19 دی: یک فعال رسانه ای اصولگرا با تأکید بر اینکه فقط در صورت حضور آقای ظریف دو قطبی در انتخابات شکل می‌گیرد، گفت: آقای رئیسی تنها برگ برنده اصولگرایان است. آقای قالیباف برای اصولگرایان یک گزینه کاملا سوخته است.
محمد مهاجری در گفت‌وگو با جماران در خصوص آرایش انتخاباتی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: به نظر من اصولگرایان منتظر می نشینند تا ببینند از جناح رقیب چه کاندیدایی معرفی می شود و فضای انتخابات به شدت متأثر از ورود یا عدم ورود آقای دکتر ظریف است. یعنی اصولگرایان منتظر هستند که آمدن یا نیامدن آقای ظریف قطعی شود تا آرایش آنها درست شود.

این فعال رسانه ای اصولگرا تصریح کرد: اگر آقای ظریف به انتخابات ورود کند اصولگرایان با یک و یا حداکثر دو کاندیدا وارد خواهند شد؛ یک کاندیدای سایه خواهند داشت. اما اگر آقای ظریف ورود نکند و اصلاح طلبان کاندیدای دیگری هم نداشته باشند، تکثر در اصولگرایان حتما اتفاق خواهد افتاد. در واقع سیستم دو قطبی انتخابات فقط در آن صورت شکل خواهد گرفت در غیر آن صورت حتی اگر کاندیدای اصلاح طلبی حاضر شود که محلی از اعراب نداشته باشد دو قطبی شکل نخواهد گرفت و جز در فضای دو قطبی اصولگرایان به اتحاد نخواهند رسید.

رئیسی تنها برگ برنده اصولگرایان است

وی افزود: چون مشکلات اقتصادی کشور بزرگ است، بقیه مشکلات در برابر آن خودشان را نشان نمی دهند. بنابر این قوه قضائیه حتی اگر توفیقاتی نداشته باشد، به نظر من الآن عدم توفیق آن پنهان است و واقعا ارزیابی روشنی از عملکرد قوه قضائیه وجود ندارد. اما در هر حال آقای رئیسی تنها برگ برنده اصولگرایان است و تصور می شود در مرحله اول انتخابات را به نفع خودش تمام کند. اما اینکه آیا آقای رئیسی رئیس جمهور خوبی خواهد بود، حرف بعدی است.

مهاجری ادامه داد: باید بررسی کرد که آیا آقای رئیسی یک مدیر اجرایی موفق، قاطع، مسلط به تمام موضوعات، عالم مدیر و مدبر هست یا نیست؟ اوج شکوفایی رسانه ای آقای رئیسی در زمان مناظراتی است که با آقای روحانی داشت و در آن فضا دو قطبی روحانی – رئیسی تشکیل شد و آقای رئیسی 16 میلیون رأی آورد. اما آیا اگر آن فضای دو قطبی تشکیل نمی شد و و یا اگر آن فضای دو قطبی تشکیل نشود باز هم آقای رئیسی همان 16 میلیون رأی را خواهد داشت؟ در عین حال از آنجایی که تصور اصولگرایان این است که بقیه کاندیداهای آنها کم رأی هستند روی آقای رئیسی سرمایه گذاری بیشتری می کنند.

وی تأکید کرد: آقای قالیباف تخریب پذیر ترین کاندیدا در دوره اخیر است. یعنی بیشترین میزان آراء منفی از آن آقای قالیباف خواهد بود. آقای قالیباف در یک سال مجلس ضعیف ترین کارنامه را در مدیریت خودش داشته، همان طوری که این مجلس ضعیف ترین عملکرد را داشته است. مجلس هیچ نقطه مثبتی در یک سال گذشته نداشته است. دنبال قانون انتخابات رفتند که نشد و دنبال مالیات بر خانه های خالی رفتند که عملا هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؛ چون جامعه حس مثبتی نسبت به آن ندارد.

این فعال رسانه ای اصولگرا ادامه داد: آقای قالیباف برای اصولگرایان یک گزینه کاملا سوخته است و شرط هایی هم که گذاشته اگر راست باشد، کاملا مشخص است که ایشان و گروه شان به شدت از آقای رئیسی عصبانی هستند. برداشت من این است که حتی اگر آقای رئیسی هم ورود نکند آقای قالیباف برنده انتخابات نخواهد شد. همان طور که برای ریاست مجلس هم ایشان یکی از کم رأی ترین نمایندگان شهر تهران است و رأی بسیار پایینی آورد.

وی یادآور شد: دومین شرط آقای قالیباف این است که در پرونده عیسی شریفی نامی از او برده نشود. این سؤال را از آقای رئیسی دارم که آیا اگر کسی در رأس سازمانی باشد و قائم مقام او تخلفاتی انجام دهد که روی بابک زنجانی را سفید کند و رئیس آن سازمان بی اطلاع باشد، صلاحیت او قابل احراز است؟! آیا قوه قضائیه می پذیرد که قائم مقام رئیس جایی تخلفات کلان کند و از کنار آن بگذرد؟! اگر آقای قالیباف از آنها مطلع بوده که باید به عنوان متهم در دادگاه حضور پیدا کند و اگر بی اطلاع بوده، مدیری که از زیر مجموعه خودش اطلاع ندارد چطور رئیس مجلس شده و الآن هم می خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود؟

مهاجری ادامه داد: شرط سوم آقای قالیباف این بود که ایشان همچنان بتواند کاندیدای ریاست مجلس شود. مگر کسی جلوی ایشان را گرفته است؟! آقای قالیباف به شدت نگران این است که اگر وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود، در مجلس هم به او رأی ندهند. این احتمال بسیار قوی است که آقای قالیباف در سال دوم نتواند رئیس مجلس شود. این شرط هم برای این است که ایشان جای پای خودش را محکم کند که سال دوم هم بتواند رئیس مجلس بماند. به نظر من تاریخ مصرف آقای قالیباف کاملا منقضی شده و سقف پرواز آقای قالیباف حتی ریاست مجلس هم نیست.

ورود سپاهی‌ها به بازی های سیاسی قبیح است

وی در خصوص حضور نظامیان در میان کاندیداهای اصولگریان نیز گفت: من واقعا هیچ دلیلی برای جلوگیری از ورود نظامیان به انتخابات نمی بینم. اما در عمل انتفاقاتی افتاد و مثلا همین که معاون سیاسی سپاه علیه سعید محمد وارد کارزار سیاسی شد به نظرم نشان داد که بخش هایی از سپاه قابلیت تبدیل به جناحی شدن و ورود به جریانات و بازی های سیاسی را دارند. به نظرم این قسمت قبیح است و صرفا ورود نظامی ها به عرصه انتخابات ریاست جمهوری اشکالی ندارد.

 در صورتی که رئیسی حضور پیدا نکند شانس نظامیان ارتقاء می یابد

این فعال رسانه ای اصولگرا افزود: من فکر می کنم در صورتی که آقای رئیسی حضور پیدا نکند شانس نظامی ها برای پیروزی در انتخابات ارتقاء می یابد. حتی اگر آقای قالیباف هم حضور پیدا کند احتمال اینکه انتخابات چند قطبی باشد خیلی زیاد است. یعنی اگر آقای رئیسی حضور پیدا نکند یک انتخابات چند قطبی با تعداد کاندیداهای متعدد تشکیل خواهد شد و انتخابات به سمت دو مرحله ای شدن پیش خواهد رفت و من هیچ بعید نمی دانم یکی از کاندیداهای نظامی به مرحله بعد راه پیدا کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اصولگرایان در مدت باقی مانده تا انتخابات می توانند برای معرفی کاندیدای واحد به اجماع برسند، گفت: اصولگرایان از همین الآن خودشان را پیروز انتخابات ریاست جمهوری می دانند؛ همان طوری که در سال 98 پیروز انتخابات مجلس می دانستند. من اصلا کاری به اینکه به اجماع می رسند یا نه، ندارم؛ مجلسی که به آن شکل تشکیل شد آیا واقعا کارآمد بود؟! اگر انتخابات ریاست جمهوری هم با همان شرایط برگزار شود احتمال ناکارآمدی رئیس جمهور منتخب زیاد می شود. متأسفانه این نکته ای است که جریان اصولگرا در مقابل آن هیچ اقدام عملی نمی کند.

مشارکت گسترده مردم به معنای رأی نیاوردن کاندیدای اصولگرایان است

مهاجری در پایان تأکید کرد: چند درصد از اصولگرایانی که مصاحبه های آنها را می خوانید دغدغه حضور مردم را دارند؟ بنابر این رسیدن به وحدت هم برای آنها اصلا مهم نیست و می خواهند یک فضای حداقلی حضور مردم باشد و اگر آقای رئیسی نباشد در مورد بقیه خیلی تفاوتی نمی کند؛ چون بعدا به راحتی می توانند سهمشان را از آن فرد بگیرند. اگر هم بعضی از آنها می گویند واقعا تعارف است چون مشارکت گسترده مردم به معنای رأی نیاوردن کاندیداهای فعلی اصولگرایان است.

  • نویسنده :
  • منبع :