معاون کل وزارت بهداشت گفت: در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده امکان تولید واکسن ویروس کرونا وجود ندارد و این ویروس در پاییز آینده احتمالا به اوج می‌رسد و در کنار آن ویروس آنفلوآنزا نیز پس از ۱۱ سال به پیک خواهد رسید.

به گزارش فارس، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در جلسه جلسه شورای عالی استان‌ها، اظهار داشت: کشور ایران بیست و یکمین کشوری است که ویروس کرونا در آن پخش شده است، ولی از جمله کشور‌هایی است که بعد از چین درگیر شیوع ویروس کرونا شد.

وی بیان داشت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا، ایران مورد انتقاد و شماتت رسانه‌های خارجی قرار گرفت، ولی بعد از آن کشور‌های بزرگ صنعتی از جمله ایتالیا، انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان و حتی اسپانیا نیز به صورت گسترده با شیوع ویروس کرونا، مبتلا شدند و برای بعضی از داخلی‌ها و خارجی‌ها این موضوع مشخص شد.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ایران در رتبه مرگ به دلیل شیوع ویروس کرونا، دهم جهان است.

به ازای یک میلیون نفر ۵۷ فوتی ثبت شده است

حریرچی گفت: ما به ازای یک میلیون نفر ۵۷ فوتی داشته‌ایم در حالی که آمریکا و فرانسه و دیگر کشور‌های اروپایی، بیشترین مرگ و میر‌ها را داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کل تولید ناخالص ملی کشور با ۸۳ میلیون جمعیت ۴۵۰ میلیارد دلار بوده است و باید ما نیز بر اساس درآمد‌های خود هزینه کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: آمریکا ۴ برابر کشور ما جمعیت دارد و سه هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار سال گذشته فقط صرف سلامت کرده است و سرانه درآمد تولید ناخالص آن ۵۶۷۰ میلیارد دلار بوده است که سرانه آمریکا، برای هر نفر ۹۸۰۰ دلار بوده است.

۲۱ درصد مرگ و میر‌های ناشی از کرونا آمریکایی بوده اند

حریرچی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در استراتژی آینده در کجای دنیا، قرار داریم، گفت: آمریکا ۴.۲ درصد جمعیت دنیا را دارد و جمعیت آن ۳۲۸ میلیون نفر است و ۲۱ درصد از این ۴.۲ درصد جمعیت دنیا مرگ و میر ناشی از کرونا را داشتند و ۳۱ درصد کیس‌های جدید ویروس کرونا نیز در آمریکا، شناسایی شدند.

روند نزولی ویروس کرونا

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیک کرونا در اسفند ماه قاعدتا این ویروس در کل کشور روند نزولی دارد و در حدود ۲۵ درصد استان‌ها روزانه صفر الی ۱۰ نفر، در ۲۵ درصد دیگر ۱۰ الی ۲۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت:‌در ۱۶ استان کمتر از ۲۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا، داشته‌ایم، ولی در ۶ استان روند شیوع ویروس کرونا اندکی صعودی است.

حریرچی یادآور شد: در ۶ استان دیگر نیز در وضعیت متوسط قرار داریم و تا موقعی که در یک شهر، روستا، کشور و یا کشور مجاور این ویروس وجود داشته باشد اتمام ویروس کرونا را نمی‌توانیم اعلام کنیم و ممکن است از هر نطقه‌ای مجددا آتش ویروس کرونا شعله‌ور شود.

  • نویسنده :
  • منبع : فارس