19دی: سومین دور رایزنی های سیاسی ایران و پرتغال امروز (چهارشنبه) ۲۹ بهمن به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست دستیار وزیر و مدیر کل غرب اروپای وزارت امور خارجه و مدیرکل سیاسی وزارت خارجه پرتغال درباره روابط دوجانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

طرفین با یادآوری روابط تاریخی بین دو کشور، در مورد راههای ارتقای مناسبات دوجانبه در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت و گو کردند.

مدیران کل وزارتخارجه های جمهوری اسلامی ایران و پرتغال ضمن بررسی تحولات منطقه غرب آسیا و به ویژه خلیج فارس، راهکار حل مشکلات منطقه را تنها از مسیر گفت و گو، همکاری و اعتمادسازی امکانپذیر دانستند و نسبت به حمایت از ابتکارات در زمینه توسعه مناسبات، مبتنی بر اصول و قواعد بین‌الملل استقبال کردند.

مدیرکل سیاسی وزارت خارجه پرتغال یادآور شد که این کشور در دوره ریاست بر شورای اتحادیه اروپا، مترصد تعامل نزدیکتر با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل منطقه ای و بین المللی است.

طرفین همچنین ضمن یادآوری اهمیت حفظ برجام، به عنوان دستاورد برجسته دیپلماسی چندجانبه، ضرورت حمایت از تلاش های سازنده دیپلماتیک برای نیل به اجرای کامل تعهدات ذیل این توافق را مورد تاکید قرار دادند.

مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه کشورمان هم تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها پس از رفع کامل تحریم های آمریکا به اجرای کامل تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت.

وی با یادآوری اهتمام دولت به اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی در مهلت معین شده‌، به گونه ای که در نامه جمهوری اسلامی ایران به آژانس مشخص شده، از پرتغال خواست تا در ظرفیت ریاست دوره ای شورای اتحادیه اروپا مساعی دیپلماتیک خود را در این مسیر متمرکز کند.

گفتنی است دیروز نیز گفت و گوهای سیاسی ایران و ایرلند به ریاست عراقچی و همتای ایرلندی به صورت مجازی برگزار شد.

دومین نشست رایزنی‌های سیاسی معاونان وزرای خارجه ایران و ایتالیا دوشنبه (۱۷ آذرماه ۱۳۹۹) به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست «سید عباس عراقچی»، معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و خانم «الیزابتتا بلونی»، دبیرکل وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین المللی ایتالیا درخصوص موضوعات دوجانبه، آخرین تحولات مربوط به برجام و تحولات منطقه ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

  • نویسنده :
  • منبع : فارس