19 دی: امام کاظم(ع)، در دوران زندگی خود رنج‌های فراوانی کشیدند و زندان‌های زیادی را تجربه کردند اما ایشان به بردباری و کظم غیظ شهرت داشتند.
«فضل بن ربیع» زندانبانی بود که به دستور هارون الرشید حضرت امام موسی بن جعفر(ع) را زندانی کرده بود، روزی در نامه‌ای به هارون الرشید نوشت: اگر او را از من تحویل نگیری رهایش خواهم کرد، چون در مدت یک سال، در شبانه‌روز جز دعا و استغفار و طلب رحمت و مغفرت الهی کلمه‌ای از وی شنیده نشده است.

امام موسی کاظم(ع) در هفتم صفر سال ۱۲۸ قمری به دنیا آمدند، مهم‌ترین ویژگی که برای آن حضرت در نظر گرفته شده و به آن مشهور شدند «کظم غیظ» است که به معنای فرو بردن غضب است؛ این ویژگی در نام ایشان هم نهفته است.

امام کاظم(ع) در فرمایش دیگری انسان را به نرمش در سخن دعوت می‌کنند: «نرمش و ملایمت داشته باش که ملایمت میمون و مبارک است و کج خلقی تأسف‌بار و نامبارک. نرمش، خوش خویی و نیکوکاری خانه‌ها را آباد می‌کند و بر روزی انسان می‌افزاید».


اجرای تکالیف و مسئولیت‌های امامت در زندان

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی سخنانی در این زمینه بیان کرد: امام موسی کاظم(ع) در بین سایر ائمه، از همه بیشتر در رنج و ناراحتی بودند.

آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی ادامه داد: امام کاظم(ع) با وجود اینکه در زندان بودند اما در اجرای تکالیف و مسئولیت‌های امامت خویش و در بیان مسائل و بحث‌های انسانی و فطری دریغ نمی‌کردند.

وی با اشاره به روایاتی از امام کاظم(ع) عنوان کرد: امام(ع) روایتی با این مضمون دارند که اگر می‌خواهید خبر رسان باشید خبر رسان خوبی باشید و واقعیت‌ها را برسانید و در آرای خودتان محکم باشید و سست رأی نباشید و از هرکسی فرمان نبرید؛ اگر این روایت را در جامعه پیاده کنیم شخصیت انسان‌های جامعه بارز و آرمانی می‌شود.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: امام هفتم(ع) با جمع آوری روایات، احادیث، احکام و احیای سنن پدر گرامی و تعلیم و ارشاد شیعیان، اسلام راستین را که با تعالیم و مجاهدات پدرشان امام جعفر صادق(ع) نظم و استحکام یافته بود حفظ و تقویت کردند و به رغم موانع بسیار در راه انجام وظایف الهی تا آنجا پایداری کردند که جان خود را فدا کردند.


همه ائمه در علم سرآمد بودند

رئیس مرکز تخصصی مهدویت هم با بیان اینکه امام کاظم(ع) همانند دیگر امامان معصوم سرآمد در اخلاق و برخورد با مردم و اقشار مختلف بودند، اظهار کرد: لقب هفتمین امام شیعیان، کاظم است که کاظم به معنای از بین برنده خشم است، یعنی غرائز و انگیزه‌های درونی اخلاق او را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

حجت الاسلام مجتبی کلباسی، کاظمین الغیظ را از صفات انسان‌های شایسته دانست و گفت: البته مجموعه صفات امام کاظم(ع) عرصه وسیعی در آداب و اخلاق دارد.

وی با اشاره به اینکه همه ائمه در علم سرآمد بودند اما بنا به فرصت‌های زمان و اقتضائات این فرصت تفاوت داشت، افزود: از امام کاظم(ع) احادیث زیادی داریم و یکی از تعابیری که در روایات راجع به حضرت وجود دارد کلمه «العالم» است، زیرا بردن نام امام موسی کاظم(ع) موجب بروز مشکلاتی برای محدثین می‌شده است.

کظم غیظ و بردباری از جمله خصلت‌هایی است که در دنیای امروز بسیار کاربرد دارد گرچه بسیاری از افراد از آن فاصله گرفته‌اند و سرچشمه بسیاری از خصومت‌ها و کدورت‌ها و حتی قتل‌ها نبود همین دو خصلت است اما باید بدانیم روزگاری امامی در روی همین زمین زندگی می‌کرد که با وجود تمام رنج‌ها و بدی‌هایی که در حق ایشان می‌شد در طول تاریخ جهان به کظم غیظ و حلم شهرت یافت. الگویی که در دین ما امام هفتم است.
  • نویسنده :
  • منبع :