19 دی: سخاوت و بخشندگی از مهمترین ویژگی‌های امام حسین(ع) است؛ روحیه‌ای که در جامعه امروز نیازمند آن هستیم.
فاطمه(س) خواب است. حسین(ع) گریه می‌کند. ناگهان گهواره شروع می‌کند به تکان خوردن. صدای لالایی شنیده می‌شود. حسین(ع) آرام می‌گیرد. ماجرا را که برای محمد رسول الله(ص) تعریف می‌کنند، می‌گوید: «جبرئیل بوده، جبرئیل امین...»

سوم شعبان مولودی در خانه فاطمه(س) و علی(ع) به دنیا آمد که یک نوزاد ساده نبود. او در گذر سال‌هایی که برای وی و خانواده‌اش با مصائب گوناگون همراه شد و در پرتو رحمت الهی و هدایت رسول، به یکی از ابرمردان تاریخ تبدیل شد.

کودکی که پا بر دوش پیامبر می‌گذاشت و هم‌بازی‌اش فرشتگان مقرب الهی بودند. نوجوانی که کلید باغ‌های علم و حکمت را از پدرش علی مرتضی گرفت و جوانی که ولایت‌مداری و وفاداری را در روزهای تنهایی برادر تجربه کرد و در نهایت امامی که در روزگار سیاه حکومت بنی‌امیه، چراغ سرخ کربلا را روشن کرد. فانوسی که تا بشر بر این کره خاکی وجود دارد و تا شب و روز هست، نورش هدایتگر ستم‌دیدگان و آزادی‌خواهان خواهد بود.

امام حسین(ع) را همه با کربلایش می‌شناسند. با مصیبت، با خون و با شهادت... شیعه هر وقت یاد این امام بر دلش جاری می‌شود، مروارید اشک از دیده‌اش روان شده و به یاد لحظاتی می‌افتد که این مرد بزرگ خدا در میان انبوهی از دیوصفتان تنها مانده بود. این اما تنها جلوه زندگی این ولی خدا نیست. شاید امروز وقت خوبی است که امام حسین(ع) را قدری از زاویه‌ای دیگر نگاه کنیم.

در مقتل خوارزمی آمده که مردم از اظهار محبت و لطفی که پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره حضرت سید الشهدا(ع) ابراز می‌داشتند به بزرگواری و مقام شامخ پیشوای سوم آگاه شدند؛ بارها رسول خدا(ص) حسن و حسین(ع) را به سینه می‌فشردند و آنان را می‌بوییدند و می‌بوسیدند.

امام حسین(ع) و فریضه امر به معروف و نهی از منکر

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در رابطه با ابعاد شخصیتی حضرت سیدالشهدا(ع) اظهار کرد: ولادت امام حسین(ع) یادآور رشادت‌ها و کوشش‌های ایشان در راه تحقق اهداف بلند اسلام، دفاع از آزادگی و مقابله با ظلم و ستم است.

حجت الاسلام محمد صادق یوسفی مقدم با بیان اینکه حضرت سید الشهدا(ع) بی شک بهترین الگوی بشریت برای عدالت است، ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهم با نام ایشان در ذهن انسان‌های فرهیخته و علاقمندان حضرت جلوه می‌کند و آن فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: آیاتی در قرآن وجود دارد که قوام امت اسلام را به اقامه امر به معروف و نهی از منکر می‌داند و در روایات هم به گونه‌ای تأکید شده که ائمه اطهار(ع) امر به معروف و نهی از منکر را برتر از همه واجبات دانسته‌اند.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اقامه شود سایر واجبات نیز اقامه می‌شود و اگر ترک شود بقیه واجبات نیز از جامعه رخت می‌بندد.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مهم امام حسین(ع) روحیه ظلم ستیزی بود، ایشان در زمان حیات امام حسن(ع) به احترام معاهده صلح آرام بودند، بعد از به شهادت رسیدن امام حسن(ع) اولین قدم‌ها را برداشتند.

حجت الاسلام یوسفی مقدم گفت: امروز در تمام دنیا مردم این باور را دارند که تنها راه نجات بشریت تمسک به سیره حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) است.


تغییر در مفاهیم دینی موجب ایستادگی مردم مقابل امام حسین(ع) شد

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی نیز با اشاره به دوران سیاسی امام حسین(ع) گفت: بسیار از کسانی که در روز عاشورا مقابل امام حسین(ع) ایستادگی کردند افرادی بودند که پیامبر(ص) و علی(ع) را از نزدیک دیده و حتی در رکاب این دو بزرگوار جنگیده بودند.

محمد الله اکبری با اشاره به حکومت معاویه عنوان کرد: معاویه کسی بود که ۲۱ سال با پیامبر جنگید اما بعد از رحلت پیامبر(ص) مقابل علی(ع) و امام حسن(ع) ایستاد و ادعای جانشینی را مطرح کرد.

این استاد تاریخ افزود: باید به دنبال این پرسش بود که در جامعه چه رخ داد که عده زیادی به علی(ع) پشت کردند و به بهانه یاری دین خدا و پیامبر پشت سر معاویه صف کشیدند.

وی به تشریح علت این عمل در روز عاشورا پرداخت و گفت: در صدر اسلام مهم‌ترین دغدغه دستگاه حاکمه دغدغه مقبولیت خود در جامعه بود و چون اعمال و رفتارشان مطابق دین نبود این نگرانی بسیار در آن‌ها وجود داشت.

الله اکبری ادامه داد: معاویه در پی دست اندازی به مقدسات و استفاده از دین برای نشان دادن مقدس بودن و مقبولیت حکومت خود بود و برای رسیدن به این منظور برخی از مفاهیم دینی و مقدس را دست کاری و به شکل دیگری به مردم ارائه داد.

وی بیان کرد: به عنوان مثال واژه اولی الامر که معنای حقیقی آن در قرآن کریم و حدیث آمده است که همان پیامبر اسلام است اما معاویه مفهوم این واژه را برای مشروعیت خود به گونه ای دیگر تغییر داد و گفت «امروز اولی الامر مسلمین من هستم» و چون وی به مدت ۴۰ سال که ۲۰ سال آن امیر شام است و ۲۰ سال نیز خلیفه مسلمین در این مدت به راحتی با تبلیغات کافی، تغییر و تحول مفاهیم آنان را به خورد مردم داد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: این باعث می‌شود که در واقعه کربلا ما با عده‌ای از مردم روبه رو شویم که متدین بودند و ایستادن در مقابل فرزند رسول خدا را به عنوان اطاعت از خدا و پیامبر(ص) می‌دانند.

وی ادامه داد: در واقعه کربلا عده‌ای برای دنیا و کسب مال و ثروت و حکومت آمده بودند اما برخی نیز با انگیزه دینی وارد سپاه یزید شده و حتی اینگونه بیان می‌کردند که اگر هزار بار نیز زنده شویم بازهم حسین(ع) را می‌کشیم چون ما به سخن خداوند گوش داده و در راه خدا و اولی الامر او جهاد می‌کنیم.

الله اکبری با اشاره به شخصیت شمر گفت: وی فردی بود که نماز شب می‌خواند، متدین و شجاع بود و در جنگ صفین در رکاب علی(ع) جنگید و توجیه همین فرد این است که آن روز در رکاب علی(ع) جنگیدم چون علی امیرالمومنین بود و امروز رکاب عوض شده و یزید امیرالمؤمنین است.

وی تأکید کرد: هنگامی که مفاهیم معنای جدید پیدا کنند و دست کاری شوند و دینی که عرضه می‌شود با خرافات همراه باشد و این‌ها را به عنوان دین به مردم عرضه کنند قطعاً اتفاقاتی چون کربلا و عاشورا رخ می‌دهد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی بیان کرد: امروز نیز دینی که به مردم عرضه می‌شود در برخی از زمینه‌ها آمیخته به خرافات است که این خرافات در طول زمان در آن ایجاد شده که باید غربالگری و تصفیه شده و درست و غلط را از هم جدا و دین واقعی را به مردم عرضه کرد.
  • نویسنده :
  • منبع : مهر