19 دی: معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به آخرین الزامات در نظر گرفته ایران برای پذیرش مسافران ایرانی و خارجی در سفرهای بین المللی گفت: برای جلوگیری از فروش تست منفی جعلی در سفرهای بین‌المللی طبق هماهنگی و توافق وزارت خارجه، وزارت بهداشت و وزارت راه وشهرسازی قرار شد، افراد از مبدا کشوری که عازم ایران هستند، حتما تست و آزمایش منفی کرونا را از آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت آن کشور که لیست این آزمایشگاه‌ها در اختیار کنسولگری ایران است به همراه داشته باشند.

شهرام آدم‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از خرید و فروش و رواج تست‌های منفی کرونا اظهار داشت: خرید و فروش تست منفی کرونا برای انجام سفرهای داخلی و خارجی اقدام غیرانسانی است که می‌تواند زنجیره ابتلا به ویروس کرونا را گسترده کند. برای کنترل این موضوع در سفرهای بین‌المللی طبق هماهنگی و توافق وزارت خارجه، وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی قرار شد، افراد از مبدا کشوری که عازم ایران هستند، حتما تست و آزمایش منفی کرونا را از آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت آن کشور که لیست این آزمایشگاه‌ها در اختیار کنسولگری ایران است به همراه داشته باشند و تمام این اقدامات و کنترل‌ها  سیستمی خواهد شد.

وی ادامه داد: در داخل کشور هم وزارت بهداشت برای جلوگیری از این تخلف اقدامات مهمی انجام داده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است که با کد رهگیری، تست‌ها و آزمایشات کرونا که مسافران ارایه می‌دهند، رصد و کنترل شود.    

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصمیمات گرفته شده برای انجام سفرهای نوروزی در شرایط کرونا گفت: طبق تصمیات ستاد ملی مبارزه با کرونا امسال عرضه غیربرنامه‌ای در هیچ حوزه‌ای نخواهیم داشت و چیزی به عنوان ناوگان فوق‌العاده نخواهیم داشت. سال‌های گذشته معمولا عرضه فوق‌العاده هم در بخش ناوگان هوایی، جاده‌ای و ریلی داشتیم تا به تمام تقاضای ایجاد شده پاسخ داده شود اما امسال فقط عرضه برنامه‌ای خواهیم داشت.

آدم‌نژاد با بیان اینکه پذیرش مسافر در تمام ناوگان حمل و نقل عمومی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد بود و تمام پروتکل‌های ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت باید رعایت شود، گفت: تصمیم گرفته شده برای جابه‌جایی مسافر با هر وسیله حمل و نقل عمومی بین شهرهای قرمز، از مسافران باید تست گرفته شود و داشتن تست منفی کرونا الزامی است.  

وی با اشاره به الزامات پذیرش مسافران در فرودگاه‌ها/بنادر در مبدا کشورهای خارجی گفت: ارائه جواب آزمایش پی سی آر منفی توسط مسافران بالای ۸سال، صادر شده از آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت کشور مبدا با اعتبار ۹۶ساعته، هنگام پذیرش و پیش از سوار شدن به هواپیما/شناور و همچنین تکمیل فرم تعهد و اظهارنامه سلامت و درج اطلاعات لازم، به ویژه محل اسکان در ایران‌ الزامی است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره  الزامات پذیرش مسافران در بدو ورود به فرودگاه‌ها/بنادر مسافری جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: انجام غربالگری‌های اولیه بر روی کلیه مسافران توسط نمایندگان پایگاه مراقبت بهداشت مرزی‌‌، ارائه جواب آزمایش پی سی آر منفی صادر شده در مبدا، توسط کلیه مسافران بالای ۸سال‌ الزامی است.

وی افزود: همچنین  آزمایش پی سی آر مجدد در محل فرودگاه/بندر برای مسافران بالای ۸سال، از مبدا اولیه «کشورهای پرخطر» یا عبوری از این کشورها با اقامت بیش از ۴ ساعت ‌را الزامی اعلام کرده‌ایم و آزمایش پی سی آر مجدد باید برای مسافرانی که به تشخیص پزشکان پایگاه مراقبت بهداشت مرزی دارای علایم مشکوک باشند، انجام شود. ‌

‌آدم‌نژاد تاکید کرد: تمام مسافران ورودی ایرانی و خارجی به کشورمان از کشورهای پر خطر و سایر کشورها که بدون که علائم ابتلا به ویروس کرونا هستند، به قرنطینه ۱۴روزه در محل اسکان شخصی، تحت مراقبت‌های مدنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ‌اعزام می‌شوند. همچنین مسافران مشکوک به ابتلا، باید به قرنطینه در بیمارستان یا هتل، به تشخیص نمایندگان پایگاه مراقبت بهداشت مرزی‌‌‌ بروند.  

معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: مسافرانی که واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند نیز مشمول این شرایط هستند.‌

وی درباره پذیرش از مسافران در لیست کشورهای با شرایط ویژه گفت: مسافران مستقیم و غیرمستقیم از مبدا کشورهایی که در این دستورالعمل، در لیست «کشورهای با شرایط ویژه» قرار دارند و ظرف مدت دو هفته قبل از موعد سفر، بیشتر از ۴ ساعت در آنها اقامت داشته اند، امکان سفر به ایران را ندارند.‌‌

‌آدم‌نژاد با اشاره به لیست کشورهای با شرایط ویژه و کشورهای پرخطر که البته ین لیست به روز رسانی می‌شود، اظهار داشت: انگلستان، آفریقای جنوبی، آنگولا، آرژانتین، بولیوی، بوتسوانا، برزیل، بروندی، کیپورد، شیلی، کلمبیا، کنگو، اکوادور، اسواتینی، گینه فرانسوی، لسوتو، گویان، مالاوی، موریتانی، موزامبیک، نامی بیا، پاناما، پاراگوئه، ترو، روواندا، سیشیل، سورینام، تانزانیا، اروگوئه، ونزوئلا، زیمباوه، زامبیا در لیست کشورهای با شرایط ویژه هستند و تمام کشورهای قاره اروپا، جزو کشورهای پرخطر اعلام شده‌اند.  

وی درباره وضعیت پذیرش مسافران کشورها با شرایط ویژه، گفت: مسافران مستقیم یا غیرمستقیم به مقصد ایران که ظرف حداکثر دو هفته قبل از موعد سفر بیش از چهار ساعت در یکی از کشورهای گفته شده با شرایط ویژه اقامت داشته‌اند تا اطلاع ثانوی امکان ورود به جمهوری اسلامی ایران را ندارند و پذیرش آنها در فرودگاه یا بندر کشور مبدأ ممنوع است.

  • نویسنده :
  • منبع :