19 دی: علی خدایی می‌گوید: از روند تعیین دستمزد رضایت داریم اما به عدد تعیین شده رضایت دادیم.

شب گذشته حداقل مزد ۳۹ درصد افزایش یافت درحالیکه نرخ تورم رسمی ۳۴.۲ درصد است. آیا این نتیجه را می‌توان یک «موفقیت» دانست؛ علی خدایی (عضو کارگری شورایعالی کار) در این رابطه می‌گوید: ما از روند تعیین دستمزد رضایت نداریم اما به عدد تعیین شده رضایت دادیم.

وی بیشتر توضیح می‌دهد: میزان افزایش هزینه‌ها در سال ۹۹، حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود که با افزایش مزد، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حداقل مزد افزوده شد. هدفگذاری گروه کارگری این بود که افزایش زیر ۴۰ درصد را به هیچ عنوان نپذیرند. اکنون مجموع اضافه شده روی درآمد کارگران (مزد به اضافه مزایای همه شمول) حدود ۴۲ درصد است و این در حالیست که نرخ تورم رسمی ۳۴.۲ درصد است.

خدایی ادامه می‌دهد: با این حساب، روی کاغذ می‌توان گفت نتیجه بدی نبوده؛ نتیجه عالی و کاملاً رضایت بخش نیست اما بد نبوده. ولی وقتی نتیجه دستمزد را با واقعیت‌های معیشتی کارگران و گرانی‌ها و همچنین تورم انتظاری سال آینده قیاس می‌کنیم، متوجه می‌شویم که نمی‌توانیم خوشحال باشیم. این چندمین سال است که این اتفاق تکرار می‌شود یعنی سر دستمزد مجبور به توافق می‌شویم اما از نتیجه، رضایت کامل نداریم.

درآمد کارگران چقدر است؟

اکنون درآمد کارگران چقدر است؛ خدایی در این رابطه می‌گوید: درآمد کارگران حداقل بگیر به حدود ۴ میلیون تومان رسیده است. کارگر بدون اولاد و بدون سابقه، ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌گیرد و برای کارگری که ۱.۳ فرزند دارد (همان معیار تعیین سبد معیشت برای خانوار متوسط) درآمد ماهانه ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان است. پس در مجموع، دریافتی حداقل بگیران به حدود ۴ میلیون تومان در ماه رسیده است. شاید این عدد در ظاهر عدد درشتی باشد اما در مقابل سبد معیشت حداقلیِ ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی، هنوز یک خلاء ۳۸ درصدی داریم که باید با همت دولت و مجلس و حمایت‌هایی که صورت می‌دهند، پرشود.

وی هشدار می‌دهد: اگر تورم با همین مدل فعلی جلو برود و همچنان افسارگسیخته بتازد، ابتدای سال بعد در چاله می‌افتیم و شکاف مزد و هزینه‌ها به سر جای قبل بازمی‌گردد.

خدایی ادامه می‌دهد: حالا که مذاکرات تمام شده می‌گویم؛ باید تاب آوری بنگاه‌ها به خصوص بنگاههای کوچک و اقتصاد غیررسمی را نیز در نظر بگیریم. از مذاکرات مزدی بیش از این نمی‌توان انتظار داشت اما دولت و مجلس می‌توانند به کمک بیایند و در پر کردن این شکاف یاری برسانند؛ اول با کنترل تورم و تثبیت قیمت‌ها و دوم با اعمال سیاست‌های حمایتی و رفاهی.

وی در ارتباط با روند مذاکرات امسال می‌گوید: در کل روند جلسات نسبت به سال قبل متفاوت بود. سال قبل، تجربه تلخی داشتیم که خوشبختانه امسال تکرار نشد. امسال شرکای اجتماعی در روند جلسات احترام متقابل را رعایت کردند. بنابراین تکرار می‌کنم از روند تعیین دستمزد رضایت داریم اما به عدد تعیین شده رضایت دادیم. پس چندان خوشحال نیستیم و فکر نمی‌کنیم که یک موفقیت بزرگ نصیب کارگران شده است.


  • نویسنده :
  • منبع : ایلنا