19 دی: در مراسم چهارشنبه سوری سوختگی یکی از صدماتی است که برای افراد بسیاری رخ می دهد، با دانستن برخی نکات می توان تا پیش از رسیدن نیرو های امدادی به این دسته از مصدومان رسیدگی کرد و صدمات ناشی از حادثه را کاهش داد.
هنگام برخورد با مصدومان سوختگی باید چند اقدام را انجام دهید.
۱.در صورتیکه مصدوم هنوز مشتعل است و یا صحنه هنوز ایمن نیست و خطر سوختگی هنوز وجود دارد کار نجات را به تیم آتش نشانی بسپارید. 
۲.خارج کردن زیور آلات و کمر بند از اندام سوخته از جمله انگشتر، ساعت، النگو، گردن بند و ...

۳.در صورت امکان لباس های آلوده به مواد سوخته و یا آغشته به مواد شیمیایی را خارج کنید و لباس های نیمه سوخته را در صورتی که نچسبیده از بدن مصدوم خارج کنید.
 
۴. طی مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اول در صورت امکان اندام سوخته را در آب سرد (نه آب و یخ) قرار دهید.
۵. هیچ گونه ماده پوشاننده مانند کرم و پمادهای سوختگی و خمیر دندان استفاده نکنید.
۶. در ۱۵ تا ۲۰  دقیقه اول ناحیه سوخته را پانسمان نکنید.
۷. تاولها را پاره نکنید.
۸. قیر گرم و چسبیده را با آب سرد خنک کنید و تلاشی برای پاک کردن و یا کندن آن نکنید.
۹.ماده شیمیایی جامد مثل پودر آهک و یا سموم شیمیایی جامد و ... را با استفاده از برس، پارچه یا کاغذ خشک پاک کنید و سپس با آب فراوان حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شستشو دهید.
۱۰.سوختگی شیمیایی مایع (اسید ، باز و...) را تا رسیدن تیم پزشکی  با آب فراوان شسته شده و از خنثی کردن آن با مواد قلیایی و یا اسیدی مانند سرکه، آبغوره و ... خودداری کنید.
۱۱.برای شستشو از آبی که قابل نوشیدن است ( آب رودخانه، آب شیر و ....)  استفاده کنید.
۱۲.در صورت سوختگی شیمیایی چشم، چشم را با آب فراوان تمیز (آب شیر) به مدت طولانی  ادامه دهید در صورت وجود لنز در چشم، اگر لنز به چشم نچسبیده به سرعت خارج کنید در غیر این صورت دستکاری اضافی نکنید.

  • نویسنده :
  • منبع :