19 دی: وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه سه‌شنبه شب ضمن محکوم کردن حمله به کشتی ایرانی شهرکرد در آب‌های بین‌المللی در دریای مدیترانه، اعلام کرد بعید نیست که اسرائیل عامل این اقدام خصمانه و دزدی دریایی باشد.
به گزارش پایگاه خبری "عنب بلدی" سوریه، "سانا" خبرگزاری رسمی این کشور به نقل از منبعی در وزارت خارجه سوریه افزود: اسرائیل قوانین بین‌الملل، اصول کشتیرانی و کنوانسیون های بین‌المللی حاکم بر آزادی تردد دریایی را نقض می‌کند.

این مقام سوری که به نامش اشاره نشده، هدف از تکرار این اقدامات خصمانه در آب‌های بین‌المللی را آسیب زدن به منافع و کشتی‌های ایران و اجرای تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه تهران و دمشق دانسته است.
به گفته این مقام وزارت خارجه سوریه، آمریکا به صورت تلویحی، نقض آشکار حقوق بین‌الملل را می‌پذیرد و اینگونه اقدامات غیرقانونی به امنیت و سلامت کشتی‌رانی لطمه می‌زند.

علی غیاثیان، سخنگوی شرکت کشتیرانی ایران نیز پیش تر اعلام کرده بود: در پی اصابت شیء انفجاری به کشتی کانتینربر «ایران شهرکرد» در ۲۰ اسفند در دریای مدیترانه، بخشی از بدنه کشتی دچار آسیب شد.  

وی افزود: این شناور که متعلق به شرکت حمل و نقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی است از ایران به مقصد اروپا در حرکت بود که پس از اصابت شیء انفجاری به بدنه کشتی، آتش‌سوزی مختصری در محل انفجار رخ داده که با تلاش به موقع فرمانده و خدمه کشتی، آتش بلافاصله مهار شد و به هیچ یک از خدمه آسیبی وارد نشده است.

برخی گمانه زنی ها تاکنون در رسانه های داخلی و خارجی حاکی از نقش رژیم صهیونیستی در وقوع این خرابکاری و دزدی دریایی علیه ناو «ایران شهرکرد» است که باید منتظر اظهارنظر دقیق و تکمیلی مقامات ماند. اما فارغ از انتساب قطعی این عمل نامشروع به رژیم صهیونیستی، موضوع دزدی دریایی و تحدید اصل آزادی دریانوردی کشتی های تجاری در دریاهای آزاد بین‌المللی از منظر حقوق بین‌الملل مد نظر است.

رژیم صهیونیستی در حالی در مظان اتهام چنین حادثه ای علیه ناو ایران شهرکرد قرار گرفته است که از مدت ها قبل به جرگه دزدان دریایی پیوسته است. حدود یک دهه قبل بود که این رژیم با حمله به ناوگان آزادی (حامل فعالان بین‌المللی و کمک های انسان دوستانه به غزه) در آب های بین المللی دریای مدیترانه صفحه دیگری به کتاب قطور جنایات جنگی و ضد انسانی خود افزود و با این اقدام وحشیانه، به جمع دزدان دریایی پیوست. 
  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا