19 دی: وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا از شکست حداکثری ترامپ درس بگیرد نه اینکه به آن گرایش داشته باشد، گفت: با حضور دولتی جدید در واشنگتن این فرصت وجود دارد که رویکرد تازه‌ای آزموده شود اما پنجره کنونی به سرعت در حال بسته شدن است.

«محمدجواد ظریف» روز چهارشنبه در حاشیه سالگرد چهل و دومین پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه چهل و دو سال پیش مردم ما در یک انقلاب عظیم مردمی پیروز شدند، گفت: برخلاف دیگر خیزش‌های مشابه در تاریخ جهان، انقلاب اسلامی ما در حالی به موفقیت رسید که نه به قدرت‌های خارجی متکی بود و نه هیچ یک از گروه‌های مسلح آن را رهبری می‌کردند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: پویش ۱۰۰ ساله مردم ایران برای تعیین سرنوشت خود و رسیدن به حاکمیتی پاسخگو، با وجود همه موانع از جمله توطئه‌های خارجی تنها با اتکا به قدرت مردم به ثمر رسید.  ما راه‌درازی را از آن زمان پیموده‌ایم و در حرکت به سمت دستیابی به ایده‌آل‌های خود از پای نخواهیم نشست.

ظریف با بیان اینکه یکی از دستاوردهای کلیدی ما بهره‌گیری از استعداد و توانمندی‌های مردم خود بوده است، گفت: این امر به ما این امکان را داده است تا از گسترده‌ترین زیربنای صنعتی داخلی، قدرت علمی و فناوری بومی برخوردار باشیم.

وی اظهار کرد: ما در حالی به این دستاورد و دستاوردهایی به مراتب بیش از این دست یافته ایم که با طولانی و گسترده‌ترین کارزار تروریسم اقتصادی در تاریخ اخیر مواجه بوده‌ایم، حتی همه گیری کووید ۱۹ هم دولت قبلی آمریکا را وادار نکرد که از هجمه قانون‌شکنانه اش علیه مردم ایران دست بردارد.

وزیر امور خارجه کشور افزود: دونالد ترامپ بر این افسانه قمار کرد که می توان ملت ایران را بین فروپاشی و تسلیم مجبور به انتخاب کرد.

وی خاطرنشان کرد: همه دیدیم که آن شرط‌بندی به چه نتیجه‌ای منتهی شد اما واقعیت این است که ترامپ نه نخستین و نه دومین بلکه هفتمین رییس جمهوری پیاپی ایالات متحده بود که چنین شرطی بست و شکست خورد.

ظریف اظهار داشت: با حضور دولتی جدید در واشنگتن این فرصت وجود دارد که رویکرد تازه‌ای آزموده شود اما پنجره کنونی به سرعت در حال بسته شدن است.

وزیر امور خارجه کشور با اشاره به اینکه به زودی دولت مجبور خواهد بود تا اقدام جبرانی تازه‌ای اتخاذ کند، گفت: در پاسخ به عدم پایبندی تاسف بار آمریکا و اروپا به تعهداتشان ذیل توافق هسته‌ای، این اقدام جبرانی همان‌گونه از سوی مجلس مقرر شده،  در انطباق با حقوق در چارچوب برجام شامل گسترش برنامه هسته‌ای ما و کاهش همکاری مان با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

وی خاطرنشان کرد: این امر تنها در صورتی قابل اجتناب است که آمریکا تصمیم بگیرد که از شکست حداکثری ترامپ درس بگیرد نه اینکه به آن گرایش داشته باشد.

ظریف افزود: ایران بارها و بارها آمادگی‌اش برای تعامل و همکاری در جهت اهداف مشترک با همسایگان را ثابت کرده است. هدف دائمی همه تلاش‌های ما ساخت منطقه ای باثبات تر، آرام تر و شکوفاتر بوده است و در این خصوص ابتکارهایی را ارائه کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه امیدوارم همسایگان ما نیز آموخته باشند که نمی‌توانند منتظر آن بمانند که بیگانگان امنیت‌شان را تامین کنند، اظهار داشت: ما باید بر یکدیگر تکیه کنیم چراکه تقدیر جغرافیایی آن است که ما همواره همسایه یکدیگر باقی خواهیم ماند.

ظریف افزود: ما ایرانی‌ها همان کاری را می‌کنیم که می‌گوییم و از همه مهم‌تر همواره به قول خود وفا داریم.

وزیر امور خارجه کشور خاطرنشان کرد: در سالگرد انقلاب اسلامی بار دیگر بر این دعوت تاکید می‌کنم که از پنجره فرصت کنونی برای پذیرش گفت و گو و پایان دادن به خصومت بی‌حاصل علیه مردم ایران بهره گرفته شود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا