19 دی: رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه حضور اقتدار آفرین زنان در جامعه ما هم یک ضرورت است و هم یک فرصت است، گفت: اگر یک روز به هر دلیلی خانواده آسیب دید، راهکارش حکم قضایی نیست.

نشست تحول در نظام حقوقی و قضایی زنان و خانواده (تجلیل از مقام زن و مادر)، با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه، برگزار شد.

 رئیسی در این نشست اظهار کرد: حقیقتا امروز حضور اقتدار آفرین زنان در جامعه ما هم یک ضرورت است و هم یک فرصت؛ در اصل پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی، در جنگ تحمیلی و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی زنان حضور بسیار بابرکت و نقش افرینی بسیار ارزشمندی داشتند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اساس خانواده بر مودت و حکمت استوار است و اساس خانواده بر مودت و عقلانیتی که در خانواده باید حاکم باشد، استوار است.

دستگاه قضایی، خود را موظف به دفاع از حقوق زنان می‌داند

وی اظهار کرد: اگر یک روز به هر دلیلی خانواده آسیب دید، راهکارش حکم قضایی نیست. بسیاری دیده شده رای قاضی مبنی بر سازش و یا عدم سازش صادر می‌شود و خلاف آن عمل می‌شود.

 رئیسی عنوان کرد: معلوم است اساس آنچه خانواده را تشکیل می‌دهد اگر آسیب ببیند راهکارهای برون رفت از این مشکل راهکار حکمیت است. کسانی که نظاره گر هستند، اقوام و خویشان آن‌ها که می‌بینند خانواده‌ای دچار آسیب می‌شود باید تمام تلاششان این باشد که آسیب را از خانواده دور کنند.

وی با بیان اینکه رویکرد سند تحول قضایی بر تعالی و تحکیم نظام خانواده است، گفت: رویکرد سند تحول قضایی بر آیین دادرسی متناسب با رسیدگی به اختلافات خانوادگی و مسائل خانواده است.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: این آیین دادرسی خاص می‌خواهد که باید آیین دادرسی متناسب با خودش تدوین شود.

وی بیان کرد: ما حتما شعب تخصصی میخواهیم که نسبت به حل مسائل خانواده تخصص داشته باشند. ما در سند تحول، یکی از بخش‌هایی که باید در آن تحول ایجاد شود نقش خانم‌ها و مشاوره خانم‌ها در دادگاه هاست؛ این نقش باید یک نقش جدی شود.

رئیسی در ادامه با تاکید بر اینکه مشاوره و داوری در حوزه خانواده جدی است نه تشریفاتی، گفت: یکی از آسیب‌های شناسایی شده این است که داوری‌ها بعضا شکلی و تشریفاتی است؛ در حالی موضوع مورد تاکید، حکمیت و داوری جدی همراه با نقش جدی مشاوران است تا آخرین راهکار حکم قضایی باشد

رئیس دستگاه قضایی با بیان اینکه در مسئله خانواده همه دانشگاه‌ها و صاحبان اندیشه و خرد در این رابطه می‌توانند نقش آفرینی کنند، گفت: این نشست‌ها به منظور ارتباط با فرهیختگان است و باید موضوعات حل شود و بن بستی در این زمینه وجود ندارد و همه راهکارها دیده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکثر پرونده‌های خانواده بسیار مدت دار است و مسائل عمیق تربیتی و اجتماعی و فرهنگی دارد که باید همه آن‌ها دیده شود. مسائل خانواده چند ساحتی است و باید چند ساحتی دیده شود و با این نگاه مورد توجه قرار گیرد.

 رییسی در ادامه افزود: با همکاری حوزه و دانشگاه و دستگاه قضایی و فعالان عرصه موضوع زن و خانواده می‌تواند اقدامات جامعی در این حوزه صورت گیرد. هرچه برای مداخلات حاکمیتی و حکومتی در بحث خانواده محدودیت قائل شویم‌ و بگذاریم مسایل مبتنی بر فرهنگ و باورها و یافته‌های اعتقادی شکل گیرد می‌تواند بر آن یک استواری حاکم باشد.

رییس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: اگر نفقه و مهریه و بسیاری از مسایل خانواده در دادگاه مطرح شود و پای افراد به زندان باز شد بازگشت دوباره زندگی به حالت قبل دشوار است، باید کاری کرد به این مرحله منتهی نشود.

وی همچنین در ادامه گفت: اگر موضوع شناسی و مسئله شناسی در حوزه خانواده تبیین‌شود، تبدیل به قانون و مقررات شدن امری شدنی است. پیوند، همبستگی و همراهی بین بخش‌های علمی و نظری و بخش‌هایی که در میدان عمل در حوزه خانواده کار می‌کنند، می‌تواند موثر باشد.

  • نویسنده :
  • منبع : مرکز رسانه قوه قضاییه