19 دی: رئیس جمهور با بیان اینکه باید کاری کنیم که با موج چهارم کرونا مواجه نشویم تا سلامت و کسب و کار مردم دچار اختلال نشود، گفت: عبور از شرایط «آبی» به وضعیت «عادی» و «عادی انگاری» بسیار خطرناک است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تداوم فعالیت کارخانه ها و تولیدی های بزرگ با رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی، تصمیم قاطع و درست بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نقش مهم رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی در تداوم فعالیت ها مراکز تولیدی و کارخانه‌های کشور، گفت: به طور کلی در تولیدات صنعتی و کشاورزی وضع کشور در یکسال گذشته خوب و مناسب بود و شاهد رشد میزان تولید بودیم هرچند که در بخش خدمات و بویژه گردشگری مشکلات و خسارت‌های بزرگی وارد شد.

دکتر روحانی با یادآوری تلاش‌ها و خدمات کادر درمان و همچنین شرکت‌های دانش بنیان در کشور برای تأمین نیازهای بهداشتی، حفاظتی، پزشکی و بیمارستانی افزود: با وجود مشکلات تحریم و فشار تقریباً هم‌پای دنیا پیش آمدیم و در بخش آموزشی نیز در حد امکان از طریق فضای مجازی اجازه ندادیم آموزش در کشور تعطیل شود.

رئیس جمهور همچنین با قدردانی از تلاشگران عرصه فضای مجازی، به اقدامات دولت و همچنین مصوبات شورای عالی فضای مجازی از سال 93 برای ایجاد زیرساخت‌ها و شبکه بزرگ اطلاعات در کشور اشاره و تأکید کرد: کار بسیار بزرگی در این بخش انجام شد و بسیاری از امور اجتماعی و کسب و کارهای مردم بر دوش فضای مجازی است و حتی در بخش تحقیقات نیز با وجود محدودیت‌های دسترسی محققان ایرانی به علت تحریم‌ها موفق شدیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم تا جایی که متخصصین ما معتقد هستند در بحث ساخت واکسن در سال آینده واکسیناسیون با واکسن داخلی انجام می‌شود.

دکتر روحانی با اشاره به تفاوت اساسی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای جهان در مسیر مبارزه با بیماری کرونا، خاطر نشان کرد: اگر دنیا کرونا را با مشکلاتی پشت سر گذاشت، اما ایران ادعای بالاتری دارد که با وجود تحریم و فشار و سنگ‌اندازی‌های آمریکا برای دریافت وام از بانک و صندوق‌های بین‌‌المللی برای خرید تجهیزات پزشکی توانست در مسیر مبارزه با این بیماری حرکت کند.

رئیس جمهور افزود: جنایات حکومت قبلی آمریکا تا حدی بود که حتی جلوی ورود تجهیزات و خدمات پزشکی و بیمارستانی به داخل ایران را گرفتند و اگر تولید داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه فعال نبودند و به خارج نیازمند بودیم، حتی ماسک، دستکش و گان پرستاران را نیز در اختیار ما قرار نمی‌دادند.

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه اقدامات دولت در زمینه فراهم آوردن زیرساخت‌های دیجیتال کمک شایان توجهی به کشور کرده است، ادامه داد: در آغاز دولت زیرساخت‌های دیجیتال نسبت به کشورهای اطراف نصف بود، اما الان مشابه کشورهای پیشرفته است و بیش از 80 میلیون ایرانی حتی در روستاها از شبکه اینترنت استفاده می‌کند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه نباید نسبت به شرایط خوب امروز کشور در مقایسه با آمریکا و اروپا در روند مقابله با بیماری کرونا مغرور شویم، اظهار داشت: این دستاورد افتخارآمیز است اما این مهم نباید باعث شود که از فضای آبی به عادی‌انگاری برویم که در این صورت شرایط کشور سخت و خطرناک خواهد شد.

دکتر روحانی با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌ها در کشور به 80 درصد تأکید کرد: ما به دنبال معیار بالای 90 درصد هستیم چرا که در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها، در بهمن و اسفندماه کسب و کار، تفریحات و زندگی مردم دچار مشکلات می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه فضای اجتماعی بوجود آمده در ایران با توجه به فرهنگ ایرانی و اخلاق اسلامی نسبت به سایر کشورهای جهان سخت‌تر است، ادامه داد: الان مردم از لحاظ روحی و روانی در فشار هستند و باید با رعایت پروتکل‌ها شرایط کسب و کار و زندگی مردم در شب عید و ایام نوروز جبران شود.

دکتر روحانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به ایام‌الله دهه مبارک فجر و پیروزی بی‌نظیر انقلاب اسلامی تأکید کرد: ملت ایران با ایستادگی و اتحاد در یک روز توأمان استعمار و استبداد را شکستند و رژیم پوسیده شاهی سرنگون شد.

رئیس جمهور همچنین با تبریک ولادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: این بی‌بی به عنوان الگویی برای همه انسان‌ها و بویژه برای زنان جهان و جامعه ایرانی هستند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در روند مبارزه با بیماری کرونا ایران تنها بود و با محدودیت‌ها و مشکلات زیادی روبرو بود، تأکید کرد: الان هم برای تهیه واکسن با مشکلات و پیچ‌های مختلفی روبرو هستیم.

رئیس جمهور گفت: در یکسال گذشته با همت و ایثار مردم و کمک به یکدیگر در حد امکان این مشکلات را به خوبی پشت سر گذاشتیم و در این زمینه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای پیشرفته قابل مقایسه است.

  • نویسنده :
  • منبع :