19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه با تشریح اقدامات ایران برای مقابله با آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب‌دیدگان و مجروحان احتمالی حادثه، تدابیری اتخاذ کرده است و تماس میان مقام‌های ذیربط دو کشور در این ارتباط در جریان است.

به گزارش اداره‌کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، به دنبال انفجار ظهر امروز در یکی از مخازن گاز در محوطه گمرک اسلام‌قلعه افغانستان و وقوعآتش‌سوزی گستردهدر این گمرک،«سعید خطیب‌زاده»  از تماس استاندار هرات در افغانستان با استاندار خراسان رضوی و درخواست کمک جهت جلوگیری از آسیب بیشتر به تاسیسات و همچنین حاضرین در محوطه گمرک خبر داد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بلافاصله بعد از این تماس، اقدامات اولیه برای ارائه تسهیلات بیشتر به افراد و خودروهای گرفتار شده در منطقه آتش‌سوزی هماهنگی شد و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات طی تماس‌هایی با مقامات این استان از جمله استاندار ابعاد حادثه را مورد بررسی قرار داد. 

وی ادامه داد: با هماهنگی وزارت امور خارجه و مرزبانی و سایر دستگاه‌های ذیربط مرز اسلام قلعه – دوغارون به روی کامیون‌ها، خودروها و افرادی که برای گریز از آتش‌سوزی به سمت مرزهای ایران گریخته بودند، باز نگاه داشته شد. 

به گفته خطیب‌زاده، جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب‌دیدگان و مجروحان احتمالی حادثه، تدابیری اتخاذ کرده است و تماس میان مقام‌های ذیربط دو کشور در این ارتباط در جریان است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تاکنون در خصوص آسیب‌دیدگان احتمالی حادثه گزارشی واصل نشده است، اظهار داشت: همینطور در خصوص وارد آمدن صدمه به اتباع ایرانی نیز اطلاعی دریافت نکرده‌ایم و امیدواریم با کمک مقامات دو کشور در مرز، هرچه سریع‌تر دامنه آتش‌سوزی مهار شود.

خبرنگار ایرنا در تایباد حوالی ساعت ۱۳ امروز ۲۵ بهمن ماه از شنیده شدن صدا و مشاهده دود عظیم ناشی از انفجار بزرگ در تاسیسات گمرکی اسلام ‌قلعه افغانستان در شهر تایباد و ۱۸ کیلومتری مرز دوغارون خبر داد.

مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.

گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و رفت و آمد مسافر بین دو کشور ایران و افغانستان فعالیت دارد. 

  • نویسنده :
  • منبع :