19 دی: وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در اقتصاد ایران ۸۵ درصد واردات کالاها در فرآیند تولید به کار گرفته می‌شود، گفت: در شرایط فعلی بقیه واردات مربوط به کالاهای مصرفی ضروری است و از ورود اقلام غیرضروری جلوگیری می‌شود.

فرهاد دژپسند در آیین رونمایی از پروژه های گمرک هوشمند و انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای راه اندازی ۱۵ دستگاه ایکس ری که با حضور «مهدی میراشرفی» رییس کل گمرک در مجموعه گمرک جمهوری اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: به زودی مدرن ترین، سلامت ترین و مسئول ترین نهاد، گمرک خواهد بود.

وی با بیان اینکه خدمات و فعالیت های گمرک دیده نمی شود، تصریح کرد: گاهی ناکارآمدی فرآیند تحویل تا ترخیص به نام گمرک ثبت می شود که همین موضوع مظلومیت این نهاد را بیشتر می کند اما مسلم است گمرکات نقش کلیدی در توسعه کشور دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: این نهاد به عنوان مرزبان اقتصادی هم تولید را تسهیل می کند و هم جایگاه اقتصاد کشور را در بخش بین الملل افزایش می دهد که در صورت سازماندهی مناسب می تواند این نقش راسریع تر ایفا کند اثربخشی بیشتری در اقتصاد داشته باشد.

وی گفت: فناوری‌هایی که گمرک مورد بهره‌برداری قرار داده است در منطقه و احتمالا در جهان رتبه نخست را دارد.

به گفته دژپسند، تسهیل در واردت از دریچه اجرای فعالیت های گمرکی به معنای کمک به رونق و جهش تولید است زیرا اگر نوع فعالیت‌ها به گونه‌ای باشد که وارد کننده و مصرف کننده اطمینان خاطر داشته باشند دچار نقصان، خسران و اتلاف وقت نیست حتما با طیب خاطر به سمت روان سازی، تداوم و پویایی می‌پردازد.

  • نویسنده :
  • منبع :