19 دی: سه نفر از کوهنوردان یک تیم بین المللی از پاکستان، شیلی و ایسلند پس از صعود زمستانه به قله "کی-۲" دومین قله مرتفع و سخت‌ترین کوه جهان ناپدید شده و عملیات جستجو برای یافتن آنان تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

قله K-۲ با ارتفاع ۸ هزار و ۶۱۱ متر در پاکستان قرار دارد و پس از اورست، دومین قله مرتفع جهان به حساب می‌آید.

اواخر دی ماه امسال یک تیم از کوهنوردان نپالی برای نخستین بار در فصل زمستان به این قله صعود کردند. در میان ۱۴ قله با ارتفاع بالای هشت هزار متر، کی-۲ تنها قله‌ای است که پیش از این در فصل زمستان صعود نشده بود.

براساس این گزارش، تیم ۲۲ نفره از کوهنوردان دومین گروهی است که نبرد با قله وحشی برای صعود به آن را آغاز کرد اما تنها ۳ نفر از آنان موفق به صعود شده و در میانه راه نیز یکی از کوهنوردان از بلغارستان درپی سقوط، کشته شد.

سه نفر دیگر از کوهنوردان از شیلی و ایسلند به رهبری "محمدعلی سدپارا" کوهنورد مشهور پاکستانی بامداد جمعه مسیر خود را برای صعود به قله کی-۲ از ارتفاع بیش از ۷ هزار متر ادامه دادند و سپس صعود زمستانه اتفاق افتاد اما پس از آن تاکنون هیچ خبری از آنان نیست.

بالگردهای نجات ارتش پاکستان تا ارتفاع ۷ هزار متر اقدام به عملیات جستجو کردند اما این تلاش‌ها تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است و قرار شد امروز (یکشنبه) این عملیات بار دیگر ازسرگرفته شود.

نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان با ابراز نگرانی از ناپدیدشدن کوهنورد مشهور این کشور و دیگر اعضای تیم وی، بر ادامه عملیات موثر برای جستجو و نجات کوهنوردان قله کی-۲ تاکید کردند.

پیش از صعود اخیر تیم کوهنوردان نپالی و تیم ۳ نفره کنونی، فقط ۳۶۷ نفر به قله K-۲ رسیده بودند و ۸۶ نفر نیز در این راه جان خود را از دست دادند. تمام صعودهای قبلی در چهار ماه گرم سال انجام شده بود.

کاظم فریدیان، عظیم قیچی‌ساز، رضا شهلایی و حسین بهمنیار تنها کوهنوردان ایرانی هستند که افتخار صعود به این قله را در کارنامه دارند. داود خادم نیز کوهنورد ایرانی بود که در سال ۱۳۸۳ هنگام صعود به این قله جان خود را از دست داد. داود خادم در قالب یک تیم بین المللی ، به دلیل گرفتاری در طوفان در حوالی کمپ سوم به همراه یک کوهنورد روسی ناپدید شد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا