19 دی: در جلسه ستاد مدیریت بحران قم از نزولی نشدن آمار بیماران کرونایی استان به عنوان یکی از نشانه های احتمالی خیز مجدد کرونا در قم نام برده شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه که عصر پنجشنبه با حضور استاندار قم برگزار شد اظهار کرد: قم از نظر تعداد مبتلایان به یک وضعیت ثبات رسیده‌است و تعداد بیماران فوتی نیز کاهش یافته‌است.

محمدرضا قدیر خاطرنشان کرد: قم در طی روزهای اخیر از نظر تعداد افراد مبتلا نزولی نبوده و این مساله می تواند نگران کننده باشد.

وی افزود: اجرای قدرتمند طرح شهید سلیمانی و بیماریابی فعال و افزایش تست‌های سریع کرونا اولویت های دانشگاه علوم پزشکی قم در رابطه با کروناست.

وی یادآور شد: تاکنون تست مثبت ویروس جهش یافته انگلیسی در قم ثبت نشده و تا آمدن واکسن تنها راه پیشگیری از کرونا رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک است.

وضعیت نگران کننده عدم سیر نزولی کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در بخشی از این جلسه گفت: قم از حیث بروز بیماری کرونا در رتبه بیست و نهم کشور قرار دارد.

سیامک محبی اضافه کرد: ثابت بودن تعداد مبتلایان به کرونا نشان می دهد شعله‌های بیماری همچنان در استان روشن است.

وی یادآور شد: هزار و ۱۹۷ تست کرونا طی یک هفته گذشته در مراکز درمانی قم انجام گرفته که ۸۶ درصد از آنها در بخش های سرپایی بوده است.

وی اظهار کرد: طی هفته جاری ۸۱ نفر در قم به کرونا بستری شدند که نسبت به دو هفته گذشته روند افزایشی دارد و امید داریم این مساله نشانه‌ای برای خیز جدید بیماری نباشد.

رییس مرکز بهداشت قم ابراز کرد: در برخی از استانهای کشور زنگ خطر خیز جدید کرونا در روزهای گذشته به صدا درآمده و امید داریم قم نیز به جرگه این استانها نپیوندد.

محبی با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستگاه های اجرایی، گفت: رعایت پروتکلهای بهداشتی در ادارات قم کاهش یافته و به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: مرکز شماره گذاری خودرو، پایانه های مسافربری درون شهری، مجتمع های خرید و پاساژها، تالارهای پذیرایی و نانوایی ها، کافی نت و قنادی و سوهانی ها از مراکزی هستند که رعایت پروتکلهای بهداشتی در آنها کاملا نامطلوب است.

کاهش چشمگیری استفاده از ماسک

وی ابراز کرد: وضعیت عمومی شهر قم از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به هیچ وجه رضایت بخش و مطلوب نیست.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک در شهر قم بصورت چشمگیری کاهش یافته و در بهترین حالت به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

محبی همچنین تاکید کرد: با وجود اینکه وضعیت فاصله‌گذاری اجتماعی در سطح مدارس بازگشایی شده قم مطلوب است اما وضعیت بهداشت فردی رضایت بخش نیست.

وی یادآور شد: استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی قم نیز طی روزهای گذشته به صورت نگران کننده‌ای کاهش یافته‌است.

محبی اظهار داشت: از ابتدای آذر ماه و آغاز طرح شهید سلیمانی ۱۳ هزار و ۴۰۴ مورد تست کرونا گرفته شده که ۲ هزار و ۲۳۶ مورد مثبت بوده‌است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به چالش‌های طرح شهید سلیمانی افزود: امکان رهگیری برخی افراد قطعی کرونا در قم به خاطر مسائل فرهنگی و اقتصادی ممکن نیست.

محبی اظهار کرد: در مورد آخر از این قبیل مشکلات یک راننده اسنپ بود که با وجود قطعی بودن تست کرونای وی رهگیری و مراقبت از آن چالش برانگیز بوده‌است.

طرح شهید سلیمانی در قم رضایت بخش بوده است

فرماندار قم نیز در ادامه این جلسه، بیان کرد: طرح محله محور شهید سلیمانی در سه موضوع نظارتی، حمایتی و پیگیری بیماران کرونایی در حال انجام است.

مرتضی حیدری یادآور شد: در طرح شهید سلیمانی استان قم به ۴۱ نقطه تقسیم شده و در هر نقطه به تعداد لازم نیروی پزشک، بسیج و مراقبتی ساماندهی شده‌است.

وی اضافه کرد: در این طرح ۴۵۷ نیروی نظارتی، ۷۵ نیروی بهداشت، ۱۵۰ نیروی هلال احمر، ۲۳۲ نیروی بسیج و ۱۴۵ نیروی مراقبتی مشغول فعالیت هستند.

فرماندار قم تاکید کرد: در این طرح تاکنون ۷ هزار و ۶۷۶ بسته معیشتی و ۳ هزار و ۳۹۴ بسته بهداشتی توزیع شده‌است.

حیدری اظهار داشت: از ابتدای اجرای این طرح بیش از ۴۱ هزار وعده غذای گرم توزیع شده و ۴۲ میلیون تومان کمک هزینه درمان و ۱۹۰ میلیون تومان کمک هزینه جهیزیه به افراد درگیر اختصاص یافته است.

به گفته وی، برخی با سیاه نمایی می خواهند اجرای طرح آتش به اختیار شهید سلیمانی را تخریب می کنند و من به عنوان فرماندار قم نسبت به این مساله اخطار می دهم این طرح در قم کاملا رضایت بخش بوده است.

فرماندار قم یادآور شد: در این طرح تاکنون ۱۱۴ هزار نفر به صورت تلفنی غربال گری شده و ۱۰ هزار و ۸۰۰ مورد تست کرونا گرفته شده‌است.

وی اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح شهید سلیمانی هزار و ۸۸۴ مورد کرونا مثبت در قم شناسایی شده است.

حیدری ابراز داشت: همچنین در این طرح ۸ هزار و ۱۴ نفر در درب خانه های خود مورد رهگیری قرار گرفته اند که از بین این افراد ۱۶۰ مورد کرونا مثبت شناسایی شده‌است.

فرماندار خاطرنشان کرد: ۲۱۰ مورد مراقبت در منزل نیز توسط نیروهای طرح شهید سلیمانی قم انجام گرفته است و ۱۲۲ واحد متخلف نیز از ابتدای آذرماه تاکنون پلمب شده است.

وضعیت پردیسان قرمز است

ناظر وزیر بهداشت در طرح شهید سلیمانی در استان قم نیز در این جلسه، اظهار داشت: وضعیت پردیسان در استان قم از نظر ابتلا به کرونا قرمز است و امکان جداکردن افراد مبتلا از سایر اعضای خانواده هم ممکن نیست.

علی ابرازه خاطرنشان کرد: قرنطینه غیرخانگی افراد مبتلا به کرونا باید در یک مکان کاملا مجهز مانند هتل های مجهز و مدرن انجام بگیرد.

وی با اشاره به روند اجرای طرح شهید سلیمانی اظهار داشت: عملکرد قم در اجرای طرح شهید سلیمانی رضایت بخش و مثبت ارزیابی می‌شود.

علی ابرازه افزود: مسوولان وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا در ایران در بسیاری از مشکلات و مسائل پیش آمده از تجربه های دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت ادارک مثبتی از عملکرد قم در مبارزه با کرونا دارد و در خارج از محدوده جغرافیای این استان عملکرد قم بسیار مثبت و رضایت بخش است.

ناظر وزیر بهداشت در طرح شهید سلیمانی در استان قم گفت: وزارت بهداشت هیچ وقت قصد سیاه نمایی از قم را نداشته و اعتراض هفته های گذشته نسبت به وضعیت رعایت پروتکلهای بهداشتی در این ستاد در جلسه ستاد ملی کرونا هم یک مساله ای بود که ارتباط زیادی به دانشگاه علوم پزشکی نداشت.

محمدرضا مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم نیز ابراز کرد: جمعیت هلال احمر قم از زمان آغاز طرح شهید سلیمانی هیچ وسیله حفاظت شخصی دریافت نکرده‌است.

علی اکبر رحیمی مدیرمرکز پدافندغیرعامل و بحران شهرداری قم نیز بیان کرد: پویش -هنوز تمام نشده- برای ورود به عرصه فرهنگ سازی در مسیر مبارزه با کرونا در فضای مجازی آغاز شده‌است.

همزمان با کاهش قابل توجه شمار مبتلایان به کرونا در قم، وضعیت کرونایی این استان از روز بیستم دی‌ماه به حالت آبی درآمد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا