19 دی: لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا جمعه شب با اشاره به پایبندی رم به برقراری صلح در یمن و حمایت از حقوق بشر، اعلام کرد که کشورش فروش هزاران موشک به عربستان و امارات را متوقف کرده است.

به گزارش رویترز، دی مایو در بیانیه ای گفت: این اقدامی است که ما آن را ضروری دانستیم و پیام روشنی از جانب دولت ایتالیا برای "تعهد به صلح و حقوق بشر" است. 

"شبکه صلح و خلع سلاح ایتالیا" این تصمیم را اقدامی تاریخی خواند و آن را تحسین کرد. به گفته این گروه مدافع حقوق بشر، تصمیم دولت باعث لغو سفارشات بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ قبضه سلاح و دیگر گونه‌های جنگ‌افرار خواهد شد. 

در سال ۲۰۱۹ چندین کشور اتحادیه اروپا فروش تسلیحات به عربستان سعودی را به‌طور موقت متوقف کردند. 

در همین راستا، نمایندگان جنبش "پنج ستاره" در کمیته امور خارجه پارلمان ایتالیا از تصمیم دولت استقبال و خاطرنشان کردند: "این یک پیروزی برای ما و سازمانهای حامی صلح است که در سالهای اخیر تلاش زیادی برای دستیابی به این هدف انجام داده اند."

 

بزرگ‌ترین خریدار جنگ‌افزار

بر اساس آخرین گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری)، عربستان بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات در جهان است. 

به گفته سیپری، کشورهای خاورمیانه مشتری ۵۳ درصد فروش تسلیحات آمریکا و ۱۱ درصد از جنگ‌افزارهای روسیه بوده‌اند. 

یک چهارم تسلیحاتی که ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ فروخته، به عربستان سعودی ارسال شده است. 

پیش از این نیز دولت جدید آمریکا برخی از معاملات فروش اسلحه را که ممکن است متحدان واشنگتن در خاورمیانه را تحت تأثیر قرار دهد ، متوقف کرد. 

عربستان و امارات از سال ۲۰۱۵ در قالب یک ائتلاف عربی تجاوزاتشان به یمن را آغاز کردند و با محاصره این کشور باعث ایجاد بزرگترین بحران انسانی جهان در یمن شدند؛ جایی که ۸۰٪ از آن جمعیت نیاز به کمک دارد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا