19 دی: سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به جزئیات تولید واکسن اسپوتنیک وی در کشورگفت: انتظار می‌رود ظرف چند هفته تا ۲ ماه آینده نخستین محصول اسپوتنیک وی تولید داخل کشور وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کرونا شود.

دکتر کیانوش جهانپور با اشاره به اینکه تاکنون واکسیناسیون نیمی از افراد گروه سنی بالای ۸۰ سال انجام شده است، گفت: امیدواریم تا هفته آتی واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال و ۷۰ سال و ۶۵ سال را انجام دهیم. بعد از اتمام واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ یا ۶۴ سال فاز دو تمام می‌شود و وارد مرحله فاز سوم تزریق واکسن کرونا می‌شویم که گروه‌ها و اقشار بیشتر جامعه را در بر خواهد گرفت. 

وی با اشاره به اینکه چهار شرکت کاندیدای تولید واکسن اسپوتنیک وی در کشور هستند، تصریح کرد: سه شرکت را به طرف روسی معرفی کرده‌ایم و شرکت چهارم هم در حال معرفی به شرکت روس است. در مورد دو شرکت ارزیابی مثبتی از زیر ساخت‌های فنی آن‌ها وجود داشته و یک شرکت وارد مدار تولید شده است که ظرف چند هفته تا ۲ ماه آینده نخستین محصول اسپوتنیک وی تولید داخل کشور وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کرونا خواهد شد. 

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تا این لحظه بیش از ۳۵ شرکت خصوصی مجوز یا نامه‌های لازم را برای مذاکره و واردات واکسن دریافت کرده‌اند، تاکید کرد: شاید یک تا دو مورد از آن‌ها توانسته باشند تا حداقل خرداد ماه توافقاتی را با برخی شرکت‌ها یا فروشندگان عمده واکسن در دنیا داشته باشند البته تا این لحظه وارداتی از سوی شرکت‌های بخش خصوصی نداشته‌ایم و سازمان غذا و دارو ۳۵ مجوز موردی را صادر کرده است. 

وی در پایان گفت: تا امروز بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن دارای مجوز مصرف اضطراری وارد کشور شده که افزون بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار دوز آن در سراسر کشور تزریق شده است.

  • نویسنده :
  • منبع : خبرگزاری صدا و سیما