19 دی: کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده "گواهی سبز دیجیتال"، برای ساکنان اتحادیه اروپا که بتوانند دریافت واکسن را اثبات کنند و همچنین کسانی که پاسخ آزمایش شان در مورد ابتلا به ویروس منفی بوده به صورت رایگان صادر می شود.
کمیسیون اروپا روز چهارشنبه پیشنهاد کرد که تا تابستان آینده به شهروندان و ساکنان ۲۷ کشور عضو واکسینه شده یا نشده، اجازه سفر آزاد و بدون محدودیت در این منطقه داده شود.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ نهاد اجرایی اتحادیه اروپا پیشنهاد صدور گواهی واکسیناسیون را با توجه به فرارسیدن فصل تابستان هم زمان با همه گیری ویروس کرونا و انتظار همراه با نگرانی کشورهای وابسته به گردشگر برای ازسرگیری دائمی سرازیر شدن درآمدهای گردشگری مطرح شده است.
در این طرح که از هفته ها پیش، در میان اعضای اتحادیه اروپا اختلاف نظر و تفرقه ایجاد کرده بود و در نشست آینده سران اتحادیه اروپا بررسی خواهد شد، صدور گواهی تزریق واکسن به منظور تسهیل سفر از یک کشور عضو به دیگری، گنجانده شده است.
صنعت گردشگری و کشورهای جنوب اروپا مانند یونان و اسپانیا که به گردشگری وابسته هستند، از مدت ها پیش بر اجرایی شدین صدور این گواهی به منظور کمک به پرهیز از مقررات قرنطینه و الزامات و سخت گیری های مربوط به آزمایش کرونا، پافشاری و اصرار می کردند. اما چند کشور عضو مانند فرانسه طرح صدور چنین گواهی نامه هایی را با توجه به دسترسی نداشتن شمار بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا به انواع واکسن ها تاکنون، زودهنگام و تبعیض آمیز می دانستند.
براساس داده های گردآوری شده مرکز پیشگیری و مهار بیماری های اروپا، به علت تاخیر در تحویل و تولید واکسن های کرونا، تاکنون کمتر از پنج درصد شهروندان اروپا مصونیت کامل پیدا کرده اند، هر چند کمیسیون اروپا به دسترسی به هدف واکسینه شدن ۷۰ درصدی جمعیت بزرگسال این قاره تا پایان تابستان ابراز اطمینان کرده است.  
کمیسیون اروپا برای تضمین پایبندی همه کشورهای عضو این نهاد، پیشنهاد کرده به اصطلاح "گواهی سبز دیجیتال"، برای ساکنان اتحادیه اروپا که بتوانند دریافت واکسن را اثبات کنند و همچنین کسانی که پاسخ آزمایشان در مورد ابتلا به ویروس منفی بوده یا مدرک اثبات کننده بهبود یافتن از این بیماری را در اختیار دارند، به صورت رایگان صادر می شود.


  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا