19 دی: امام جمعه قم تأکید کرد: اقشار آسیب پذیر باید در بودجه مورد حمایت هدفمند و دقیق قرار بگیرند و در این زمینه برنامه‌های حمایتی جدی و هدفمند لازم است.

آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های این هفته نماز جمعه شهر مقدس قم در مصلای قدس ادامه داد: این آرزوی دیرینه است و ای کاش از ابتدا، بودجه کشور بر پایه خام‌فروشی معادن و ذخایر زیرزمینی و نفتی استوار نشده بود؛ اسیر بودجه ای شدیم که به خام‌فروشی پیوسته و در گروی آن است.

وی افزود: تحریم ها، مقداری به کاهش این وابستگی کمک کرد، الان هم باید با تقویت بخش های دیگر اقتصاد و صنعت و تولید، تا آن‌جا که میسر است، این وابستگی به خام‌فروشی نفت را قطع کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه باید با روحیه جهادی و نگاه بلند در این زمینه گام برداشت و مردم نیز کمک کنند، تصریح کرد: می‌توان با تقویت تولید و فرآوری این معادن، ذخایر، نفت و گاز؛ به درآمدهای بسیار بالاتری از خام‌فروشی دست یافت.

وی با اشاره به شرایط زندگی مردم اظهار داشت: اقشار آسیب پذیر و جامعه بزرگی که امروز در مرز خط فقر یا زیر خط فقر زندگی می‌کنند، باید در بودجه مورد حمایت هدفمند و دقیق قرار بگیرند و در این زمینه برنامه‌های حمایتی جدی و هدفمند لازم است.

آیت الله اعرافی با اشاره به مساله رسیدگی به بودجه از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی به بودجه اشکالاتی وارد کرد و لازم بود که اشکالات برطرف شود و اکنون فرآیند تصویب را طی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است؛ مقوله جمعیت، ازدواج و تعالی جمعیت در بودجه مورد توجه قرار گیرد؛ گفت: ۱۰ سال است که از شروع فاجعه جمعیتی گذشته است و قانونی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث شد و به مجلس رفت و در سه دوره مجلس این قانون معطل است، البته دوستان گفتند که این روزها مراحل آخر خود را طی می‌کند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه بدانیم که رشد جمعیت امروز جایگزین جمعیت فعلی هم نیست، اضافه کرد: باید در بودجه و قوانین کشور به زمینه‌سازی رشد جمعیت توجه لازم صورت گیرد و مردم نیز باید به این مساله توجه کنند.

وی با تاکید بر فراهم کردن شرایط ازدواج از لحاظ وام ازدواج و مسکن گفت: ۱۰ میلیون جمعیت در شرایط ازدواج هستند و اگر این‌ها به سمت ازدواج مناسب حرکت کنند، ولو ۲ فرزند داشته باشند، مشکل جمعیت در یک دهه حل می‌شود؛ ولی با شرایط امروز در مسیر پیری حرکت می‌کنیم و ۲۰ سال دیگر کاهش جمعیت ما شروع می‌شود؛ فاجعه بزرگی است و معادلات جمعیت ما دچار چالش‌های بسیار سنگینی است.

آیت الله اعرافی با تاکید بر شفافیت بودجه و توجه به بودجه های شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی بیان کرد: همچنین باید به مشاغل و صنعت‌های آسیب‌دیده از کرونا در بودجه توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به کنترل قاچاق، فرار مالیاتی و فساد که سه آسیب بزرگی است که همه توان کشور را در خود هضم می‌کند؛ باید توجه شود.

مدیر حوزه های علمیه افزود: در این مساله قوه قضاییه وارد شده و اقدام های خوبی صورت گرفته است، ولی این‌ها کافی نیست و باید مردم کمک کنند و دستگاه‌ها بیدار شوند و به جای پرداختن به حواشی بی‌نتیجه، مسایل اصلی مورد توجه قرار گیرد و این وظیفه ملت، دولت و مسئولان است.

وی با اشاره به مساله برجام که در سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب تبیین شد، گفت: بازگشت ایران به برجام فقط با عمل و اقدام درست و رفع تحریم‌ها ممکن است و به هیچ شیوه دیگری ایران تن نخواهد داد.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: این پیمان شکن‌ها که در اروپا نتوانستند روی پیمان خود بایستند، با آمریکای پیمان‌شکن بیانیه دادند و با کمال پررویی و برخلاف همه قوانین بین‌الملل، عهدشکنان، پیمان‌شکنان و متخلفان از وعده‌های رسمی که به امضای دنیا و سازمان ملل رسیده است، با کمال پررویی، باز هم مطالبه‌گری دارند.

وی گفت: پیشینیان شما در تمنای شکست ایران باختند و دیدید که ملت بزرگ کوتاه نمی‌آید و امروز هم حرف ما منطق و عمل به پیمان‌هاست و طبق فرمان رهبری عمل خواهد شد و انتظار از مسئولان این است که ذره‌ای از این خط ترسیم شده، عبور نکنند.

امام جمعه قم در بخش دیگر سخنان خود، بر ضرورت توجه به نیازمندان در روزهای پایانی سال، استمرار کمک‌های مؤمنانه و رعایت مقررات سلامت و بهداشت تاکید کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه آیین اعتکاف به شکل سابق قابل اجرا نیست؛ امیدواریم با حرکت‌های دینی و ایمانی، شکوه اعتکاف را در شکل‌های دیگر جبران کنیم.

وی همچنین، با توصیه به رعایت تقوا و گرامیداشت ماه رجب و تبریک میلاد حضرت علی(ع) و امام جواد(ع) اظهار داشت: دعاها و نیایش‌های ماه رجب کمک خوبی برای تقویت مبانی اعتقادی است و باید این فرصت را مغتنم شمرد.

  • نویسنده :
  • منبع :