19 دی: عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید - ۱۹ گفت: پیک جدید کرونا در برخی استان‌ها از جمله خوزستان و آذربایجان غربی در حال شکل گیری است و روند صعودی ابتلا به این بیماری باردیگر آغاز شده است.

دکتر احسان مصطفوی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شهرهایی در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، خراسان جنوبی و اصفهان در چند روز اخیر به رنگ نارنجی درآمده یعنی به وضعیت هشدار رسیده اند.

وی ادامه داد: گزارش های جدید نشان می دهد که از چند روز گذشته، پیک سوم اپیدمی در استان خوزستان آغاز شده و شاهد موارد بیشتر بیماران سرپایی و بستری در بعضی از شهرهای این استان هستیم.

عضو کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید - ۱۹ خاطرنشان کرد: این شهرها شامل اهواز، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر و کارون است و ۳۹ شهر هم در وضعیت نارنجی قرار دارند. 

کرونا همچنان در کمین است

مصطفوی ادامه داد: افزایش موارد ابتلا به کرونا در شهرها و استان های مختلف کشور گویای این است که نباید فکر کنیم  اپیدمی تمام شده و شرایط عادی است، ویروس از هر ساده انگاری نهایت استفاده را می‌ برد و شرایط شیوع آن باردیگر فراهم می شود.

وی تصریح کرد: همچنان به نظر می رسد شهرهایی که رنگ بندی آنها به سمت حادتر شدن تغییر یافته باید مراقبت ها را بیشتر از قبل کرده و سایر مناطق کشور هم پروتکل های بهداشتی را دقیق رعایت کنند.

وی باردیگر به مردم توصیه کرد که پروتکل های بهداشتی را به خوبی رعایت و همچنان از حضور در تجمعات و مسافرت ها پرهیز کنند و تا آنجایی که امکان دارد ملاحظات بهداشت فردی اعم استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی مرتب دست ها با آب و صابون را انجام دهند.

این اپیدمیولوژیست اظهار امیدواری کرد که با این مراقبت ها شاهد پیک جدیدی در کشور نباشیم و در کنار رعایت ها و شروع برنامه واکسیناسیون، این بیماری شرایط تثبیت شده مناسبی در کشور پیدا کند. 

مصطفوی به روند بیماری کرونا در سه ماه اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: روند موارد بستری قطعی در ایران از نیمه آبان ماه تقریبا نزولی شده و حدود سه ماه است که ما پیک جدید در کشور نداشتیم.

وی افزود: روند مرگ هم وضعیتی مشابه بستری ها دارد و از اول آذر ماه تا امروز روند نزولی و بعد تثبیت شده ای را طی کرده و حدود یک ماه است که ثبات نسبی در گزارش موارد مرگ در کشور برقرار است.

  • نویسنده :
  • منبع :