19 دی: ژاپن از رهبران و سران کشورهای شرکت کننده در المپیک توکیو خواست با توجه به شیوع ویروس کرونا، هیات های کوچکتر با مهمانان کمتری را به المپیک اعزام کنند.
خبرگزاری کیودو ژاپن به نقل از منابع آگاه اضافه کرد: ژاپن از کشورهایی که سران کشورها یا دولت های خود را به بازی های المپیک و پارالمپیک تابستانی اعزام می کنند خواسته است که تعداد هیات های همراه خود را به ۱۱ نفر محدود کنند.
این منابع گفتند که این محدودیت ها با هدف امکان تحقق «دیپلماسی المپیک»  کشورها و در عین حال به حداقل رساندن خطر گسترش ویروس کرونا در کشور میزبان از طریق المپیک اعمال شده است.
این منابع گفتند که از کشورها همچنین خواسته می شود تعداد هیات های خود را در سطح کابینه، مانند هیات هایی که در راس آنها وزیر ورزش است به پنج نفر محدود کنند.
انتظار می رود مقامات ارشد از سراسر جهان از جمله امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که کشورش میزبان بازی های ۲۰۲۴ در پاریس است برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک به ژاپن سفر کنند.
دولت ژاپن خواستار اعمال محدودیت هایی شده است زیرا توکیو و مناطق مجاور آن هنوز تحت شرایط اضطراری ناشی از همه گیری کرونا قرار دارند و برای مهار ویروس و همچنین جلوگیری از ورود انواع مختلف آن از خارج از کشور تلاش می کند.
یک منبع دیگر به این خبرگزاری گفته است حتی از مقامات عالی رتبه بازدید کننده خواسته می شود تا ۷۲ ساعت پیش از عزیمت به ژاپن و پس از ورود به این کشور، آزمایش ویروس کرونا انجام دهند.
پیش از این دولت ژاپن اعلام کرده بود، دولت مشتاق استقبال از مقامات عالی رتبه کشورهای دیگر برای گسترش «پیوندهای دیپلماتیک» است به طوری که قبل از تعویق یک ساله این بازی ها، این کشور مقدمات حضور رهبران و سران  و منطقه را در مراسم افتتاحیه فراهم کرده بود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا