19 دی: یک منبع دیپلماتیک کره جنوبی به خبرگزاری یونهاپ این کشور گفت: ایران به احتمال زیاد تانکر نفتی توقیف شده کره جنوبی و ناخدای آن را اوایل هفته آینده آزاد خواهد کرد.
این منبع که خواست نامش فاش نشود روز جمعه به خبرگزاری یونهاپ گفت: تصور می کنم پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات با ایران در مورد مساله کشتی توقیف شده صورت گرفته است به همین دلیل احتمالا کشتی و کاپیتان آن در آینده نزدیک آزاد خواهند شد.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۵ دی ماه سال گذشته یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی را به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس توقیف کرد.
این کشتی ۲۰ ملوان داشت که پنج خدمه آن کره ای بودند چند روز بعد از توقیف این کشتی، جمهوری اسلامی ایران در اقدامی انسان دوستانه تمامی خدمه این کشتی غیر از ناخدا را ازاد کرد.
گزارش با بیان اینکه دلیل ایران برای آزادی این نفتکش توقیف شده هنوز معلوم نیست نوشته است گمانه زنی ها نشان می دهد سئول و تهران ممکن است در موضوع آزادسازی دارایی های ایران که به دلیل تحریم های آمریکا در بانک های سئول بلوکه شده است به پیشرفت هایی دست یافته باشند.
یونهاپ می گوید گمانه زنی ها حاکی از آن بود که ایران این کشتی را به دلیل توقیف دارایی هایش توقیف کرده باشد اما تهران با تأکید بر اینکه توقیف این کشتی صرفاً یک مسئله فنی بوده است، گمانه زنی ها را رد کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا