19 دی: دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از مشخص شدن نتایج فاز یک انسانی واکسن کرونای شرکت برکت خبر داد و گفت: علاوه بر آن تا پایان سال برای واکسن تولیدی دو شرکت مجوز فاز انسانی صادر خواهد شد.

دکتر مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۱۱ شرکت پرونده تولید واکسن خود را تحویل سازمان غذا و دارو دادند، افزود: ۷ شرکت از این تعداد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار داد و تفاهم‌نامه برای حمایت از تولید آنها منعقد کرده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن دو شرکت موفق به دریافت مجوز اخلاق برای ورود به فاز انسانی شدند و یک مورد آن نیز فاز انسانی را شروع کرده و تقریبا در پایان فاز یک قرار دارد.

قانعی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که دو شرکت دیگر نیز تا پایان سال برای ورود به فاز بالینی مجوز اخلاق را دریافت کنند.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به واکسن‌های تولید شده در این شرکت‌ها یادآور شد: واکسنی که در شرکت برکت تولید می‌شود، بر پایه ویروس کشته شده و واکسن در دستور کار موسسه سرم سازی رازی که مجوز گرفته، نوترکیب است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن واکسن انستیتو پاستور که قرار است فاز ۳ آن به صورت مشترک با کشور کوبا در تهران آغاز شود، نوترکیب است. علاوه بر آن واکسنی که قرار است تا پایان سال مجوز اخلاق دریافت کند، بر اساس واکسن تولید شده در مدرنای آلمان خواهد بود.

قانعی با اشاره به اجرای فاز اول واکسن تولید شده در شرکت برکت، با تاکید بر اینکه فاز یک آن رو به پایان است، یادآور شد: به محض پایان فاز یک و مشخص شدن نتایج آن، فاز دوم و سوم انسانی آغاز خواهد شد.

دبیر کمیته علمی ستاد کرونا با بیان اینکه نتیجه فاز یک این واکسن تا چند روز آینده مشخص می‌شود، افزود: در فاز اول اینکه واکسن هیچ عارضه‌ای نداشته باشد، بررسی‌هایی صورت می‌گیرد و در فازهای دوم و سوم انسانی اثربخشی این واکسن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: معاونت علمی به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان، صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان ۷۱۰ میلیارد تومان از این شرکت‌ها حمایت می‌کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :