معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم با اشاره به وجود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تَن متقاضی دریافت بیماری بیکاری در این استان به دلیل شیوع بیماری کرونا، گفت: از این تعداد ۹ هزار تَن برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند و سه هزار و ۵۰۰ تَن نیز درخواست بیمه بیکاری دارند که امکان ثبت آنها در سامانه مربوطه وجود ندارد.

بیژن سلیمان پور عصر دوشنبه در سی و چهارمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم، اظهار داشت: از این تعداد ۵۰ درصد مربوط به واحدهای خدماتی از قبیل هتل ها، رستوران ها، مراکز اقامتی، تفریحی، استخرها و مجتمع های بین راهی است.

وی ۲۰ درصد را نیز متعلق به کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی ذکر کرد، و گفت: ۳۰ درصد باقی مانده نیز شامل افرادی است که مشمول قانون کار و دریافت بیمه کاری نیستند، که رانندگان حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی، مینی بوس و کارگران ساختمانی از جمله آن می باشند.

معاون استاندار قم کمک های حمایت های دولتی در خصوص عوارض ناشی از شیوع کرونا را مورد توجه قرار داد، و افزود: برای ۲۳۵ هزار و ۸۲۳ خانوار یارانه بگیر در قم، به منظور دریافت وام ۱۰ میلیون ریالی با نرخ سود چهار درصد پیامکی ارسال شده که طی ۳۶ قسط از محل یارانه آنها بازپرداخت می شود.

سلیمان پور ادامه داد: دولت ۵۰ هزار میلیارد ریال برای بیمه بیکاری افرادی که به دلیل شیوع کرونا به صورت موقت و از اول اسفند ۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۹ کار خود را از دست دادند اختصاص داده ولی سهم قم و سایر استان ها، به عبارتی برُش استانی این هدف هنوز مشخص و ابلاغ نشده است.

معاون استاندار قم اضافه کرد: ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ۱۲ درصدی توسط دولت به دستگاه های اجرایی جهت پرداخت به زیر مجموعه های آسیب دیده ناشی از کرونا تخصیص پیدا می کند، که منتظر شیوه نامه اجرایی آن هستیم.

وی گفت: برای سه میلیون تَن شامل یک هزار و ۲۰۰ خانوار که فاقد درآمد ثابت بوده و تحت پوشش نهادهای حمایتی از قبیل بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) نیستند، مبلغی بین ۲ تا پنج میلیون ریال اختصاص یافته که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی به حساب آنها واریز شده و شهروندان قمی نیز از این هدیه دولت بهره مند شدند.

سلیمان پور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قم از نظر میهمان پذیری و زائر پذیری جز استان های مورد توجه بسیاری از گردشگران و زائران خارجی است، گفت: بعد از شیوع کرونا چالش هایی برای گردشگری استان ایجاد شده ولی اقدام های خوبی در زمینه سامان دهی همه اتباع خارجی صورت گرفت، و برغم سوار شدن دشمن بر موج تخریب وجهه قم و به تبع آن نظام اسلامی، همه این توطئه ها خنثی شد.

معاون استاندار قم بیان داشت: در حال حاضر از حیث اتباع خارجی هیچ گونه مشکلی نداشته، و حتی ورود اتباع افغانستان را نیز نداریم.

وی افرود: اتباع افغانستانی مجاز تحت پوشش غربالگری قرار می گیرند، و آنهایی که غیرمجاز هستند، نیز جهت انتقال به کشور خود توسط نیروی انتظامی به مرز انتقال پیدا می کنند. 

سلیمان پور همچنین با اشاره به تشکیل جلسه شورای هماهنگی مواد مخدر قم به منظور پیگیری موضوع سامان دهی، جمع آوری و درمان معتادان متجاهر بیان کرد: تصمیم های خیلی خوبی گرفته شد و بر اساس آن پیش بینی می شود، طی روزهای آینده این معضل به بهترین شکل ممکن مدیریت شود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا