19 دی:‌ موج جدیدی از بیماری کووید ۱۹ در حال بازگشت است و اگر دیر بجنبیم، باید روزهای پایانی سال را دوباره با هراس و وحشت سپری کنیم.

آن طور که وزیر بهداشت عنوان داشته است، استان مازندران دوباره به وضعیت خطر بازگشته و این نگرانی‌ها برای چند استان دیگر از جمله استان‌های تهران، اصفهان و برخی از مناطق جنوبی کشور نیز وجود دارد.

طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با عنوان این مطلب که آمار کرونا در استان با شیب ملایم در حال افزایش است، افزود: امیدوارم با نظارت بیشتر این شیب ملایم کنترل شود. اصفهان شهر نارنجی و قرمز ندارد.

وی با اشاره به همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بسیج در طرح شهید سلیمانی و غربالگری بیش از سه میلیون نفر در استان، گفت: بیش از ۸۰۰ تیم کار نظارتی را در بین اقشار و محلات مختلف انجام می‌دهند.

در همین حال، رعایت قرنطینه‌ها در کنترل بیماری خیلی مهم است و اگر این قرنطینه به خوبی انجام نشود گرفتاری ما بیشتر خواهد شد.

بابک عشرتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با عنوان این مطلب که عفونت‌زایی ویروس نسبت به قبل شدت یافته است، گفت: اطلاعات ما نشان می‌دهد اگر قرار باشد ویروس جدید در جامعه گسترش پیدا کند، دست‌کم باید منتظر افزایش ۴۰ درصدی موارد ابتلاء باشیم و این نگرانی دور از انتظار و واقعیت نیست. از سوی دیگر، در این شرایط اگر سرعت بازگشت ما به حالت عادی سریع باشد، افزایش تعداد مبتلایان تا ۴۰ درصد بدون شک رخ خواهد داد و با وقوع آن، اتفاقات ماه آبان چه از نظر افزایش تعداد بستری‌ها و چه از نظر تعداد جانباختگان بار دیگر تکرار خواهد شد.

سعید نمکی وزیر بهداشت، با توجه به رفت و آمد مردم و استفاده از وسایل نقلیه عمومی در تهران و حضور در مراکز خرید، گفت: ممکن است شعله‌های بیماری در تهران روشن شده باشد، از همین رو، یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در این شرایط، افزایش تست به ویژه تست سریع است و بخش خصوصی در تهران نیز در این زمینه می‌تواند به ما کمک کند اما به شرطی که تست سریع به طور صحیح، نمونه‌گیری شود و بعد در سیستم ثبت و گزارش شود.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت: متأسفانه در شهر تهران رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۸۲ درصد به ۳۹ درصد رسیده و این به معنی خطر بازگشت مجدد بیماری کرونا است.

وی ضمن توصیه به مردم برای رعایت پروتکل‌ها و خودداری از تجمع و تردد غیرضروری و اجتناب از حضور در مکان‌های بدون تهویه مناسب، افزود: اگر روزهای باقی مانده از زمستان را بتوانیم به سلامت بگذرانیم و روند کاهش بیماری ادامه داشته باشد، مردم ایام عید را می‌توانند آزادتر و آسوده‌تر بگذرانند در غیر این صورت، مجبور به اعمال محدودیت‌ها خواهیم شد.

در همین حال، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که نگران افتادن به تله عادی انگاری شرایط کرونایی در کشور هستیم، ادامه داد: ما به هیچ وجه نباید مسیر عادی انگاری را در روابط شخصی و اجتماعی در پیش بگیریم.

وی با عنوان این مطلب که وضعیت بیماری به هیچ وجه به ثبات نرسیده و همچنان ناپایدار، حساس و شکننده است، افزود: کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند مقدمه شروع موج مجدد بیماری در کشور باشد.

در حالی که فقط ۵۰ روز تا پایان سال و عبور از روزهای سخت زمستانی باقی مانده است، متأسفانه روند نزولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زنگ خطر بازگشت مجدد بیماری کرونا را به صدا در آورده است. این هشدار می‌تواند شرایط سال نو را برای مردم مثل نوروز ۹۸ کند که مجبور بودیم در خانه بمانیم. در حالی که دست‌اندرکاران حوزه سلامت بر این باورند که اگر به سلامت از زمستان عبور کنیم، نوروز را با دغدغه کمتری می‌توانیم جشن بگیریم.

یادمان باشد که ما هنوز نتوانسته‌ایم کار واکسیناسیون را آغاز کنیم و لذا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باید همچنان با وسواس و شدت بیشتری دنبال شود. هر چند که با واکسن هم نباید از پروتکل‌ها غافل شد.

  • نویسنده :
  • منبع : مهر