19 دی: وزیر آموزش و پرورش گفت: ترجیح می‌دهیم امتحانات نهایی را که تاثیرگذار هستند، حضوری باشد، در سایر امتحانات نیز سهم معلمان را در نمره دهی افزایش دادیم. امتحانات نهایی سال آینده حضوری است.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو، درباره سطح سواد در کشور، اظهار کرد: در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله که هدف‌گذاری اصلی سوادآموزی روی این جمعیت است، میزان باسوادی ۹۶ درصد است و امیدوارم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است بتوانند این میزان را تحت پوشش قرار دهند؛ در جمعیت بالای ۶ سال هم نسبت باسوادی ما ۹۰ درصد است و این در حالیست که در زمان پیروزی انقلاب، ۴۷.۵ درصد باسواد داشتیم.

وی ادامه داد: سوادآموزی در ایران فراز و نشیب‌هایی داشته است و یک دوره‌ای شتاب گرفت و فعالیت‌های گسترده‌ای انجام گرفت و هرچقدر به سمت عددهای نهایی می‌رویم، جمعیت پراکنده‌تر و کار دشوارتر می‌شود و قطعا همکاران ما در سازمان نهضت سوادآموزی همه تلاش خود را می‌کنند تا هرچه زودتر شاهد محو بیسوادی باشیم.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: برای محو بیسوادی مهم این است که ورودی به بیسوادی بسته شود یعنی کسانی که به سن تحصیل رسیدند، امکانات خودمان و برخی نهادها و دستگاه‌های دیگر را بسیج کردیم و با همکاری سازمان ثبت احوال داریم از طریق کد ملی تمام متولدینی که باید به کلاس اول بیایند، اینها را شناسایی می‌کنیم و به دفاتر توزیع کردیم و خواستیم پیگیری کنند که در طی سال‌های دولت تدبیر و امید، حدود ۱۴۰ هزار از بچه‌هایی که قبلاً تحت آموزش قرار نگرفته بودند، تحت آموزش قرار گرفتند.

وی درباره دانش‌آموزانی که هنوز تحت پوشش قرار نگرفتند، گفت: احتمالا حدود ۱۴۰ هزار نفر باقیمانده است منتها نکته‌ مورد توجه این است که چرا این افراد آموزش ندیده‌اند. ما روی این موضوع هم بررسی کردیم؛ ۱.۲ درصد به دلیل این است که جایی زندگی می‌کنند که ممکن است دسترسی به آموزش نباشد. ما بیش از ۵ هزار مدرسه داریم که زیر ۵ دانش‌آموز دارد و چتر آموزشی ما خیلی گسترده است و بقیه ممکن است به دلیل بیماری یا مشکلات اقتصادی باشد که کودک کار یا دلیل دیگر مانند معلولیت باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هم کسانی که معلولیت دارند و هم آنهایی که مشکلات اقتصادی دارند را پیگیری می‌کنیم و با همکاری بهزیستی، وزارت رفاه، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان تحت پوشش قرار گیرند و یک مجموعه‌ای تشکیل دادیم که ۹ سازمان و دستگاه هستند و با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کنند.

حاجی‌میرزایی درباره شاد گفت: نظام آموزشی در برابر بزرگترین چالش قرن قرار گرفت و قطعا در یک قرن گذشته، نظام آموزشی با یک چنین چالش جدی مواجه نبود. به یکباره همه روش‌های قبلی که برای کار آموزش داشتیم با محدودیت و مسدود شدن روبرو شد؛ دانش‌آموزان و معلمان قبلا به مدرسه می‌آمدند دیگر آثار مدرسه رفتن منع شدند و این درحالیست که خدمت آموزشی باید انجام می‌شد و شاد در این میان به کمک ما آمد.

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند که شاد جایگزین آموزش حضوری شده است، افزود: هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نیست بلکه شاد در غیاب آموزش حضوری در شرایطی که نمی‌توانیم آموزش حضوری داشته باشیم، بهترین راه‌حل هست که آمده بخش مهمی از مشکلات ما را حل کرده است و دائما هم قابلیت‌های آن را توسعه می‌دهیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: آخرین قابلیت‌هایی که تحت عنوان شاد ۳ رونمایی شد، نسخه وب بود چون کسانی که از سیستم عامل iOSاستفاده می‌کنند، نمی‌توانستند روی تلفنشان با شاد ارتباط برقرار کنند و الان از طریق وب می‌توانند استفاده کنند. البته قبلاً بود اما الان قابلیت‌هایش بیشتر شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :