19 دی: رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی به تشریح اولویت های بانک مرکزی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ و اجرای عملی بیانات رهبر معظم انقلاب در ایام نوروز پرداخت.
دکتر عبدالناصر همتی؛ رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی به تشریح اولویت های بانک مرکزی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ و اجرای عملی بیانات رهبر معظم انقلاب در ایام نوروز پرداخت و برنامه‌های نهاد تحت تصدی خود برای تحقق شعار امسال را شرح داد.
در این یادداشت آمده است ۵ برنامه مهم به عنوان شاخص‌ترین برنامه‌ها مورد اشاره قرار گرفته که به این شرح است.
*مهار تورم، با بهره گیری از ابزارهای سیاست پولی و نیز ارتقاء و تعمیق عملیات بازارباز. تورم،موضوع کلان اقتصادی است که با تصحیح سیاستگذاری اقتصادی هم در دولت وبودجه وهم در بخش سیاستگذاری پولی حاصل می شود.
*تقویت ارزش پول ملی،با کنترل انتظارات ومحدود کردن رشد نقدینگی از هر دو طریق:محدودکردن رشد پایه پولی و تداوم اقدامات اجرایی برای کاهش ناترازی بانکها و تنظیم و اعمال محدودیت درخلق نقدینگی بانکها.
*ارتقای ثبات بازار، مدیریت نوسانات و تلاش برای پیش بینی پذیر کردن روند نرخ ارز و سایر متغیرهای اقتصادی و تقویت اقدامات برای آزادسازی منابع مسدود ارزی درخارج از کشور.
*بستر سازی هدایت منابع بانکی به سمت تولید و رفع موانع پشتیبانی بانکها از تولید. خصوصاً تاکید برتأمین مالی زنجیره تولید و نیز محدود سازی بنگاهداری بانکها.
*ارتقای شفافیت و مقابله با هرگونه پولشویی از طریق تکمیل اقدامات نظارتی بر تراکنشهای بانکی و نیز بستن منافذ فساد درنظام بانکی از طریق نظارت و پایش اعتبارسنجی در اعطای تسهیلات و نحوه هزینه کرد آن و وصول مطالبات معوق.
همتی در پایان تاکید کرده است: براساس مجموعه شاخص‌ها و درغیاب شوک جدید به اقتصاد ایران،به‌طور طبیعی سال ۱۴۰۰ با ثبات‌تر از سال ۱۳۹۹ است و احتمال غالب آن است که رشد اقتصادی تداوم یافته و تورم هم به مسیر بلندمدت خود برگردد.البته این بدان معنا نیست که احتیاط‌های لازم را درپیش نگرفته و تدابیر لازم اتخاذ نشود.

همتی: سال ۱۴۰۰ با ثبات تر از سال ۹۹ است


  • نویسنده :
  • منبع :