19 دی: زمانی که محمد(ص) ندای جبرئیل را شنید، روزی بود که خداوند خاکیان آفریدهاش را لایق رسولی دانست که ختمیت را برای جهان به ارمغان آورد و از خود انسانها بود .
خداوند در روز مبعث، رسولی از میان انسانها بر میگزیند تا آنها را به بهشت نزدیکتر کند و محبتش را بار دیگر بر زمینیان ارزانی بدارد تا زمینیان بدانند خداوند حجت را برای بهشتی شدن آفریدگانش تمام کرده تا شاید دیگر بهانهای برای رفتن به راه ناصواب وجود نداشته باشد؛ تا شاید اصلاً در پرتو هدایت الهی توسط رسولش دیگر جهنمی به پا نکند.
در کتاب بحارالانوار آمده که درباره تاریخ بعثت رسول خدا(ص) در روایات و احادیث شیعه و اهل سنت اختلاف است و مشهور میان علما و دانشمندان شیعه آن است که بعثت پیامبر گرامی اسلام در بیست و هفتم رجب سال چهلم عام الفیل بوده است.
جهان تاریک جاهلیت، برای طلوع خورشید هدایت، ثانیه شماری میکرد، همه چیز بیانگر ضرورت بعثت و نیاز به وجود آیین سازنده و رهایی بخش، و رهبر بزرگ، مدبر، نجات دهنده و دلسوز بود. در چنین وضع نابسامانی، لطف خدا شامل حال انسانهای آن عصر و نسلهای آینده شد، که محمد بن عبدالله(ص) را برای رهایی مردم به پیامبری مبعوث فرمود.
پیامبر(ص) بر فراز کوه حرا در میان غار مخصوص آنجا، مشغول مناجات با خدا بود، ناگاه پیک وحی، جبرئیل امین بر آن حضرت نازل شد و آیات آغازین سوره علق را همراه مژده رسالت، برای آن حضرت خواند.
عبادت خدا یکی از فلسفههای بعثت است
مدیر مرکز پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن اظهار داشت: پیامبر(ص) مبعوث شد تا مردم به خدا و رسول او ایمان آورند و پس از ایمانشان خدا را بزرگ بشمارند و به عبادت خدا روی آورند که یکی از فلسفههای بعثت روی آوردن به خدا و عبودیت و بندگی او است.
حجت الاسلام محمد صادق یوسفی مقدم ابراز داشت: پیامبر شریعت الهی را برای انسانها به ارمغان آورده که پیامها و آرمانهایی جاودانه و همیشگی برای تمامی انسانها ارائه دهد تا این شریعت و آرمانها در تمامی اعصار بعدی هم جاری و ساری باشد.
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) به رسالت مبعوث شد تا انسانها به مقام عبودیت خدا دست یابند، ادامه داد: رسول خدا(ص) همه را به سوی خداوند میخواند و هیچگونه تفاوتی بین انسانها قائل نبود زیرا همه آفریده خداوند هستند.
مدیر مرکز پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن ادامه داد: سه حوزه مختلف مباحث دینی یعنی معارف دینی، مباحث اخلاقی و دستور العملهای اجرایی باید به سمت جامعه ممتاز پیش رود و جامعه اسلامی و نمونهای را خلق کند که به اخلاق حسنه، امر به معروف و نهی از منکر و گرایش به رفتار نیک دعوت کند که دستور العملهایی برای احکام عملی دین و پرهیز از بداخلاقیها بیان کرده است.
فرصتی برای وحدت امت اسلامی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم در نگاهی دیگر به مسئله بعثت، آن را فرصتی برای وحدت امت اسلامی دانست و اظهار داشت: دشمنان اسلام همه تلاش خود را به کار گرفتهاند تا با دمیدن به آتش اختلافات مذهبی و فرقه ای آنان را به شدت درگیر ساخته و خود ماهی مقصود را از این آب گل آلود صید کنند اما در این میان مسلمانان میتوانند با بازگشت و کاربست تعالیم نجات بخش قرآن کریم و سیره و سخنان پیامبر اکرم(ص) دسیسههای دشمنان را خنثی کرده و مجد و عظمت گذشته خویش را احیا کنند.
حجت الاسلام علی اسدی در ادامه عدم تبعیض را یکی از ویژگیها پیامبر(ص) دانست و گفت: آن حضرت به صورت حساب شده با برده داری مبارزه کرد و این کار بخشی از حرکتهای عدالت خواهی پیامبر(ص) در برابر ظلم آن دوره محسوب میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه عدالت و مساوات دینی یکی از کارآمدترین ابزارهای ایجاد الفت و جلوگیری از اختلاف و تنشهای اجتماعی در جامعه آن زمان بود، عنوان کرد: این امر نشان از کوشش پیامبر اعظم(ص) برای پیدایش وحدت و عدالت بالنده بر محور ایمان به خدا دارد.
بعد از پیامبر(ص) اجازه اندیشیدن از اجتماع گرفته شد
مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و اندیشه سیاسی نیز به زوایای دیگر مبعث پرداخت و اظهار داشت: انسان موجوی منفعت طلب است در نتیجه این منفعت طلبی انسان ممکن است برای رسیدن به اهداف خود به راه ظلم و بهرهکشی هم روی بیاورد و اینجا است که پیامبران آمدهاند تا انسان را متوجه حقیقت وجودی خود کنند.
حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم، نبوغ سیاسی پیامبر اسلام(ص) را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: همین خصیصه موجب میشد تا مردم بتوانند تحت تأثیر این شخصیت، در مقابل انحرافات با فکری باز و شجاعانه ایستادگی کنند و گاهی حتی حکام را نیز به چالش بکشانند.
وی افزود: متأسفانه بعد از پیامبر اکرم(ص) اجازه اندیشیدن از اجتماع گرفته شد و دیگر حتی کسی جرأت نداشت تا سؤالات خود را پیرامون مسائل شرعی و فقهی مطرح کند و اگر چنین اتفاقی هم میافتاد با خشونت با وی برخورد میشد.
این استاد حوزه و دانشگاه دراین باره گفت: رسول گرامی اسلام(ص) در نظر داشتند که اجتماع به چنان سطحی از تفکر و استدلال برسد که مسائل را نه با خشونت که با اندیشیدن حل کند.
وی در پایان تأکید کرد: اندیشمندان مسلمان وقتی جامعه بعد از پیامبر(ص) را آسیب شناسی میکنند، دلیل اصلی اختلافات را این میدانند که بعد از رحلت پیامبر(ص) قدرت اندیشیدن از مردم گرفته شد و دیگر مردم قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را نداشتند.
رسول خدا مبعوث شد تا دنیای فرو رفته در جهل آن دوران را از خفقان نابودی و نیستی نجات دهد و به راه خداوند و مهربانی وی سوق دهد؛ حضرت محمد(س) توانست آنچه را که وظیفه پیامبریاش بود برای مردمان آن زمان تببین کند و مدینه فاضله را بنا نهد اما این انسانها بودند که بعد از وی باز با کردارشان جهان را زیر بار ظلم فروبردند و تبعیض و نژاد پرستی و کشتارهای فراوان به راه انداختند و از یاد بردند که خداوند روزی برای آنچه که آنها را لایق میدانست جبرائیل را به زمین فرود آورد اما انسانها نشان دادند که بد ناسپاس و نامهربان هستند.
در کتاب بحارالانوار آمده که درباره تاریخ بعثت رسول خدا(ص) در روایات و احادیث شیعه و اهل سنت اختلاف است و مشهور میان علما و دانشمندان شیعه آن است که بعثت پیامبر گرامی اسلام در بیست و هفتم رجب سال چهلم عام الفیل بوده است.
جهان تاریک جاهلیت، برای طلوع خورشید هدایت، ثانیه شماری میکرد، همه چیز بیانگر ضرورت بعثت و نیاز به وجود آیین سازنده و رهایی بخش، و رهبر بزرگ، مدبر، نجات دهنده و دلسوز بود. در چنین وضع نابسامانی، لطف خدا شامل حال انسانهای آن عصر و نسلهای آینده شد، که محمد بن عبدالله(ص) را برای رهایی مردم به پیامبری مبعوث فرمود.
پیامبر(ص) بر فراز کوه حرا در میان غار مخصوص آنجا، مشغول مناجات با خدا بود، ناگاه پیک وحی، جبرئیل امین بر آن حضرت نازل شد و آیات آغازین سوره علق را همراه مژده رسالت، برای آن حضرت خواند.
عبادت خدا یکی از فلسفههای بعثت است
مدیر مرکز پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن اظهار داشت: پیامبر(ص) مبعوث شد تا مردم به خدا و رسول او ایمان آورند و پس از ایمانشان خدا را بزرگ بشمارند و به عبادت خدا روی آورند که یکی از فلسفههای بعثت روی آوردن به خدا و عبودیت و بندگی او است.
حجت الاسلام محمد صادق یوسفی مقدم ابراز داشت: پیامبر شریعت الهی را برای انسانها به ارمغان آورده که پیامها و آرمانهایی جاودانه و همیشگی برای تمامی انسانها ارائه دهد تا این شریعت و آرمانها در تمامی اعصار بعدی هم جاری و ساری باشد.
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) به رسالت مبعوث شد تا انسانها به مقام عبودیت خدا دست یابند، ادامه داد: رسول خدا(ص) همه را به سوی خداوند میخواند و هیچگونه تفاوتی بین انسانها قائل نبود زیرا همه آفریده خداوند هستند.
مدیر مرکز پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن ادامه داد: سه حوزه مختلف مباحث دینی یعنی معارف دینی، مباحث اخلاقی و دستور العملهای اجرایی باید به سمت جامعه ممتاز پیش رود و جامعه اسلامی و نمونهای را خلق کند که به اخلاق حسنه، امر به معروف و نهی از منکر و گرایش به رفتار نیک دعوت کند که دستور العملهایی برای احکام عملی دین و پرهیز از بداخلاقیها بیان کرده است.
فرصتی برای وحدت امت اسلامی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم در نگاهی دیگر به مسئله بعثت، آن را فرصتی برای وحدت امت اسلامی دانست و اظهار داشت: دشمنان اسلام همه تلاش خود را به کار گرفتهاند تا با دمیدن به آتش اختلافات مذهبی و فرقه ای آنان را به شدت درگیر ساخته و خود ماهی مقصود را از این آب گل آلود صید کنند اما در این میان مسلمانان میتوانند با بازگشت و کاربست تعالیم نجات بخش قرآن کریم و سیره و سخنان پیامبر اکرم(ص) دسیسههای دشمنان را خنثی کرده و مجد و عظمت گذشته خویش را احیا کنند.
حجت الاسلام علی اسدی در ادامه عدم تبعیض را یکی از ویژگیها پیامبر(ص) دانست و گفت: آن حضرت به صورت حساب شده با برده داری مبارزه کرد و این کار بخشی از حرکتهای عدالت خواهی پیامبر(ص) در برابر ظلم آن دوره محسوب میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه عدالت و مساوات دینی یکی از کارآمدترین ابزارهای ایجاد الفت و جلوگیری از اختلاف و تنشهای اجتماعی در جامعه آن زمان بود، عنوان کرد: این امر نشان از کوشش پیامبر اعظم(ص) برای پیدایش وحدت و عدالت بالنده بر محور ایمان به خدا دارد.
بعد از پیامبر(ص) اجازه اندیشیدن از اجتماع گرفته شد
مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و اندیشه سیاسی نیز به زوایای دیگر مبعث پرداخت و اظهار داشت: انسان موجوی منفعت طلب است در نتیجه این منفعت طلبی انسان ممکن است برای رسیدن به اهداف خود به راه ظلم و بهرهکشی هم روی بیاورد و اینجا است که پیامبران آمدهاند تا انسان را متوجه حقیقت وجودی خود کنند.
حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم، نبوغ سیاسی پیامبر اسلام(ص) را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: همین خصیصه موجب میشد تا مردم بتوانند تحت تأثیر این شخصیت، در مقابل انحرافات با فکری باز و شجاعانه ایستادگی کنند و گاهی حتی حکام را نیز به چالش بکشانند.
وی افزود: متأسفانه بعد از پیامبر اکرم(ص) اجازه اندیشیدن از اجتماع گرفته شد و دیگر حتی کسی جرأت نداشت تا سؤالات خود را پیرامون مسائل شرعی و فقهی مطرح کند و اگر چنین اتفاقی هم میافتاد با خشونت با وی برخورد میشد.
این استاد حوزه و دانشگاه دراین باره گفت: رسول گرامی اسلام(ص) در نظر داشتند که اجتماع به چنان سطحی از تفکر و استدلال برسد که مسائل را نه با خشونت که با اندیشیدن حل کند.
وی در پایان تأکید کرد: اندیشمندان مسلمان وقتی جامعه بعد از پیامبر(ص) را آسیب شناسی میکنند، دلیل اصلی اختلافات را این میدانند که بعد از رحلت پیامبر(ص) قدرت اندیشیدن از مردم گرفته شد و دیگر مردم قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را نداشتند.
رسول خدا مبعوث شد تا دنیای فرو رفته در جهل آن دوران را از خفقان نابودی و نیستی نجات دهد و به راه خداوند و مهربانی وی سوق دهد؛ حضرت محمد(س) توانست آنچه را که وظیفه پیامبریاش بود برای مردمان آن زمان تببین کند و مدینه فاضله را بنا نهد اما این انسانها بودند که بعد از وی باز با کردارشان جهان را زیر بار ظلم فروبردند و تبعیض و نژاد پرستی و کشتارهای فراوان به راه انداختند و از یاد بردند که خداوند روزی برای آنچه که آنها را لایق میدانست جبرائیل را به زمین فرود آورد اما انسانها نشان دادند که بد ناسپاس و نامهربان هستند.
- نویسنده :
- منبع : مهر
https://19dey.com/news/16642