19 دی: رئیس جمهور گفت: میزان واردات کشور در ۱۰ ماه امسال ۳۰ میلیارد دلار و حجم صادرات غیرنفتی ۲۸ میلیارد دلار بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی با تبریک دهه فجر به ملت فداکار و خانواده‌های شهدا و ایثارگران دوران انقلاب افزود: به روان پاک شهدا درود می فرستم و به خانواده های آن ها به خاطر این ایثار و فداکاری برای تحقق یافتن این هدف بلند در کشور تبریک می‌گویم.

رییس جمهوری بااشاره به صبر، مقاومت و ایستادگی مردم در ۴۲ سال بعد از انقلاب اسلامی به ویژه در سه سال اخیر گفت: صبر و مقاومت مردم در جنگ اقتصادی تحمیلی بی‌نظیر در تاریخ بود که شاید نظیر آن را پیدا نکنید و در دهه‌ها و قرن‌های اخیر شاید بسیار اندک باشد که ملتی را چنین تحت فشار قرار داده باشند تا در برابر یک جلادی سر فرود بیاورند.

وی با اشاره به فشارهای دشمن در سه سال جنگ تحمیلی اقتصادی گفت: ما همیشه در این سه سال نگران بودیم و خدا را گواه می‌گیرم، شبی نبود که با خیال آسوده سر به بالین بگذارم؛ در همه این سه سال احساس من همان احساس هشت سال دوران دفاع مقدس و مسئولیت‌هایی که در جنگ داشتم، بوده است.

وی ادامه داد: بحث من این بود که این هشت سال به نوع دیگری بروز و ظهور پیدا کرده است و امروز در یک جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم که بابت این ایستادگی و مقاومت به مردم تبریک می‌گویم.

روحانی اضافه کرد: البته برای مردم رنج فراوانی بود؛ اینکه مردم صبح بابت تامین مایحتاج خود در مغازه می روند احساس رنج می‌کنم، وقتی می‌بینم اجناس از قیمت تعادلی خود خارج شده است. سه سال ما را در تحریم شدید و یک جنگ بی‌نظیر قرار دادند. منابع مالی ما را در دنیا قفل کرده‌ و نگذاشتند از منابع مالی خود استفاده کنیم و اجازه ندادند نفت و میعانات گازی را صادر کنیم و در سایر صادرات برای ما مشکل درست کرده‌اند.

وی درعین حال تصریح کرد: اما با همه این اوصاف ملت ما ایستادگی کرد و به رغم همه سختی ها تا امروز در ۱۰ ماه امسال حدود ۳۰ میلیارد دلار واردات و بیش از ۲۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم. البته این رقم باید بیشتر باشد اما به دلیل کرونا امسال سخت‌تر شد و در اسفند فروردین و اردیبهشت صادرات ما تقریباً تعطیل شد که امیدوارم در دو ماه پایانی بتوانیم مقداری از آن را جبران کنیم.

وی ادامه داد: ملت در برابر تحریم نظر برابر فشار و توسعه پیروز ایستادگی و مقاومت کرد، متحد بود و دست به دست هم داد تا اتحاد، وحدت و یکپارچگی باقی بماند و به اهداف بلند خود برسیم.

روحانی با مهم خواندن طرح های افتتاح شده، گفت: امنیت غذایی برای ما بسیار مهم است، در داستان کرونا یک بار دیگر امنیت غذایی را بهتر لمس کردیم چه بسا کشورهایی بودند که به دلیل ترس از کرونا مواد غذایی خود را انبار کرده و آن را صادر نمی کردند.

وی ادامه داد: اگر ما در گندم خودکفا نبودیم و در برنج، شکر و حای روغن شرایط ما با گذشته متفاوت نبود، مردم ما امسال رنج بیشتری را تحمل می کردند.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه در این ۷ سال در بخش کشاورزی کار بزرگی انجام شده است، گفت: البته اصل کار کشاورزی بر عهده کشاورزان، مردم و آن ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری است که کار کشاورزی می کنند اما در سرمایه گذاری های بزرگ، دولت باید وارد شود چون مردم توان این کار را ندارند.

روحانی با قدردانی از مقام معظم رهبری بابت پذیرش درخواست برداشت ۸ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای طرح آب و خاک در غرب کشور و شمال غرب کشور، گفت: طرح های بزرگی که امروز در غرب و شمال غرب کشور می بینید و اسدی که ساخته شده و این همه کانال های ایجاد شده و بخشی از همه این تحول بزرگ کشاورزی به این ۸ میلیارد دلاری مربوط می‌شود که توانستیم در این راه خرج کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در این ۷ سال بیش از ۵۲۱ هزار هکتار زمین در کشور احیا، تجهیز، کانال کشی، زهکشی،، پمپاژ و لوله کشی شده است و این کار بسیار بزرگ و عظیمی بود.

وی افزود: ۲۹۵ هزار هکتار از این زمین ها به خوزستان و ایلام، ۱۰۲ هزار هکتار هم به منطقه غرب کشور و طرح های گرمسیری و ۷۸ هزار هکتار به زهکشی در استان گلستان مربوط می شود.

روحانی با اشاره به تاثیر اجرای طرح زهکشی در استان گلستان گفت: اگر این زهکشی ها نبود شرایط در گلستان خیلی بدتر از چیزی می شد که در سال ۹۸ مشاهده کردیم. این زهکشی ها به کانال هایی تبدیل شد که سیل را از صحرا به دریای خزر منتقل می کرد. بنابراین این زهکشی ها هم از جان و مال مردم حفاظت کرده و هم ارزش زمین ها، محصولات و کار مردم منطقه را افزایش داده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه با بهره برداری از این طرحها ثروت کشاورزان به ۱۰برابر می رسد، گفت: وقتی در روستایی در خوزستان با روستاییان صحبت می‌کردم، می گفتند قیمت زمین های ما بیش از ۱۰ برابر شده است. زمین را پیشتر ۱۰ میلیون از ما می خریدند و بعد از اجرای این طرح به ۱۲۰ میلیون یعنی ۱۲ برابر افزایش پیدا کرد و این بسیار مهم است.

روحانی ادامه داد:علاوه بر این میزان محصولات کشاورزان هم به ۴ برابر افزایش یافت و این برای امنیت غذایی ما بسیار مهم است.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به قولی که برای اجرای کامل این طرح‌ها داده شده، گفت: این طرح‌ها را در استان گلستان تکمیل می‌کنیم و زهکشی تا پایان سال ادامه می‌یابد که رقم اعلام شده ۵۰ هزار هکتار است و توان تامین منابع آن را تا پایان دولت داریم.

وی ادامه داد: در منطقه غرب و سیستان و بلوچستان هم ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان افتتاح شد و بخش دیگری باقی مانده که باید افتتاح شود.

رییس جمهوری با اشاره به اهمیت کشت آبی نسبت به کشت دیم، اظهار کرد: وقتی زمین دیم تبدیل به زمین آبی می‌شود ارزش زمین و محصول آن افزایش می‌یابد و شرایط متفاوت می‌شود. کشت‌های مختلفی را می‌توان روی زمین آبی انجام داد چون زمین دیم محدودیت دارد و هر چیزی را نمی‌توان در این زمین کاشت ولی وقتی دیم آبی می‌شود، دست کشاورز برای انتخاب نوع محصولات باز می‌شود و امروز شاهد این تحول بزرگ بودیم.

روحانی با تاکید بر اهمیت کاداستر (حدنگاری)، گفت: قبل از اجرای کاداستر زمین غارت می‌شد کسی دور زمین کشاورزی و مراتع دیوار می‌کشید و سنگ‌چینی دور آن ایجاد می‌کرد. با انجام حدنگاری برای زمین‌ها سند مالکیت صادر می‌شود و کسی نمی‌تواند به آن دست اندازی کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه اداره ثبت آماده این کار است که تمام زمین‌های منابع طبیعی حدنگاری شود و اسناد مالکیت به نام کشاورزی صادر شود، ادامه داد:‌ با کاداستر کسی نمی تواند این زمین‌ها را تصرف کند و این زمین‌خواری و فساد بزرگ برچیده می‌شود.

وی یکی از مسیرهای مبارزه با فساد را حدنگاری دانست و اضافه کرد: حدنگاری می‌تواند تحول بزرگ در کشور ایجاد کند و تاکید می‌کنم ما آماده‌ تامین منابع هستیم و تا آخر دولت همه زمین‌ها اسناد مالکیت بگیرند و حدهای آن مشخص شود تا کسی نتواند به این اراضی تجاوز کند.

وی با بیان اینکه در بحث زراعی، دام و طیور، باغی و آبزیان، جنگل و مرتع حرکت‌های بسیار خوبی شروع شده است، بر موضوع زراعت چوب تاکید کرد و از وزیر جهاد کشاورزی خواست اگر کمکی در این زمینه‌ها می‌خواهد اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه زراعت چوب هم برای مردم درآمد خوبی دارد، گفت: زمانی می‌گفتند زراعت چوب به اندازه برنج درآمد دارد و هم می‌تواند برای آب و هوا موثر باشد و هم با توجه به واردات چوب و خارج شدن ارز از کشور، با انجام این کار روی پای خود می‌ایستیم.

روحانی با تاکید بر لزوم حراست از جنگل‌ها و مراتع و مقابله با بیابان زایی، اظهار کرد: ریزگردها مرتب زمین ما را تصرف می‌کند که باید با آن مقابله کرد.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به سفر خود به اهواز در زمان انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای تبلیغات و سخنرانی انتخاباتی به اهواز رفتیم و همان روز گرد و غبار بود که مردم می‌گفتند "ما که هوا نداریم ولی هواتو داریم"؛ باید برای این مردم صبور با این روحیه بلند کار کرد و گرد و غبار را فرو نشاند.

وی خاطرنشان کرد: جاهایی گرد و غبار است که با مالچ‌پاشی حل نمی‌شود و باید بوته کاری و درختکاری کرد که هر دو کار در حال انجام است.

روحانی گفت: دست همه کشاورزان پرتلاش، پربرکت و پرهنر را می‌بوسم که در این شرایط سخت ما را در بسیاری از محصولات خودکفا کردند و تاکید می‌کنم وزارت جهاد کشاورزی، استانداران و کل دولت حامی و پشتیبان آنان است. تلاش آنها اصل است ما هم در کنار آنان هستیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم روزی بتوانیم کشور را در محصولات غذایی به طور کامل مستغنی و خودکفا کنیم و حتی در مسیر صادرات مواد غذایی گام برداریم. البته الان هم درحال صادرات مواد غذایی هستیم و امیدواریم این صادرات افزایش یابد.

  • نویسنده :
  • منبع :