19 دی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم، آبرسانی به ۱۴ روستای قم را نیازمند ۷۰ میلیارد تومان اعتبار اعلام کرد و گفت: اوزاری صنعت و نیرو و همچنین استاندار قم و نمایندگان مجلس در این زمینه تلاش می‌کنند.

علی جان صادق پور در نشست خبری که ظهر پنج‌شنبه به مناسبت سالروز تصویب قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب در مجلس شورای اسلامی، در تالار آب این شرکت در قم برگزار شد، به تشریح دستاوردهای شرکت آبفای قم پرداخت و اظهار داشت: در این مدت به تمام نقاط استان قم آبرسانی شده و امروز دیگر کیفیت آب مهم است که البته کیفیت آب قم نسبت به ۲۰ سال پیش قابل مقایسه نیست و رصد آب توسط چهار آزمایشگاه پیشرفته انجام می‌شود و تمام تأسیسات رصد می‌شوند و حتی محل استقرار کنتور آب در منازل در سامانه شرکت ما ثبت شده است.

وی افزود: خدمات رسانی به مردم تسهیل شده و امور مشترکین از طریق سامانه ۱۲۲، سایت و تلفن و پرداخت قبوض شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود.

۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز شبکه آب و فاضلاب در داخل کشور تولید می‌شود

وی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز شبکه آب و فاضلاب در داخل کشور تولید می‌شود و اخیراً نیز با تلاش چند تن از شهروندان قمی تولیداتی ابداع شد که ما را از واردات برخی تأسیسات از خارج از کشور بی‌نیاز کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: سامانه تله‌متری در استان قم راه‌اندازی شده که تمام آنچه به حوزه آب در سطح شهرستان مرتبط است اعم از رصد و کنترل، فرماندهی می‌شود و مشکلات آب مشترکین مانند قطع و تنظیم فشار آب را تحت کنترل داریم.

۸۷ درصد روستاهای قم از آب شرب بهره‌مند هستند

وی با اشاره به آبرسانی به روستاهای قم نیز گفت: بیش از ۸۷ درصد روستاهای قم از آب شرب بهره‌مند هستند که رتبه متوسط کشوری ۷۸ درصد است.

وی گفت: سال ۷۱ که شرکت آب و فاضلاب قم تأسیس شد ما فقط چهار هزار انشعاب آب داشتیم و در این ۲۷ سال انشعاب آب به عدد ۳۷۰ هزار رسیده و انشعاب فاضلاب نصب شده تا آن زمان نداشتیم به ۱۲۶ هزار فقره انشعاب رسیده است.

صادق پور افزود: سال ۷۱، چاه، انشعاب و تصفیه خانه فاضلاب و آزمایشگاه سنجش آب در قم نداشتیم اما در حال حاضر ۱۰۲۷ کیلومتر انشعاب فاضلاب، چهار تصفیه خانه شش حلقه چاه و چهار واحد آزمایشگاه داریم.

وی به اقدامات شاخص انجام شده در دولت دکتر روحانی در سال‌های ۹۲ تا ۹۷ اشاره کرد و گفت: ۳۶۱ کیلومتر بازسازی شبکه و خطوط انتقال فاضلاب در این مدت انجام شده و بیش از ۱۴۲ هزار حادثه در بخش آب و فاضلاب رفع شده و بیش از ۱۴۰ هزار فقره انشعاب آب و فاضلاب واگذار شده است.

وی به اقدامات مهم یک سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: بهسازی و نوسازی تصفیه خانه شماره دو استان با ظرفیت ۵۰ هزار متر مکعب به بهره‌برداری رسید و ۱۷ پروژه آبرسانی به روستای استان انجام شد که دو هزار و ۵۲۴ خانوار از آن بهره‌مند شدند و تصفیه خانه‌ها در برابر سرقت و امنیت هوشمند شدند.

مشکل فاضلاب شهرک پردیسان برطرف شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم به مشکل فاضلاب پردیسان نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری چهار کیلومتر خط اضطراری فاضلاب برای این منطقه اجرا شد و تمامی واحدهای مسکن مهر پردیسان می‌تواند به شبکه فاضلاب متصل شود.

وی با بیان اینکه قم در بحث نیروگاه‌های خورشیدی و برق آبی در کشور پیشرو است،گفت: پنج نیروگاه خورشیدی احداث شده که دو مورد آن مربوط به سال اخیر است.

وی به برخی پروژه‌های مهم در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب هم اشاره کرد و گفت: آبرسانی به روستای قمرود در حال انجام است و یک نیروگاه خورشیدی در حال احداث در منطقه شکوهیه داریم که دهه فجر افتتاح می‌شود و ۹۰ کیلومتر اصلاح و بازسازی شبکه‌های آب و فاضلاب در دستور کار داریم.

وی گفت: در ارزیابی‌های استانی و ملی همواره رتبه شرکت آب و فاضلاب قم از یک تا سه بوده است.

افتتاح ۱۸ پروژه با اعتبار ۸۴ میلیارد تومان در دهه فجر

صادق پور به نزدیک بودن دهه فجر انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: ۱۸ پروژه با اعتبار نزدیک به ۸۴ میلیارد تومان آماده افتتاح و شش پروژه با اعتبار ۱۶ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان آماده کلنگ زنی است.

نبود شفافیت جای خادم و خائن را تغییر می‌دهد

وی با تشکر از مردم قم، گفت: مردم این استان بسیار قدردان هستند و به جای اعتراض تشکر و همراهی می‌کنند و زمانی که به دلیل مشکلی ۲۴ ساعت آب گل آلود بود به دلیل اینکه به مشکل اعتراف کردیم و اطلاع رسانی سریعی کردیم مردم از ما تشکر هم کردیم.

وی اظهار داشت: اگر رسانه‌ها همراه مسئولان باشند و اطلاع رسانی شفافیت داشته باشند جای خائن و خادم عوض نمی‌شود و توسعه و پیشرفت کشور با سرعت بیشتری محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در مورد نبود شبکه فاضلاب در بخشی از خیابان طالقانی، شهرک انسجام و سمت راست رودخانه نیز اظهار داشت: ما درخواست اجرای شبکه فاضلاب در این مناطق را داده‌ایم و بنده به نماینده‌های مجلس نیز نامه نوشتم که مصوبه ممنوعیت فاضلاب در این مناطق را لغو کنند تا هرچه زودتر اجرا شود و البته نیاز به تصفیه خانه هم است اما دو ماه است که این مصوبه در سازمان مدیریت کشور مانده است.

وی در ادامه تأکید کرد: تا تصفیه خانه برای این قسمت مصوب نشود نمی‌توان آن را اجرا کرد از رسانه‌ها و نماینده‌های مجلس می‌خواهم تا ما را در این راه یاری کنند به صورت اضطراری آن را در لایحه بودجه بیاورند.

وی افزود: از شورای شهر هم خواستیم از محل تبصره سه مجوز بدهند که اعتبار آن تأمین شود که رئیس شورا قول تصویب را داده و به محض تصویب، ما این طرح را اجرا می‌کنیم.

کرونا روی مصرف آب استان قم تأثیر نداشته است

صادق پور درخصوص مصرف آب مردم قم با وجود بیماری کرونا نیز گفت: با همراهی مردم قم خوشبختانه هیچ تفاوتی در مصرف آب مردم نداشتیم.

وی در مورد آبگرفتگی معابر در زمان وقوع بارندگی نیز گفت: شرکت آب و فاضلاب وظیفه اجرا و نگهداری شبکه آب و فاضلاب را دارد و در این مورد وظیفه‌ای به عهده ندارد.

۶۸ مرکز کلر زن با سامانه نمک آب ژاول جایگزین شد

وی در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی مبنی بر اینکه برای جایگزینی کپسول‌های گاز کلر که پیشتر منجر به انفجار و مسمومیت عده‌ای شده بود، اقدامی انجام دادید؟ گفت:‌ بله؛ ۷۴ مرکز کلر زن گازی در استان بود که آن‌ها را با سامانه نمک طعام و آب ژاول جایگزین کردیم که افتتاح آن را در دهه فجر خواهیم داشت و از این تعداد شش نقطه کلر زن گازی دیگر باقی مانده که جایگزین کردن آن با نمک و آب ژاول در دستور کار فوری ما هست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار 19 دی درخصوص آبرسانی به ۱۴ روستای پروژه قیام در مسیر جاده قدیم قم-تهران نیز گفت: شهرک‌های صنعتی تعهد داده بود که این اقدام را انجام دهد اما از نظر قانونی و مالی با مشکل مواجه شد و طبق آخرین توافق بنا شد که دو وزارتخانه صنعت و معدن و نیرو اعتباری را برای این امر بگذارند و تأمین اعتبار این پروژه را در بودجه ۱۴۰۰ بیاورند که در حال پیگیری است و مقرر شد که استاندار با دو وزیر صحبت کنند و منبع جدیدی برای تکمیل این پروژه در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه این پروژه بیش از ۷۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد در حالی که کل اعتبار استان قم ۲۰۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال ۱۴۰۰ آبرسانی برای چند روستا در این پروژه انجام شود و تا سه سال آینده بتوان این پروژه را به اتمام رساند.

نمایندگان قم در تأمین اعتبار پروژه‌های مهم یاری رسان باشند

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار 19 دی که چرا نمایندگان مردم قم در مجلس اقدامی در تأمین بودجه این پروژه در بودجه ۱۴۰۰ نمی‌کنند، اظهار داشت: در مورد این پروژه با نمایندگان مجلس جلساتی داشتیم اما تاکنون برای گنجاندن این طرح در بودجه اقدامی انجام ندادند و در بودجه ۱۴۰۰ نیامد پیگیر هستیم تا از ظرفیت نماینده‌ها استفاده کنیم که بتوانند تأمین اعتبار تصفیه خانه برای ایجاد شبکه فاضلاب را در بودجه بیاورند اما برای این پروژه فکر نمی‌کنم به سرعت اقدامی شود زیرا حدود سه سال دنبال تأمین اعتبار تصفیه خانه بودیم اما به تازگی مجوز آن داده شده و اگر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به صورت خاص این موضوع را پیگیری کنند محقق می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :