19 دی: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شروط برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم آموزش و پرورش را اعلام و تاکید کرد که نتیجه نهایی تصمیم‌گیری درباره این موضوع، شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص خواهد شد.

دکتر علیرضا رییسی درباره وضعیت برگزاری امتحانات دانش‌آموزان با توجه به شرایط کرونایی، گفت: به طور کلی در زمینه بحث امتحانات جلسه‌ای در کمیته تخصصی برگزار و در این زمینه بحث‌های مختلفی مطرح شد و نظرات مختلفی وجود داشت که وزارت آموزش و پرورش هم حضور داشتند. 

وی افزود: اولین نکته ای که باید خیلی روی آن تاکید کنیم و از نظر آموزش و پرورش هم قطعی است و همه هم آن را در کمیته پذیرفتند، بحث حضوری بودن است. اینکه امتحان پایه نهم و دوازدهم به دلیل اینکه سرنوشت‌ساز است برای دانش‌آموزان صرف نظر اینکه زمانش کی باشد، تصمیم گرفته شد که حتما باید حضوری باشد. سایر پایه‌ها امتحانات‌شان به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. 

رییسی ادامه داد: حال اینکه این امتحانات چه زمانی برگزار شود، استدلال آموزش و پرورش این بود که فرض کنید پایه دوازدهم که می‌خواهد امتحان دهد، مدارس در مناطق خودشان برگزار می کنند و نیاز به جابجایی زیاد داشن آموز نیست و در منطقه خودش امتحان می‌دهند. در عین حال به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنند که آن روزی که در یک مدرسه امتحان برگزار می‌شود، فقط پایه دوازدهم آن مدرسه حضور دارد و نهایتا 25 تا 26 نفر هستند که گفتند حداقل 10 کلاس داریم و در هر کلاس دو نفر می‌نشیند و پنجره هم باز است و تهویه مناسب هم باشد و با ماسک بشینند و زمان امتحان هم کمتر از دو ساعت است. ضمن اینکه از فضای باز هم در مدرسه می‌توان استفاده کرد و از نظر خطر بیماری خیلی مشکلی نیست. 

وی تاکید کرد: گرچه ما از نظر وزارت بهداشت با هرگونه تجمعی مخالفیم، اما به هر صورت از آنجایی که اصرار بود که امتحانات این دو پایه حضوری برگزار شود؛ اگر قرار است برگزار شود، پروتکل ما این است؛ باید تجمعی انجام نشود، در کلاس تعداد بسیار کم باشد، تهویه کلاس مناسب باشد و یا در فضای باز باشد. البته نتیجه نهایی این تصمیم در ستاد ملی که شنبه برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد؛ به طوری که در ستاد مطرح شده، اعضای ستاد اظهار نظر کرده و ما نتیجه نهایی را اعلام می کنیم. 

رییسی گفت: بنابراین در زمینه امتحانات اولا در کمیته تخصصی این موضوع با حضور همه اعضا اعم از آموزش و پرورش و وزارت کشور و... مطرح شد؛ اعلام کردند که اولا امتحانات این دو پایه حتما باید حضوری باشد؛ دوما در مورد زمان آن هم درباره امتحانات و هم کنکور سراسری فعلا قرار شد سرجای خودش باشد. البته با رعایت پروتکل‌هایی که اعلام می‌شود؛ به طوری که در هر مدرسه تعداد کمی برای امتحانات حضوری و نهایتا 30 نفر باشند که با توجه به فضای باز و تعداد کلاس‌هایی که وجود دارد، می‌توان برای این دو پایه به صورت حضوری امتحانات را برگزار کرد. البته شنبه در ستاد ملی در این باره بحث شده و نتیجه نهایی اعلام می شود. 

وی گفت: البته ممکن است در روز شنبه و در ستاد تصمیم جدیدی گرفته شود. زیرا نهایتا ستاد ملی است که تصمیم نهایی را خواهد گرفت. ممکن است عده‌ای مجددا مخالفت کنند و دوباره تصمیم را به کمیته تخصصی بازگردانند تا اصلاح شود، اما فعلا تصمیم کمیته تخصصی این است که گفته شد و معمولا تصمیمات کمیته‌های تخصصی در ستاد اعلام شده و در آنجا تصمیم‌گیری نهایی انجام می‌شود.

 

رییسی گفت: به طور کلی شیوه‌نامه‌های امتحانات حضوری را از قبل داشتیم که ابلاغ هم شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.



  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا