19 دی: خبرگزاری رسمی کره جنوبی به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه این کشور گزارش داد: سئول درحال نهایی کردن مذاکرات با آمریکا برای آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران در بانک های کره جنوبی و استفاده از این پول ها برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل متحد است.

یونهاپ امروز چهارشنبه به نقل از این مقام کره‌ای افزود: مساله تقریبا حل و فصل شده است. مذاکرات ما با امریکا درباره پرداخت پول‌های معوقه به ایران پایان رسیده و باید درباره مسائل خیلی فنی گفت‌وگو کنیم.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد پیشرفت در گفت وگوهای سئول و واشنگتن برای یافتن راه حلی جهت رفع انسداد دارایی های ایران در بانک های کره جنوبی بر تصمیم تهران در مورد آزادی خدمه نفتکش توقیف شده کره جنوبی تاثیر داشته است.

کره جنوبی به طور غیرقانونی 7 میلیارد دلار دارائی های ایران را در بانک های این کشور بلوکه کرده است.

ایران هرگونه ارتباط بین دارایی های بلوکه شده ایران در بانک های کره جنوبی و توقیف کشتی کره ای به دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی در خلیج فارس را رد کرده است.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (سه شنبه) اعلام کرد: به دنبال درخواست دولت کره جنوبی و مساعدت قوه قضائیه در چارچوب مقررات قضایی، خدمه کشتی کره‌ای که به اتهام ایجاد آلودگی زیست‌ محیطی در خلیج فارس توقیف شده بود، در یک حرکت انسان‌دوستانه توسط جمهوری اسلامی ایران اجازه خروج از کشور را دریافت کردند.

این مقام کره ای که خبرگزاری یونهاپ به نام او اشاره نکرده است، گفت: این مسئله تقریباً حل و فصل شده است ما بحث های مربوط به پرداخت را به پایان رسانده ایم و فقط باید در مورد مسایل فنی آن بحث و گفت و گو کنیم.

وی افزود: پیشرفت قابل ملاحظه ای در رابطه با استفاده از دارایی های ایران ایجاد شده است و فکر می کنم این فرصتی برای ایران است تا صداقت ما را احساس کند.

یونهاپ مدعی شد: تهران درخواست کرده است که سئول از بخشی از وجوه مسدود شده تهران برای پرداخت بدهی های ایران به سازمان ملل استفاده کند و این پول باید از وون واحد پول کره به دلار آمریکا تبدیل شود و در زمان حاضر تحریم های ایالات متحده معاملات مبتنی بر دلار با ایران را ممنوع کرده است.

این مقام وزارت خارجه کره جنوبی افزود که سئول در حال مذاکره با واشنگتن در مورد روش پرداخت غیر دلار است.

وی افزود: سئول همچنین در حال رایزنی با واشنگتن در مورد راه های گسترش تجارت بشردوستانه با ایران با استفاده از پول های مسدود شده ایران در بانک های کره جنوبی است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا