19 دی: مقامات افغانستان گفته اند که مرز ایران و افغانستان در گمرک اسلام قلعه شش روز پس از آتش سوزی هفته گذشته اکنون باز و تردد در این مسیر آغاز شده است.
جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت با پیگیری و تلاش‌های جدی که انجام شد، مقام‌های محلی موفق شدند تا سیستم‌های گمرکی را در اسلام قلعه از روز گذشته( جمعه) فعال سازند و روند حمل و نقل کالا میان دو کشور از سر گرفته شد.
 
به گفته او ،با از سرگیری فعالیت‌ گمرک، انتقال محموله‌های صادراتی و وارداتی دوباره آغاز شده است.
 
 سخنگوی استاندار هرات افغانستان به ایرنا گفت که مرز از روز  گذشته (جمعه )آهسته آهسته بازگشایی شده و اولویت به کالاها و اموالی داده می شود که در معرض فساد باشد.
 
وی با اشاره به میوه و برخی دیگر اموال وارداتی گفت که روند گمرک و طی مراحل کاری این کالاها بسرعت انجام می شود تا از فاسد شدن آنها جلوگیری و وارد بازار شود.
 
جیلانی فرهاد خاطرنشان کرد روند واردات نفت و گاز تاکنون از سرگرفته نشده است.
 
مقامات اتاق تجارت افغانستان هم در سفری به استان هرات در کنفرانس مطبوعاتی از سوختن یکهزار کامیون، تانکر و خودرو در آتش سوزی اسلام قلعه سخن گفتند و افزودند که در این رویداد صدها میلیون دلار به بازرگانان خسارت وارد شده است.
 
به گفته آنها، تعداد یکصد تانکر نفت و گاز متعلق به راننده‌های ایرانی بودند که در این حادثه سوخته است و رانندگان ایرانی نیز خواهان جبران خسارت از دولت افغانستان هستند
 
اکنون که سخنگوی استاندار هرات افغانستان از بازگشایی دوباره مرز اسلام قلعه به روی  واردات خبر داده، امیدواری به کاهش دوباره قیمت‌ها در افغانستان بوجود آمده است.
 
در پی آتش سوزی بزرگ در گمرک اسلام قلعه هرات افغانستان قیمت کالا، موارد خوراکی و نفت و گاز در این کشور بشدت افزایش یافت که با بازگشایی مرز امیدواری به کاهش قیمت در افغانستان افزایش یافته  است.
 
براساس گزارش اتاق تجارت افغانستان، در پی آتش سوزی روز شنبه گذشته یکهزار کامیون، تانکر و خودرو از جمله ۳۷۰ تانکر حامل نفت و گاز که حدود  یکصد تانکر آن راننده ها ایرانی بودند در آتش سوخت.
 
این آتش سوزی با کمک جمهوری اسلامی ایران مهار شد اما بدنبال آن مرز بین دو کشور برای یک هفته بسته شد که این وضعیت باعث افزایش شدید قیمت کالا،نفت و گاز و مواد خوراکی در افغانستان شد.
 
بسته شدن موقت مرز اسلام قلعه باعث  وارد امدن شوک قیمتی به کالاها و بویژه سوخت در افغانستان شد. در دو روز گذشته قیمت هر کیلوگاز مایع در کابل از ۵۵ افغانی به سه برابر افزایش یافته و قیمت هر لیتر بنزین نیز تا هفت افغانی افزایش یافت.
 
کارشناسان بسته شدن مرز و احتکار کردن مواد سوختی را از دلایل افزایش قیمت سوخت در افغانستان عنوان کردند..
 
رانندگان ایرانی سهل‌انگاری کارمندان گمرک و ماموران پلیس  را عامل خسارات بیشتر دانسته و گفتند آنها در آغاز آتش سوزی اجازه نیافتند تا کامیون و تانکرهای خود را از گمرک خارج کنند و این وضعیت باعث خسارات بیشتر شده است.
 
«خان جان الکوزی»، معاون اتاق‌ تجارت افغانستان هم گفته است که پس از آتش سوزی گمرک اسلام قلعه قیمت مواد سوختی و دیگر کالاها در بازارهای کشور تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.
 
به گفته الکوزی در آتش سوزی گمرک اسلام قلعه ۸۰ درصد از کامیون‌های باربری سوخته است.
 
وی از استاندارد نبودن و کمبود تجهیزات گمرک اسلام قلعه که باعث توقف طولانی کامیون ها در این گمرک می شود انتقاد کرد.
 
آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه افغانستان بعد از ظهر روز شنبه ۲۵ بهمن ماه آغاز شد که با همکاری جمهوری اسلامی ایران مهار شد که وسعت این آتش سوزی خسارات سنگینی وارد کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :