19 دی: محققان دانشگاه آکسفورد انگلیس امیدوارند تا سپتامبر (شهریور/مهر) آینده واکسنی را تولید کنند که دربرابر گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا مقاوم باشد.
پروفسور اندرو پولارد رئیس بخش واکسن گروه تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد روز شنبه با اعلام این خبر افزود که واکسن آکسفورد/آسترازنکا هم یک مقاومت نسبی در بدن ایجاد می‌کند که از شدت همه‌گیری کم می‌کند.
او طی مصاحبه‌ای با نشریه دیلی میل در سالگرد تزریق اولین واکسن ساخت دانشگاه آکسفورد در چارچوب آزمایش‌های بالینی تصریح کرد که واکسیناسیون تنها راه خروج از محدودیت‌های کرونایی است.
تاکنون بالغ بر ۳۳ میلیون نفر در انگلیس واکسن کرونا زده‌اند که از این میزان ۱۱ میلیون نفر هر دو واحد را دریافت کرده‌اند. پولارد با استناد به داده‌های سازمان بهداشت عمومی انگلیس می‌گوید که اجرای این طرح از مرگ حدود ۱۰ هزار نفر در انگلیس جلوگیری کرده است.
این محقق انگلیسی عنوان کرد که یک سال پیش رسیدن به این مرحله دور از انتظار بود. «مارس و آوریل سال قبل بحث‌ها حول این محور بود که اجرای طرح واکسیناسیون دو سال طول می‌کشد»
او درباره نگرانی‌ها پیرامون لختگی خون ناشی از تزریق واکسن آکسفورد هم تکرار کرد که این یک اتفاق بسیار نادر است و خودش هر دو واحد را دریافت کرده است. پیشتر شماری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و هلند به دلیل نگرانی از این عارضه، توزیع واکسن آکسفورد/آسترازنکا را متوقف کردند.
پولارد در این مصاحبه بیان داشت: بزرگترین خطر برای بشریت این است که کسی خود را دربرابر ویروس واکسینه نکند؛ و لذا سئوال کلیدی اینجاست که آیا واکسن‌ها دربرابر گونه‌های جدید مانند جهش هندی و یا آفریقایی مقاوم هستند.
وی افزود: از نظر من بعید است که واکسن‌ها ۱۰۰ درصد ایمنی ایجاد کنند اما به طور قابل توجهی از شدت بیماری‌ می‌کاهند. معذلک ما باید برای بدترین سناریو یعنی زمانی که شیوع گونه‌های جدید از کنترل خارج شود برنامه ریزی کنیم.
این محقق انگلیسی پیش بینی کرد که واکسن تقویتی کرونا شش ماه دیگر به مرحله تولید می‌رسد. وی افزود:‌ «ما با سایر تولیدکنندگان واکسن در تلاش هستیم تا در این بازه زمانی نسخه به روز رسانی‌شده واکسن کرونا را ارائه کنیم.»
پیشتر گزارش شد که دانشمندان دانشگاه کمبریج انگلیس سرگرم تحقیق و تولید واکسن جدیدی هستند که در برابر گونه‌های مسری و مرگبارتر ویروس کرونا که اخیرا شایع شده، اثربخش باشد.
دانشمندان این دانشگاه معتقدند که تجمیع واکسن‌ها در یک محصول، به‌ لحاظ راهبردی اشتباه است؛ چون اگر اشکالی سد راه شود کل پروژه به فنا می رود.  
«جاناثان هینی» استاد دانشگاه کمبریج در این باره به شبکه بی‌بی‌سی گفت: اگر در دنیا فقط یک واکسن ساخته و مشکلی برای آن ایجاد شود، پشتیبانی برای آن وجود ندارد.
وی همچنین به ضعف شرکت‌های داروسازی اشاره کرد و که سطح تقاضای جهانی به حدی زیاد است که تولید واکسن در توان یک شرکت نیست.
این دانشمند انگلیسی می‌گوید که تیم او سرگرم تحقیق روی محصولی هستند که بدن انسان‌ را دربرابر گونه‌های جهش یافته کرونا مقام کند. او امیدوار است که تحقیقات به زودی وارد مرحله آزمایش‌های بالینی شود.
تاکنون ده‌ها گونه جدید ویروس کرونا شناسایی شده که از میان آن‌ها جهش انگلیسی، برزیلی، آفریقای جنوبی و اخیرا هندی بلحاظ قدرت انتقال پذیری باعث نگرانی دانشمندان شده است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا