19 دی: رئیس جمهور تاکید کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی مکان بازی سیاسی نیست و سه کشور اروپایی بفهمند که آژانس یک نهاد فنی است و اجازه دهند به کار فنی خود ادامه داده تا به این ترتیب توافق خوب اخیر ایران و آژانس نیز تداوم یابد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از طرحهای ملی وزارت کشور اظهار داشت: علاقه مند بودیم با آژانس همکاری کنیم و در این دوره همکاری بسیار خوبی را هم با هم داشتیم که در گزارش های آژانس بر آنها تاکید شده است اما به بعضی ها که فکرشان برای حرکتهای درست کار نمی کند و متاسفانه از کشورهای اروپایی هم هستند نصیحت می کنم این کار را نکنند و اجازه ندهند روابط بسیار خوبی و دوستانه ایران و آژانس تخریب شود.

دکتر روحانی گفت: فعالیت های هسته ای ما مثل همیشه صددرصد صلح آمیز است و آژانس نظارت خودش را انجام می دهد و البته اگر این نظارت با دلخواه آژانس فاصله دارد، مقصر آن آمریکا و تحریمهای این کشور علیه ایران است. اگر این تحریم ها رفع شود روابط با آژانس گرمتر می شود و بازرسان آن می توانند در چارچوب قانون بازرسی های مدنظر خود را انجام دهند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه 3 سال تمام در برابر تخلف‌ها و اقدامات تروریستی دولت قبلی آمریکا، مقاومت و صبر کردیم، گفت: ملت ایران در برابر اقدامات غیرقانونی و تحریم‌های ظالمانه دولت قبلی آمریکا مقاومت و ایستادگی کرد و شما حتی در دوران کرونا هم به وظایف انسانی خود عمل نکردید و دولت قبلی آمریکا بخاطر این رفتار خود باید در تاریخ شرمنده ملت ایران باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه اگر دولت جدید آمریکا بخواهد اشتباهات دولت قبلی را جبران کند، راه را پیش روی او باز گذاشته‌ایم، گفت: بعضی دوستان می‌گفتند آمریکا ابتدا باید خسارت‌هایی را که به ملت ایران زده، جبران کند، البته آمریکا بیش از 200 میلیارد دلار به ایران خسارت زده است، اما گفتیم فعلاً مطالبه خسارت را برای مرحله بعدی می‌گذاریم، ابتدا با لغو تحریم و عمل به تعهدات حسن نیت خود را نشان دهند.

رئیس جمهور با ذکر این جمله که «بوی کباب نمی‌آید، خر داغ می‌کنند»، گفت: برخی فکر می‌کنند، می‌توانند در شرایط جدید چیزی به برجام اضافه کنند اما باید بدانند که برجام کم و زیاد نمی‌شود، یک متن ثابت است و تمام شده است، مذاکره جدیدی در قالب برجام نخواهیم داشت و برجام در همان چارچوب مورد توافق، پیش روی ماست.

دکتر روحانی تصریح کرد: آنها که می‌خواهند مسایل را از طریق دیپلماسی حل کنند باید بدانند که راه آن برداشتن تحریم است، آنچه مانع دیپلماسی است، تحریم شماست، وقت را تلف نکنید. اتلاف وقت و امروز و فردا کردن به نفع هیچ کس نخواهد بود، اگر وقت تلف شود و فرصت از دست برود، مسئول مستقیم آن آمریکا خواهد بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایران اعلام کرده که اگر تحریم لغو شود، بلافاصله به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

دکتر روحانی در آغاز سخنان خود در آیین افتتاح طرح‌های ملی مدیریت شهری در سراسر کشور، افتتاح بیش از 10 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در حوزه مدیریت شهری را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: شهرهای بزرگ با تراکم بالای جمعیت به اقدامات و کارهای زیادی نیاز دارد. حمل و نقل روان، محیط زیست سالم و خدمات شهری مناسب می‌تواند حرکت و گام خوبی برای تأمین رفاه مردم باشد.

رئیس جمهور با اشاره به قرار داشتن در هفته نیکوکاری، گفت: هر کار خیر و ماندگاری برای رفاه و آسایش مردم انجام دهیم ارزشمند و قابل تقدیر است.

دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت انجام کارها به صورت اصولی و زیربنایی، گفت: طراحی و مهندسی ساخت شهر اصفهان به عنوان یک نمونه خوب از کار ماندگار که قرن‌ها از آن گذشته باید الگوی ما باشد. میدانی در اصفهان ساخته شده که بعد از صدها سال هنوز بزرگترین میدان شهرهای کشور است.

رئیس جمهور با اشاره به اظهارات نخست وزیر سابق مالزی در تمجید از شهر اصفهان، گفت: شهر پتروجایا در مالزی با اقتباس از اصفهان ساخته شده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه کار اصولی، مهندسی، دقیق و فکورانه، ماندگار خواهد بود، گفت: متأسفانه این روزها شاهد ساخت شهرهای جدید هستیم که این موارد رعایت نمی‌شود و ساختمان‌های بلند و بی‌قواره‌ای ساخته می‌شود که هدف آن فقط کسب درآمد است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سال‌های اخیر کارهای بسیار ارزشمندی در حوزه خدمات شهری انجام شده. از مترو به عنوان یکی از این اقدامات بسیار مفید برای رفاه مردم نام برد و گفت: مترو در روز صلح یک نعمت است و خدای ناکرده در زمان بروز جنگ هم می‌تواند به عنوان پناهگاه امن مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر روحانی همچنین به اقدامات انجام شده در زمینه آب و فاضلاب و تأمین آب آشامیدنی سالم برای مردم اشاره کرد و گفت: در سال 93 روزهایی بود که نگران بودیم آب تهران قطع شود، اما خوشبختانه امروز کارهای بسیار بزرگی انجام شده و مردم با آرامش بیشتری می‌توانند زندگی کنند و مسئولان شهری و شورای شهر و همه دست‌اندرکاران تلاش می‌کنند که مردم زندگی بهتری داشته باشند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، گفت: باید تا آنجا که می‌توانیم شهرها را با درخت و توسعه فضای سبز زینت دهیم، این کار می‌تواند مانع از تخریب جنگل‌ها شده و نیازمندی‌ها به چوب را تأمین کند.

دکتر روحانی در پایان با بیان اینکه امروز روز خوب و بانشاطی بود که در شهرهای مختلف حرکت بسیار خوبی برای آبادانی کشور انجام گرفته است، از همه مهندسین، کارگران، شهرداری‌ها، وزارت کشور و همه مسئولین حوزه شهری برای تلاش در مسیر آبادانی کشور تشکر کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :