19 دی: مدیر حوزه‌های علمیه بابیان اینکه حوزه در عصر انقلاب از امتیازات خوبی برخوردار است و تجربیات نو در مقابل حوزه قرارگرفته است، گفت: هیچ‌گاه حوزه برابر این‌همه سوال و پرسش و نیازها قرار نداشته است.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه و معاونان و مدیران ستادی که به صورت مجازی در سالن آیت‌الله حایری در ساختمان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، افزود: برای اولین بار حوزه با دنیای بی‌پایانی از سوال و ضرورت‌ها مواجه شد.

وی ادامه داد: در این عصر جدید و دنیایی که از علم و فناوری و اندیشه های مختلف برخوردار است، دنیایی که با فناوری اندیشه‌های گوناگون مواجه شد و تحولات عملی و غیره در آن رقم خورد، همه این‌ها مستقیم یا غیرمسقیم با حوزه در ارتباط بود و اتفاق دیگر حدوث انقلاب بزرگ بود و این‌ها پدیده بزرگی است و سوال‌های جدید را عرضه کرد.

امام جمعه موقت قم خاطرنشان کرد: در این رابطه حوزه اقدامات خوبی برای پاسخگویی انجام داد، ولی ضعف‌هایی وجود دارد که باید آن را بشناسیم.

وی همچنین گفت: حوزه عصر انزوا و انقلاب تعبیری است که در سخنان رهبر معظم انقلاب آمده و برای حوزویان و کارگزاران حوزه قابل توجه است؛ ما در عصر انزوا و انقلاب باید از میراث بلند و ذی قیمت حوزه و تراث عظیم علمی، اخلاقی و غیره مواظبت و پاسداری کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: وقتی وارد عصر جدید شدیم، رسالت های جدیدی بر دوش ما قرار می گیرد. بعضی شاید گمان کنند، حوزه انقلابی حوزه ای است که باید آن سنت های پیشین را کنار بگذاریم؛ هرگز حوزه عصر انقلاب به این معنا نیست، بلکه باید هم آن تراث گذشته را مراقبت و هم حوزه را وارد مدار جدید و آماده پاسخ گویی نیازهای جامعه و نظام کنیم.

وی با بیان اینکه در آغاز و آستانه ایام الله دهه فجر قرار داریم، اظهارداشت: حوزه را در این ۴۲ سال باید در همه مسایل مورد ارزیابی قرار دهیم؛ داشته ها و اندوخته ها را ببینیم که با این سرمایه عظیم انقلاب چه کرده ایم و چگونه به مسایل نظام پاسح داده ایم و چه نقش موثری روحانیت در صحنه ایفا کرده و چه کاستی داریم و چگونه باید باید جبران کنیم؛ این سوال بزرگی از حوزه و روحانیت است که با آن مواجه است.

آیت الله اعرافی گفت: اگر چهار سال گذشته را بخواهیم ارزیابی کنیم که با حمایت رهبر معظم انقلاب و مراجع و بزرگان و با نگاه بلند مدیران استانی، شاهد تولید حجم انبوهی از منظومه فکری و سرمایه بزرگی در حوزه بوده ایم باید از آن‌ها تشکر و قدرانی کرد، اما با وجود همه ضعف ها برای اولین بار است که با حمایت همه بزرگان حوزه ۲۰ سند بلندمدت، برنامه پنج ساله و ۲۰۰ طرح از مجموع ۹۰۰ طرح و عنوان مهم حوزه برخوردار است؛ این حجم مهم سرمایه است که در حوزه با تلاش های زیاد فراهم آمده است.

وی افزود: در مقام اجرا هم بیش از ۵۰ عنوان می توان برشمرد که با وجود مشکلات محقق شده و قابل ارایه است؛ در بخش استان‌ها با وجود اینکه موجب رضایت ما نیست، ولی در بحث واسپاری و واگذاری مدارس و مراکز گام های خوبی برداشته شده و در محور ارتقا و تکامل هم نیز کارهای خوبی شده؛ این مجموعه ای انباشته ها و سرمایه های است که گذشتگان هم فعالیت کرده بودند.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: اگر چه در مواردی ضعف جدی است و باید جبران کرد که از جمله تراکم برنامه است که گاهی موجب شلوغی در عمل می شود؛ در همین رابطه باید به عدم اطلاع رسانی جامع، دانش‌افزایی و توجیه درست اسناد و برنامه کلان برای مدیران و استادان هم اشاره کرد.

وی گفت: تعامل با نهادهای دینی و فرهنگی و برنامه ریزی برای تشکیل جبهه واحد با حضور مدیران نسبت به همه کنشگران فعال، توجه ویژه به سطوح عالی و ارتقا، توجه به رشته ها و درس خارج، توجه به ممتازان و استعدادهای برتر، توجه به دوره‌های بصیرت افزایی و توجه به طرح‌های مطالعاتی شهید مطهری و ولایت فقیه و ارتقای دانش طلاب، توجه به شبکه های جهادی و تقویت آن، پذیرش و ارتقای پذیرش، توجه به گروه های علمی و توجه به بحث وقف و منابع پایدار مهم‌ترین انتظاری است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری: نباید هیچ‌ گونه فرصت‌سوزی در حوزه صورت بگیرد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این اجلاسیه با بیان اینکه در شرایط بسیار حساس از لحاظ مدیریتی قرار داریم و این امر مورد انتظار رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و بزرگان است و نباید هیچ گونه فرصت سوزی در این امر صورت گیرد، گفت: فرصت سوزی در این عصر از سوی مدیران گناه نابخشودنی است و باید برای تحقق نیازهای جامعه و ارایه بهترین محصول، همه تلاش خود را به کار گیریم.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با بیان اینکه امروز مساله مدیریت امر کلیدی و مهم در جهان به شمار می رود و مطرح می باشد، ادامه داد: چون در نظام اساسی و فضای دینی حرکت می کنیم، هر مدیریتی مورد نظر مسئولان حوزه نیست، بلکه مدیریتی از نظر ما مطلوب و شایسته است که فضایل و کرامت انسانی در آن حفظ و رعایت شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه امروز شاهد مدیریت مادی در جهان هستیم که از سوی دولتمردان غربی در حال اجراست و خود را آقای جهان می بینند، گفت: مدیریتی که در حوزه باید از سوی مدیران استانی اجرا شود و مورد نظر و توجه مسئولان حوزه است، مدیریتی است که تامین‌کننده مصالح جامعه باشد تا همه بتوانند از این نوع مدیریت و منافع آن برخوردار و در عین حال دور از تمایلات شخصی یا افراد مدیر و بی‌حساب باشد؛ مدیریتی انتظار مسئولان حوزه است که برای رضایت الهی و حفظ منابع و مصالح امت اسلام و آن نهاد باشد.

«این اجلاسیه که به صورت ۲ روز متوالی (امروز و فردا) برگزار می شود، بعضی از اعضای شورای عالی، مدیران استانی، دبیر شورای معاونان، مدیر دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر، مشاور و معاون مدیر در امور دولت و مجلس و دبیر ستاد همکارهای‌های حوزه و آموزش و پرورش نیز سخنرانی می‌کنند.»

  • نویسنده :
  • منبع : مرکز خبر حوزه