19 دی: "سعید خطیب زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیانیه پایانی اجلاس وزرای اتحادیه عرب را مردود خواند و تاکید کرد: جزایر سه‌گانه بخش جدایی ناپذیر از سرزمین ایران هستند.
خطیب زاده جمعه شب در واکنش به بیانیه پایانی اجلاس وزرای اتحادیه عرب و کمیته جعلی چهار جانبه که با داستان سرایی به طرح اتهامات و ادعاهای بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته است، تاکید کرد: جای تاسف است که برخی کشورهای عربی به جای پرداختن به معضلات اصلی که جهان عرب دامنگیر آن است، ازجمله باز کردن پای رژیم اشغالگر و تنش آفرین صهیونیستی به منطقه و کوتاهی نسبت به آرمان فلسطین، ادامه جنگ ظالمانه علیه مردم عرب یمن و ایجاد فجیع ترین بحران انسانی عصر حاضر و حمایت های چندین ساله از تروریسم و گروه های تروریستی، درصدد هستند با ساختن دشمنی موهوم ، اذهان عمومی را از اقدامات شرورانه و مخرب خود منحرف کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با مردود شمردن کلیه اتهامات وارده خاطرنشان کرد: کشورهایی که تجاوز ویرانگر آنها در طول شش سال علاوه بر ویرانی زیرساخت های اولیه زندگی در کشور یمن، موجب گرسنگی، بیماری، آوارگی و فقر میلیون ها انسان شده است و دستانشان به خون مردم بیگناه آغشته است، با اتهامات بی اساس درصدد هستند مسئولیت جنایت ها را از خود سلب کنند.
خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: تکرار ادعای بی حاصل درخصوص جزایر سه گانه ایرانی هیچ گونه تاثیری بر واقعیت های تاریخی، جغرافیایی و تاریخی موجود نداشته و نخواهد داشت و این جزایر بخش لاینفک سرزمین ایران می باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی در قبال همسایگان مبنی بر رعایت حسن همجواری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، ابراز امیدواری کرد ؛ اتحادیه عرب و برخی کشورهای منطقه به جای بیانیه های بی محتوا و تحریک آمیزی که نتیجه ای جز استمرار روند مخرب کنونی ندارد، رویکرد خود را به سمت گفت وگو و همکاری های منطقه ای سوق دهند.
اجلاس مشورتی وزرای خارجه اتحادیه عرب روز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه جاری در قاهره پایتخت مصر برگزار شد و شرکت کنندگان در اجلاس پیش نویس دستور کار سی ویکمین دوره اجلاس آتی سران را که قرار است در الجزار برگزار شود مورد بحث و بررسی قرار دادند.
همچنین در این اجلاس موضوعاتی همچون انتخاب دبیرکل جدید، موضوع فلسطین، تحولات یمن و ادعای موهوم "اشغال جزایر سه گانه توسط ایران" و نقض حاکمیت عراق توسط ترکیه و دخالت های این کشور در امور داخلی کشورهای عربی مورد بحث قرار گرفت.
وزارت خارجه ترکیه نیز امروز (جمعه) با انتشار بیانیه ای تصمیمات اجلاس وزرای اتحادیه عرب را مردود و آن را بی پایه و اساس خواند. 


  • نویسنده :
  • منبع :