارند بنیان و بستر بررسی‌های نظری این چنین را با کمک اندیشمندان خارج از امور اجرایی فراهم آورند تا در گام دوم انقلاب تحول انقلابی که برازنده نظام جمهوری اسلامی است به تصویر کشیده شود.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگر از سخنان خود با تاکید بر لزوم شناخت و افزایش معرفت نسبت به نگاه توحیدی و تزکیه نفس در ابعاد فردی و اجتماعی گفت: اینکه حضرت امام فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند تنها یک شعار نبود بلکه دیدگاهی بر گرفته از نگاه توحیدی و اعتقاد قلبی و عمیق برخاسته از قرآن است که همه ما باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهیم و به هوش باشیم چون عده‌ای همواره سعی دارند مبتنی بر نگاه غربی چنین القا کنند که نگاه دینی و اسلامی با عقل گرایی منافات دارد. در حالی که نگاه توحیدی عین عقل گرایی است، البته نه عقل ابزاری مدرنیته.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه جدی به محرومان و قشرهای آسیب‌پذیر و توجه به امور فرهنگی و مشکلات آن را از پیوست‌های اصلی کار نمایندگان برشمرد و تاکید کرد: در ریل گذاری قوانین کشور باید به مشکلات محرومان توجه خاص شود و به‌ویژه نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی متوجه رفع مشکلات فرهنگی و آموزشی محرومان نیز باشد. اینکه گاهی شنیده می‌شود در این شرایط سخت کرونایی عده‌ای دانش آموز قادر به تهیه تبلت و مویایل برای تحصیل خود نیستند بسیار دردناک است.

  • نویسنده :
  • منبع :