19 دی: وزارت دفاع آمریکا بامداد دوشنبه نسبت به بسته شدن کانال سوئز ابراز نگرانی کرد و اعلام داشت که مسدود شدن این آبراه بر حمل و نقل دریایی ، حرکت کشتی های نظامی و شناورهای ارتش تأثیر می گذارد.
به گزارش نشریه هیل، مقامات پنتاگون تأیید کردند که توقف مداوم ترافیک دریایی ناشی از گرفتار شدن یک کشتی غول پیکر در کانال سوئز بر حرکت شناورهای ارتش ایالات متحده تأثیر می گذارد، اما تأکید کردند که وزارت دفاع روش های جایگزینی برای پشتیبانی عملیات در منطقه دارد.
وزارت دفاع آمریکا در ادامه در مورد تأثیرات خاصی که این توقف بر توانایی های دفاعی یا دریایی ایالات متحده داشته است، اظهارنظر نکرد.
ربکا رباریچ یک مقام امور عمومی نیروی دریایی آمریکا گفت: ما قرار نیست در مورد تأثیرات عملیاتی خاص صحبت کنیم. کانال سوئز یک محل مهم دریایی است و هرچه مسدود ماندن معبر طولانی تر شود تأثیر بیشتری بر حمل و نقل غیرنظامی و نظامی خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: با این وجود ما توانایی های متناوب برای کاهش تأثیر و پشتیبانی از عملیات خود در منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده در حین مسدود ماندن کانال داریم.
کشتی کانتینربر Ever Given که متعلق به شرکت ژاپنی Shoei Kisen بوده و توسط شرکت تایوانی Evergreen Marine اداره می‌شود، ۲۳ مارس (سوم فروردین) در کیلومتر ۱۵۱ کانال سوئز در مسیر چین به روتردام به گل نشست. طول این کشتی ۴۰۰ متر، عرض آن ۵۹ متر و ظرفیت حمل آن حدود ۲۲۴ هزار تن است.
در نتیجه این حادثه، تردد در یکی از شلوغ ترین مسیرهای تجاری دریایی در جهان مسدود شد. اسامه رابی رییس اداره مدیریت کانال سوئز اعلام داشت که تعداد کشتی‌های در صف انتظار برای عبور از کانال سوئز به بیش از ۳۲۰ کشتی رسیده است.
کانال سوئز که دریاهای مدیترانه و سرخ را به هم متصل می کند ۱۶۳ کیلومتر طول دارد. ۱۰ تا ۱۲درصد حمل و نقل دریایی در جهان از طریق آن صورت می گیرد. این کانال روزانه توسط ده‌ها کشتی استفاده می‌شود که بدون دور زدن طولانی آفریقا از اروپا به آسیا و برعکس سفر می‌کنند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا