19 دی: به مناسبت حلول سال نو و فرارسیدن نوروز ۱۴۰۰، مراسم بزرگداشت نوروز با همکاری انجمن همسران دیپلمات‌های آسیایی در ژنو و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
به گزارش روز دوشنبه از سفارت ایران در ژنو، در این مراسم که به‌شکل مجازی از ساعت ۶ تا ۷ عصر روز شنبه برگزار شد، مدیرکل دفتر سازمان ملل در ژنو، رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دبیر اجرایی یونیتار، مدیرکل سازمان جهانی مالکیت معنوی به عنوان مهمانان ویژه سخنرانی کردند و سپس کلیپ‌های کوتاهی در مورد سنت‌ها و آیین‌های نوروزی در کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و پاکستان به نمایش درآمد.
میرقاسمی همسر نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران که از طرف انجمن همسران دیپلمات‌های آسیایی اجرای مراسم را عهده‌دار بود، با اشاره به منزلت، قدمت و اهمیت واقعی و نمادین نوروز در میان ایرانیان و دیگر مردمان حوزه نوروز، «دلسرد نشدن از ناملایمات و سختی‌های زمستانی و امید به آینده بهتر بهاری» را مهمترین آموزه نوروز و راز تداوم و ماندگاری این آیین کهن توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که «روح و پیام نوروز» انسان‌ها را به سمت مهربانی و یکرنگی و همدلی بیشتر سوق دهد.  


دارن تانگ مدیرکل سازمان بین‌المللی مالکیت معنوی با تبریک نوروز و ارج نهادن گردهمایی مجازی نوروزی، بهار را پیام‌آور شادی و نشاط دانست و مثبت اندیشی و امیدواری را یکی از آموزه‌های طبیعت و نوروز به انسان معرفی کرد.
نزهت شمیم سفیر فیجی نرد دفتر سازمان ملل که همزمان ریاست شورای حقوق بشر را بر عهده دارد، نوروز را به عنوان یکی از نمودهای میراث مشترک غیرملموس بشریت که توسط یونسکو به رسمیت شناخته شده است، واجد اهمیتی فراتر از مرزهای جغرافیایی و ملی دانست و تعیین روز بین‌المللی نوروز از سوی مجمع عمومی سازمان ملل را نشانه جهانی بودن پیام نوروز توصیف کرد.  
نمایندگان و همسران سفرای هند، عراق، افغانستان، مالزی، قزاقستان، پاکستان از جمله دیگر سخنرانان این مراسم بودند.
همچنین شامگاه جمعه نیز مراسم بزرگی به ابتکار نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران و همکاری ۱۱ کشور دیگر حوزه نوروز شامل افغانستان، جمهوری آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و پاکستان برگزار شد.

  • نویسنده :
  • منبع :