آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزههای علمیه، در آئین نکوداشت آیتالله محمد محمدی ریشهری با عنوان «تجلیل از پنجاه سال حدیثپژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت» که چهارشنبه ۱۵ بهمنماه ۱۳۹۹ در ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد، سخنان خود را به سه بخش حدیث و جایگاه آن، رابطه حدیث و علوم اسلامی و سوم خدمات آیتالله ریشهری در حدیثپژوهی و خدماتی که در دو دهه در حج و زیارت انجام دادهاند، تقسیم کرد.
وی حدیث را پس از قرآن کریم، از منابع مهم آموزههای دینی دانست و گفت: ظرفیت «حدیث» در ابعاد اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و دیگر ابعاد زندگی نقش تأثیرگذاری دارد.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه ادامه داد: حدیث، میراث ماندگار معصومین(ع) است که امروز به دست ما رسیده و گنجینه ای گرانبها در دست ما است؛ آیتالله ریشهری کار بزرگی کرده است و به بیان امام صادق(ع) باید شیعیان را به اندازه شناختشان از روایات ائمه(ع) بشناسیم که هر چه آشنایی آنان در این عرصه بیشتر باشد، درجاتشان بالاتر است.
وی افزود: شخصیتهای بزرگ و پژوهشگران اسلامی با آثاری همچون وسائلالشیعه، کافی و مستدرک و همه کتب روایی، امروز به عنوان گنجینهای گرانبها در اختیار ما است؛ این هم به سبب مشوقهایی همچون حدیث «جلاءالقلوب» است، باعث تدوین کتب شده است.
آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: اگر حدیث را از علوم اسلامی کم کنیم، چیز قابل توجهی باقی نمیماند؛ قرآن کریم به ما یاد داده است که تفسیر به معنای «کشف الغناء» است و پیامبر باید تبیینکننده باشد.
وی در ادامه به فعالیتهای آیتالله ری شهری در عرصههای مختلف حدیثی اشاره کرد و بیان داشت: امروز حدیث در حوزههای ما و به برکت تأسیس دارالحدیث، به دانشگاه نیز راه پیدا کرده است و دانشجویان ما هم آشنا با روایات اهل بیت عصمت و طهارت هستند؛ فقه الحدیث، غریب الحدیث، اصطلاحات حدیث و مانند اینها در پرتو شناخت و فهم حدیث شکل گرفته است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که پرداختن به روایات درباره مسائل کلامی و اخلاقی، به ویژه در مستحبات کمتر صورت گرفته است، افزود: همان کاری که علمای بزرگ ما درباره فقه انجام دادند درباره سایر علوم در حدیث نیز باید انجام بگیرد که سخنوران مطمئن باشند که سند روایت صحیح است و مشکلی ندارد.
وی حدیث را مادر علوم اسلامی دانست و گفت: علامه طباطبایی(ره) معتقد به تفسیر قرآن به قرآن است؛ اما آن را مستغنی و بینیاز از حدیث نمیداند تا چه رسد به علوم اسلامی که همه باید از آن بهره ببرند.
آیت الله بوشهری در تبیین شخصیت آیتالله ری شهری گفت: ایشان گفته بود که «من احساس کردم حدیث دچار غربت است؛ آنگونه که باید به حدیث پرداخته شود انجام نشده است» جرقه این کار را در نجف زدند و حتی زندان ساواک نتوانست ایشان را از این حرکت بزرگ، سترگ، ماندنی و ماندگار باز دارد.
وی به فعالیتهای آیتالله ری شهری در زندان ساواک اشاره کرد و ادامه داد: برای این شخصیت ۹ مشخصه را میتوانم اشاره کنم که ویژگیهای ایشان در نیم قرن حدیثپژوهی است.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه ابراز داشت: اجرا و پژوهش آیتالله ری شهری کار سادهای نیست؛ بزرگان ما شاید کار پژوهشی خوبی انجام دادهاند؛ اما این قدر دغدغه اجرا به ویژه در روزهای آغاز انقلاب نداشتند.
وی خاطرنشان کرد: آیتالله ری شهری غیر از فعالیتهای خود شاگردانی هم تربیت کرده است؛ آثار موضوعی ایشان، رونقبخشیدن به دانشگاه، فعالیت در فضای حقیقی و مجازی، ترجمه به زبانهای مختلف، کیفیتبخشی به جای کمیتبخشی، که عبارت «مردم از ما معارف میخواهند و این معارف در دل بیانات روحانی ائمه عصمت و طهارت هست» از سخنان آیتالله ری شهری است.
آیت الله حسینی بوشهری درباره نگاه بلند آیتالله ری شهری در فضای امروز دانش گفت: افق دور آیتالله ری شهری این است که دانشها از قم به همه زبانها و در سراسر جهان منتشر شود.
وی رسیدگی دقیق به وضعیت زائران و دیپلماسی فعال آیتالله ری شهری در زمان نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت را کارنامه درخشان این عالم دینی دانست و افزود: تبادل تجربه، ایجاد ارتباط برای انجام یک حج واقعی و مطلوب و برگزاری دعای کمیل و برائت پافشاری میکردند که ایشان وزنهای برای جامعه حوزوی و انقلابی ما چهرهای شناخته شده است و چهره ماندگار حوزه ما است و «کلینی عصر ما» است.
- نویسنده :
- منبع : خبرگزاری حوزه