19 دی: مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله ابراهیم امینی، یار دیرین امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، عضو فقید مجلس خبرگان رهبری و از استادان برجسته حوزه علمیه قم در فضای مجازی برگزار شد.
دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این آیین با اشاره به ویژگی‌های شخصیت آیت‌الله امینی گفت: آیت‌الله امینی؛ مرد علم، عمل، تقوا، فضیلت، جهاد، اجتهاد، وارستگی، سادگی، کیاست، سیاست و دیانت بود.   

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب خاطرنشان کرد: این مرد بزرگ، اندیشه‌هایش را از کودکان تا بزرگسالان و برای همگان تبیین کرد.  

وی اضافه کرد: آیت الله امینی از بزرگان علم و عملی است که مثل او را در حوزه علمیه قم کم داریم؛ مردی که صفا، سادگی، ساده‌زیستی، صراحت‌لهجه و صداقت را همه را باهم یک‌جا داشت.  
وی افزود: اندیشه قرآنی و فلسفی او از آبشخور علامه طباطبایی سیراب می شد و نیز در فقه و اصول از فکر امام خمینی برخوردار بود و در مشی سیاسی، اجتماعی و انقلابی شاگرد و دلداده امام بزرگوار بود.  

نواب ادامه داد: آیت الله امینی از معدود بزرگانی بود که به فکر خود، آینده خود و مصلحت نبود؛ بلکه به فکر وظیفه‌اش، جامعه‌اش، نسل جوان، کودکان و تعلیم و تربیت بود و به این اندیشه بود که جامعه به چه چیزی نیاز دارد؟  

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: آیت الله امینی حدود ۵۰ سال پیش به فکر تالیف کتاب‌های تعلیمات دینی برای کلاس اول ابتدایی افتاد، چرا که به فکر انجام وظیفه خود بود.     

وی اظهار داشت: آیت الله امینی نزدیک به ۴۰ جلد کتاب تالیف کرد و بسیاری از کتاب های او به زبان های دیگر ترجمه شد و کارهای ایشان در نوع خودش نمونه بود.

وی با بیان اینکه ارتباط آیت الله امینی همیشه با مردم محفوظ بود، تاکید کرد: آیت الله امینی بر حسب نیاز زمان می‌نوشت، به تکلیف خود عمل می‌کرد و کتابی را می‌نوشت که جامعه به آن نیاز داشت.  

نواب با بیان اینکه آیت الله امینی همراه امام خمینی و از شاگردان خاص ایشان بود، گفت: آیت‌الله امینی در بُعد سیاسی دلداده امام راحل بود و در قبل از انقلاب، جزو افرادی بود که درس خارج امام خمینی را شروع کرد.  

وی افزود: آیت الله امینی مبارزات سیاسی خود را با مبارزات امام خمینی شروع کرد و پس از تبعید امام، جزو گروهی بود که راه امام خمینی را ادامه داد که بعدها به تشکیل جامعه مدرسین انجامید و آیت‌الله امینی از اعضای اصلی آن گروه بود.    

دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: این عالم فرزانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در همه سنگرها نقش حیاتی و ماندگار داشت.  

وی با اشاره به مسئولیت های آیت الله امینی بعد از انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: ایشان در همه این پست ها؛ ناصح امین برای امام خمینی، رهبر معظم انقلاب، مسئولان و مردم بود.

نواب تاکید کرد: آیت الله امینی در همه دوران زندگی خود از امام خمینی، رهبر معظم انقلاب و ولایت فقیه با همه وجود خود دفاع می‌کرد.  

قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و مداحی از دیگر برنامه های این مراسم در فضای مجازی بود.

  • نویسنده :
  • منبع :