19 دی: رئیس جمهور رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی بویژه در ایام پیش رو و نزدیک شدن به عید نوروز را ضروری دانست و تأکید کرد که در روند مقابله با بیماری کرونا در کشور باید امکانات کنترلی و پایشی و تست‌های تشخیصی کرونا افزایش داده شود و همزمان محدودیت‌ها ادامه یابد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن تسلیت ارتحال حضرت زینب کبری(س) پیام رسان عاشورا به همه شیعیان جهان، به سرعت یافتن واکسیناسیون کادر درمانی و افراد دارای بیماری های زمینه ای در هفته های پیش رو اشاره کرد و گفت: امروز همه توان دولت برای خرید واکسن متمرکز است و هر مقدار بتوانیم واکسن مورد نیاز را تهیه می کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر ضرورت افزایش مراقبت از مرزها،به وضعیت استان خوزستان و تمرکز شهرهای قرمز کشور در این استان اشاره کرد و اظهارداشت: قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، رسالت سنگینی در استان خوزستان و رابطه این استان با سایر استان ها بر عهده دارد.

دکتر روحانی افزود: طبق گزارشی که در این جلسه ارائه شد، شمار تست ها، بیماریابی و رهگیری بیماران در خوزستان افزایش یافته و محدودیت هایی نیز با هدف رسیدن به شرایط بهتر و جلوگیری از سرایت به دیگر استانها اعمال شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در یک سال گذشته روزهای بسیار سخت و پرکاری بر کادر درمانی کشور گذشت، گفت: کادر درمانی در این مدت کار بسیار مهمی انجام دادند و ملت ایران همواره قدردان خدمتگزاران خود در عرصه سلامت بوده و خواهد بود.

دکتر روحانی با اشاره به فرا رسیدن ایام عید نوروز افزود: این روزها به روال هر سال مقداری جنب‌وجوش اجتماعی و فرهنگی و حتی بهداشتی مردم در زمینه نظافت و خانه‌تکانی بیشتر است و شاید به طور ناگزیر تماس‌ها مقداری بیشتر شده و فاصله‌های اجتماعی کمتر رعایت شود که اگر خدای ناکرده مراعات کافی نشود با اوج‌گیری دوباره بیماری مواجه خواهیم بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه ما دلمان می‌خواهد عید را آرام و با برگزاری سنت‌های مربوط به آن بگذرانیم، تصریح کرد: امسال لازم است بیشتر از پارسال مقررات بهداشتی را رعایت کنیم تا گرفتار موج چهارم کرونا نشویم. اگر پارسال فقط یک نوع ویروس شناسایی شده بود امروز گونه‌های جهش‌یافته ویروس نیز شناسایی شده که شرایط سخت‌تری ایجاد کرده و لذا لازم است پروتکل‌های بهداشتی با دقت بیشتری رعایت شوند.

 

دکتر روحانی ادامه داد: اگر پارسال در چنین روزهایی همه به دنبال تهیه ماسک بودند امروز این وضعیت برای واکسن به وجود آمده و این یک امتحان بزرگ برای همه دنیا و به ویژه کشورهای پیشرفته و پولدارتر است. طبیعتاً هر حکومتی اول به فکر مردم خود است اما اینجا وظایف اخلاقی و انسانی به همه حکم می‌کند که به فکر همه مردم جهان باشند.

رئیس جمهور گفت: کرونا یک پاندمی است که اگر کشوری صددرصد مردم خود را نیز در برابر آن واکسینه کند اما اگر ایمنی جهانی ایجاد نشود و همه مردم جهان واکسینه نشوند رفت و آمد بین مردم کشورها می‌تواند باز هم باعث شیوع بیماری شود.

دکتر روحانی اضافه کرد: واکسیناسیون نیز در حال حاضر شرایط خاصی دارد؛ اولا هنوز آثار واکسن‌ها به طور دقیق مشخص نشده که کدام واکسن موثرتر است و تا چه زمان تاثیرش باقی می‌ماند یا احیاناً عوارضی دارد یا نه؟ با وجود آنکه بعضی‌ها از زدن واکسن پرهیز می‌کنند اما به هر حال راهی جز اجرای پروتکل‌ها و در کنار آن واکسیناسیون نداریم.

دکتر روحانی اظهار داشت: در شرایط فعلی موضوع مراقبت از مرزها باید با دقت بیشتری انجام شود. نباید اجازه دهیم که شیوع ویروس جهش یافته در خوزستان به دیگر استانها سرایت کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وضعیت بدن افراد در برابر ویروس کرونا یکسان نیست، تصریح کرد: تاکنون هیچ دارویی برای درمان قطعی این بیماری پیدا نشده و داروهایی که استفاده می‌شود عمدتا برای جلوگیری از آسیب‌های بیماری است. یکی از راهها برای افزایش ایمنی در برابر ویروس تزریق واکسن است تا سیستم ایمنی بدن مقابله با بیماری را تمرین کند.

دکتر روحانی اضافه کرد: البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که ویروس ممکن است هر روز جهش خاصی داشته باشد که این موضوع امکان مقابله با آن را سخت‌تر می‌کند. از سوی دیگر واکسیناسیون نیز زمان‌بر است لذا باز هم به این نکته می‌رسیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار در برابر شیوع کرونا است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ناچار هستیم محدودیت‌ها را ادامه دهیم و احتمالا ماهها این وضعیت ادامه خواهد داشت و شاید کل سال آینده مجبور باشیم محدودیت‌ها را رعایت کنیم و اقدامات تنبیهی نیز برای متخلفین اعمال شود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: دولت در کنار تلاش‌ها برای اجرای دقیق‌تر پروتکل‌ها و اقدامات تامینی برای تهیه و انجام واکسیناسیون سعی می‌کند بستر الکترونیکی را برای ارائه خدمات به مردم هر چه بیشتر و سریع‌تر توسعه دهد. همچنین تا آنجا که در توان دولت باشد به اقدامات حمایتی از کسانی که از ناحیه محدودیت‌های کسب و کار آسیب‌ دیده‌اند ادامه خواهیم داد.

  • نویسنده :
  • منبع :